default-logo

Jurnalismul s-a dat cu cei puternici?

Adaugat pe 21 Mar 2017
De :
Comentarii oprite

Jurnalismul contemporan a ajuns să… inventeze?
Presa a trecut de partea celor puternici?
Ziaristul zilelor noastre a cedat în fața cruciadei anti-onestitate la care a fost supus?

Iată întrebări la care a răspuns ziaristul David Cay Johnston, câștigător al Premiului Pulitzer, care atrage atenția că gazetăria este sub tirul unei campanii menite s-o deturneze, s-o decredibilizeze și s-o slăbească „încă de pe vremea lui Nixon”: „Cred că ceea ce s-a întâmplat de fapt este o campanie de 40 de ani împotriva jurnalismului cinstit. Oamenii au început să creadă că presa inventează. În plus, ne concentrăm prea mult, ca profesioniști, pe ceea ce se petrece pe internet, în loc să ne preocupe problemele muncitorilor din fabricile din Iowa”, explică celebrul jurnalist.
Fundalul acestei transformări a presei rezidă, în opinia profesionistului media, în tendința ca jurnaliștii absolvenți să provină din pături sociale avute și să se piardă astfel legătura breslei cu oamenii de rând, cei din baza societății. În condițiile în care în ultimii 50 de ani tot mai mulți redactori și reporteri au devenit exponenți ai „gulerelor albe” și purtători de cuvânt ai acestora, ei înșiși provenind din familii înstărite, turnura jurnalismului către cei puternici s-a transformat într-un fenomen larg răspândit. „Am colegi care au milioane de dolari. Viziunea lor despre lume este că aceasta este un loc drăguț, unde totul pare să meargă bine. Nici nu sunt de blamat, această perspectivă vine din propria experiență de viață. Și uite așa oamenii aceștia se apucă să facă publicații care urcă pe scara veniturilor, pentru persoane de acest tip. Pas cu pas, problematica editorială nu mai are în prim-plan decât preocupările celor prosperi, cei care lucrează într-o cafenea nemaifiind de interes”, argumentează Johnston.
În final, toți acești oameni care sunt epicentrul oricărei societăți prin munca pe care o fac încetează să mai citească materialele de fond, pentru că nu-i mai privesc, încetează să se implice sau măcar să încerce să fie informați de către profesioniști, preferând să meargă direct la secțiunea sport, de pildă. „Pe termen lung, aceasta este o tendință care va avea efecte dintre cele mai proaste”, avertizează Johnston.

Roxana Istudor

Despre Autor