default-logo

Bijuterii istorice pe 4 roți, la Concursul de Eleganță Sinaia 2017

Sâmbătă, 24 iunie, a avut loc la Sinaia cea de-a VII-a ediție a Concursului de Eleganță, acesta fiind unul dintre cele mai importante evenimente din România dedicate pasionaților de mașini de epocă. Concursul a revenit la Sinaia în anul 2011, după o pauză de aproape 80 de ani, evenimentul fiind organizat în premieră în anul 1934. În cadrul acestei ediții, au fost înscrise în concurs 32 de automobile, cu participanți din România, Marea Britanie, Bulgaria și Ungaria. Automobilele au fost încadrate în 6 categorii, și anume: Antebelice Sedan, Antebelice Cabriolet, Postbelice Sedan, Postbelice Cabriolet, Postbelice Coupe și Fabricat în România, perioada istorică începând cu anul 1924 (EGO 4/14, fabricat la Berlin – unul din cele două exemplare existente la nivel mondial și restaurat special pentru a apărea în filmul „Restul e tăcere”, în regia lui Nae Caranfil) și terminând cu anul 1982 (Dacia 10). Cu această ocazie, la concurs a participat și un automobil legendar, BMW 328 Mille Miglia Roadster (1939), care a fost înscris la Marele Premiu al Oraşului Braşov în anul 1940, însă cursa a fost anulată din cauza războiului. De asemenea, printre automobilele participante s-a aflat și Dacia Estafette, prima autoutilitară din istoria Automobile Dacia, fabricată în anul 1977.
Expoziția automobilelor de epocă s-a desfășurat pe Domeniul Regal Peleș (Castelul Peleș, Castelul Pelișor și Vila Economat), a urmat apoi parada de prezentare și defilarea în centrul orașului, pe Bulevardul Carol, iar la finalul zilei a avut loc festivitatea de premiere la Casino Sinaia.
După încheierea prezentării oficiale a automobilelor la Castelul Peleș, atât președintele Senatului, domnul Călin Popescu Tăriceanu, cât și primarul orașului Sinaia, domnul Vlad Oprea, au avut amabilitatea să îmi răspundă la câteva întrebări referitoare la acest eveniment.
Președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu
Vă rog să îmi spuneți ce anume vă atrage la mașinile de epocă?
N-aș spune că îmi plac toate mașinile de epocă; îmi plac mașinile pe care mi le-am dorit când aveam 18 ani. Mașinile antebelice nu îmi plac foarte mult. Unele dintre ele, din anii ’30, la care caroseria a început să fie un obiect de studiu de stil, îmi plac, dar la o mașină pot să admir două lucruri: fie rafinamentul tehnic, fie elementul stilistic, de design.
Care mașină de epocă din cele prezentate v-a atras atenția în mod deosebit?
Citroen-ul Chapron și Cadillac-ul V16.
Și care dintre acestea v-ar plăcea să fie a dvs.?
Amândouă!
Cum vi s-a părut prezentarea de astăzi?
Prezentarea a fost foarte frumoasă, cu mașini de calitate și restaurate foarte bine, iar surpriza cea mai plăcută a fost că multe dintre aceste mașini au fost restaurate în România, nivelul restaurărilor crescând de la an la an.
Primarul orașului Sinaia, Vlad Oprea
Îmi puteți spune, vă rog, câteva cuvinte despre Concursul de Eleganță Sinaia 2017?
Este un concurs care de la an la an crește, avem mașini din ce în ce mai valoroase și sunt convins că acest Concurs de Eleganță se pliază perfect pe ceea ce orașul oferă, ca fostă reședință de vară a României, iar în momentul de față Sinaia este un loc unde se organizează extrem de multe evenimente. Consider că de la an la an a crescut calitatea mașinilor și pot să vă spun că am o foarte mare satisfacție când văd că mii de oameni în fiecare an la Sinaia special pentru acest eveniment.
Care este mașina dvs preferată din cele care au defilat astăzi?
Cu siguranță BMW-ul 328 Mille Miglia Roadster pentru că este o mașină unicat, care costă milioane de euro și care foarte rar iese din muzeul de la Munchen pentru a merge la un concurs de automobile de epocă. Iar ceea ce este interesant este faptul că la Sinaia vin în fiecare an mașini de epocă ce nu au fost în anii trecuți. Așadar cei pasionați și colecționarii de mașini vin mereu cu exemplare noi, care nu pot decât să ne bucure pe toți.
Ce anume vă atrage la mașinile de epocă?
Sunt multe lucruri de spus: o mașină de epocă te poate transpune în epoca respectivă, fiecare mașină are personalitatea ei, indiferent că vorbim despre un Cadillac sau o Dacie, iar ce este cel mai important este faptul că de cele mai multe ori sunt foarte bine restaurate.
Printre câștigătorii acestei ediții se numără și domnul Marius Smărăndoiu, proprietarul automobilului Fiat 500 L (1971), din Sibiu, cel care a câștigat Premiul Publicului, fiind votat de aproape 1.000 de persoane. Dânsul a preferat să înceapă discuția „cu prezentarea mașinuței, pentru că ea este cea mai importantă.” Astfel am aflat povestea mașinuței Fiat, care a fost „salvată” de domnul Smărăndoiu „dintr-un garaj aflat într-un sătuc de lângă Veneția, de la un bătrânel care a avut-o pentru vreo 32 de ani. A întreținut-o foarte bine, pentru că interiorul cred că l-a folosit tot cu cuverturi, deoarece este original 100%. Am adus-o apoi în Sibiu, am restaurat-o împreună cu prietenii – a durat aproape un an de zile restaurarea. Iar de atunci o folosim în familie, ieșim la plimbări vara, merg la serviciu cu ea, deci nu este o mașină care să stea în garaj și să o scot la concursuri, ci o pot folosi zi de zi. De Concursul de Eleganță de la Sinaia am aflat acum doi ani și ne-am tot propus să venim, dar a și trebuit să ne pregătim să corespundă mașinuța. De anul trecut am început pregătirea. Pe ea o adusesem într-un stadiu destul de bun încă de prima oară când am restaurat-o, dar au mai fost detalii de pus la punct ca să ne încadrăm la nivel de concurs de eleganță, care presupune finețuri. Fiul meu Filip este proprietarul, deși are un an și câteva luni, iar eu cu soția formăm echipa lui. Pe Filip l-am plimbat cu mașinuța încă de când era în burtică, de atunci i-am promis că va fi mașina lui. Și acum uitați-vă cât este de încântat! Cel mai cuminte este atunci când stă în mașinuță. Se mai întâmplă câteodată să plec și el să rămână acasă și dacă plec cu mașinuța face un scandal… mă ceartă! Pentru mașinile de epocă nu am avut o pasiune deosebită, cât pentru vremurile în care lucrurile se făceau un pic altfel, pentru că mașina asta îmi dă lecții aproape zi de zi prin cât de simplă este și cât de bine este concepută. De aceea apreciez foarte mult și mașinile și ținutele și abordarea vremurilor trecute, pentru că se gândea pe termen lung. Iar această mașină are aproape 50 de ani și încă merge și merge pentru că a fost gândită și făcută bine, nu neapărat că i-am făcut eu ceva. Contribuția mea la capitolul mecanică este undeva de nici 10%. Este totul original, motorul este de atunci, doar filtre și piese de mentenanță și uzură le-am schimbat, atât, în rest toate sunt acolo.”
Am stat de vorbă apoi cu proprietarul Daciei 10 (1982), domnul Dan Becheanu din București, care participă pentru a patra oară la Concursul de Eleganță Sinaia. „De fiecare dată particip cu câte o mașină românească, anul acesta am venit cu o Dacia 10, care de fapt este un ARO 10, vândut sub numele acesta pe piețele din Columbia și din Canada. Este o Dacia 10.1, fabricată în 1982. Am copilărit într-o asemenea mașină, am petrecut mult timp împreună cu părinții mei rulând în mașini românești spre mare, spre munte sau cine știe pe unde și atunci încet-încet a apărut pasiunea asta și la un moment dat am zis ce-ar fi dacă aș avea și eu o mașină din aceasta. Am început cu prima mașină, apoi au urmat și altele. Am o mare parte din gama Dacia, începând cu Dacia 1100, Dacia 1300, Dacia 1301, Dacia 1302, Dacia Sport, dar sunt și modele noi pe care nu le am încă, dar poate le voi avea la un moment dat, cum ar fi Dacia Nova, Dacia Super Nova ș.a.m.d.
Proprietarul automobilului Mercedes 450 SEL (1978), domnul Iacob Epure, din București, a cumpărat mașina în urmă cu vreo 8 ani din Germania: „Este o mașină mai rară pentru că are modelul acesta de suspensie hidropneumatică și motorul de 6900 cm. Este ediție limitată, pentru că are caroserie de 216 ca și 450 SE, dar cu niște îmbunătățiri. Am mai participat și anul trecut, însă cu altă mașină. Aceasta este o mașină de youngtimer, este din ’78, deci nu este o mașină extraordinar de veche, este relativ recentă, dar este totuși istorică. A fost bine întreținută, eu n-am restaurat-o decât la foarte mici detalii, în rest a fost mașina care este. Majoritatea din modelul acesta, cam 95%, s-au dus în America, numai ei cumpărau motor de 6.9. Au mai rămas câteva și prin Germania, iar eu am găsit-o pe aceasta întâmplător, fiindcă sunt rare. Toți cei care venim aici suntem pasionați, suntem prieteni, colegi, ne vedem aici o dată pe an, vorbim, ne lăudăm cu ce avem, cu ce a mai făcut, ce a mai restaurat fiecare.”
Am vrut să aflu și părerea unuia dintre turiștii veniți în Sinaia pentru acest eveniment și am stat de vorbă cu Radu Angel, din București, un mare pasionat de mașinile de epocă și care consideră că acest Concurs de Eleganță „este un pas către o lume care a dispărut, iar astfel vedem o istorie a tehnicii și mai ales niște oameni foarte inimoși pe care i-am cunoscut cu ocazia prezentării acestor mașini. Iar dintre mașinile prezente aici mi se pare că are o poveste frumoasă mașina venită de la Tecuci, un EGO 4/14, ce aparține Muzeului de Istorie Tecuci – este o mașină foarte rară, fiind doar două în toată lumea.”

Câștigătorii ediției Concursul de Eleganță Sinaia 2017
Locul I – Categoria „Antebelice Cabriolet” – Unic L3 Torpedo (1925) – Kiss Tamas (Ungaria)
Locul I – Categoria „Antebelice Sedan” – Cadillac Series 90 V16 (1939) – Țiriac Collection (Ilfov)
Locul I – Categoria „Postbelice Sedan” – Citroen CX Prestige (1983) – Adrian Pintea (Ungaria)
Locul I – Categoria „Postbelice Cabriolet” – Citroen DS 21 Chapron (1971) – Cars Auto Solutions (Ilfov)
Locul I – Categoria „Postbelice Coupe” – TVR Grantura (1964) – Alexandru Ciolan (București)
Locul I – Categoria „Fabricat în România” – Dacia D6 Estafette (1977) – Levente Dudi (Brașov)
Premiul „Cea mai lungă distanță parcursă pe roți” – Citroen CX Prestige (1983) – Adrian Pintea (Ungaria)
Premiul pentru „Cea mai bună restaurare” – Cadillac Series 90 V16 (1939) – Țiriac Collection (Ilfov)
Premiul Publicului – Fiat 500 L (1971) – Marius Smărăndoiu (Sibiu)
Premiul „Best of Show” – Cadillac Series 90 V16 (1939) – Țiriac Collection (Ilfov)

Alice – Diana Boboc

Despre Autor

Comenteaza

*