◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Ioan Vidu. Creația literară: Culegere de studii, articole, amintiri, discursuri, pamflete, eseuri, întocmită de Viorel Cosma.

Ediție adăugită și îngrijită de Constantin – Tufan Stan (Timișoara: Eurostampa, 2019)

Recent, la editura ”Eurostampa” din Timișoara, a văzut lumina tiparului un nou volum dedicat remarcabilei personalități românești, compozitorului și dirijorului Ioan Vidu, dar, în același timp, și muzicologului Viorel Cosma, plecat de curând „în lumea cea fără de dor”.

Demersul editorial îi aparține muzicologului bănățean Constantin-Tufan Stan care, având acces la importante și inedite documente din arhiva lui Ioan Vidu,-privilegiu onorant grație bunăvoinței nepoatei maestrului Vidu-, valorifică cu talent și pricepere documentele puse la dispoziție realizând, mai întâi, un volum dedicat jubileului centenar al evenimentului național de la 1 Decembrie 1918, volum intitulat „Ioan Vidu, Doinitorul Marii Uniri” și apărut în 2017 la aceeași editură timișoreană „Eurostampa”.

Iată că, în scurt timp, prof.dr. Constantin-Tufan Stan scoate la iveală alte documente, de astă dată contribuții literare ale lui Ioan Vidu, culese cu meticulozitate din presa lugojeană de către muzicologul Viorel Cosma în 1956, și realizează un nou volum dedicat memoriei genialului compozitor. Este vorba despre o culegere de studii, articole, amintiri, eseuri, discursuri și pamflete care aparțin compozitorului și dirijorului Ioan Vidu, culegere intitulată ”Ioan Vidu: Creația literară”, întocmită de muzicologul Viorel Cosma, adăugită și îngrijită de Constantin-Tufan Stan și apărută la Timișoara, editura Eurostampa în 2019.

Volumul propus de muzicologul Constantin –T. Stan cuprinde un Cuvânt-înaintesemnat de „culegătorul” articolelor, și anume Viorel Cosma, rânduri care lămuresc rolul important pe care l-a avut dirijorul Ioan Vidu nu doar în viața muzicală românească, ci și în afirmarea și promovarea identității naționale românești. „Vidu a luptat nu numai cu bagheta, ci și cu condeiul împotriva asupritorilor habsburgici.”- precizează Viorel Cosma. „ Dacă muzica sa exprima, uneori, mai dulce, mai camuflat esența sentimentelor sale, în schimb articolele publicate (mai ales în ziarul lugojean „Drapelul”) au dezvăluit, cu o nebănuită forță, gândurile și concepțiile doinitorului Banatului. De aici s-a născut necesitatea unei colecții a creației sale literare.”

Tot de la Viorel Cosma aflăm că maestrul Ioan Vidu își semna articolele fie cu numele întreg, fie cu pseudonimele „Iovi” sau „Ioviandru”, fie cu inițiale.

În Notă asupra ediției, îngrijitorul culegerii, Constantin-T. Stan remarcă, de asemenea, harul cu care Ioan Vidu a mânuit și condeiul (nu doar bagheta) și subliniază complexitatea personalității lui Ioan Vidu „într-o epocă sensibilă pentru românii bănățeni și ardeleni: genial compozitor (dedicat în exclusivitate genului coral), talentat cronicar muzical (primul muzician bănățean care a elaborat, în 1914, o cronică dedicată recitalului lui George Enescu la Lugoj!), memorialist, eseist, caustic pamfletar, neobosit luptător cu lira și condeiul pentru afirmarea și promovarea simbolurilor identitare românești, politician, dirijor și venerabil dascăl. Un spirit moderat și tolerant, care, animat de o uimitoare modernitate europeană (cu ecouri ce reverberează în contemporaneitate!) s-a integrat armonios în atmosfera spațiului interetnic și interconfesional dintr-un burg plurilingv, o adevărată capitală culturală a românilor bănățeni.”

Un volum frumos, interesant, care reflectă o epocă cu parfumul ei, uneori încântător, alteori neplăcut, care prezintă oameni și fapte de artă și cultură, care dezvăluie frământările unui geniu, unui bun român, încă încrezător în dreapta judecată a poporului său.

Cu acest nou volum, muzicologul Constantin Tufan Stan reașează la loc de cinste un ”maestru al muzicii corale românești” (Viorel Cosma), pe ”maestrul doinelor bănățene” (Aurel Cosma jr.), eminent dascăl, bun român și valoros patriot, cu un remarcabil condei despre care Viorel Cosma spunea: „Vidu a avut un dar înnăscut al verbului, un stil clar, curgător, viu, colorat. Pamfletul său arde ca fierul roșu. Condeiul lui Vidu spune lucrurilor pe nume direct, fără ocolișuri […]. Nu se poate studia opera compozitorului fără a nu face apel la creația sa literară.”

Iar creația sa literară, datorită unor harnici și inimoși muzicologi precum Viorel Cosma și Constantin Tufan Stan, se regăsește, iată, în paginile unui frumos volum recent apărut și pus la dispoziția tuturor celor interesați. Însă, întotdeauna, dincolo de cuvinte, muzica va fi cea care va mângâia auzul bănățenilor, – Ana Lugojana, Negruța sau Preste deal –, Ioan Vidu rămânând, așa cum scria maestrul Doru Popovici „un nobil simbol al muzicianului-patriot; stea fixă a inimilor noastre, cu răsunet pretutindeni unde se cântă românește. Ion Vidu s-a născut în țara corurilor, fiindu-i sortit să nu moară niciodată!”

Gabriela Șerban

UZPR CARAȘ-SEVERIN

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *