default-logo

Modificări și completări ale cadrului legal privind organizarea și funcționarea sistemului de probațiune

Adaugat pe 24 Aug 2016
De :
Comment: Off
Eticheta: , ,

justitie-ciocanGuvernul a adus astăzi, 24 august 2016, o serie de modificări și completări Hotărârii de Guvern nr. 1079/2013 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozițiilor Legii nr. 252/2013 privind organizarea și funcționarea sistemului de probațiune. Legea nr. 252/2013 face parte, alături de alte acte normative, dintr-un pachet legislativ care a pregătit intrarea în vigoare la data de 1 februarie 2014 a noii legislaţii în materie penală reprezentată de noul Cod penal și de noul Cod de procedură penală, precum și de trei legi care reglementează modalitatea de executare a sancțiunilor și măsurilor privative sau neprivative de libertate care pot fi dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.

Întrucât Legea nr. 252/2013 a intrat în vigoare în mod etapizat, implicit și elaborarea, respectiv intrarea în vigoare a legislației secundare necesară aplicării acesteia, s-a realizat tot în etape. Astfel, partea din lege care face referire la organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune, a intrat în vigoare în luna septembrie 2013, normele de aplicare ale acestor dispoziții fiind detaliate prin H.G. nr. 1079/2013. La data de 1 februarie 2014 au intrat în vigoare și celelalte prevederi ale Legii nr. 252/2013 care se referă la activitatea practică de probaţiune, pentru aplicarea acestora fiind necesară elaborarea unor dispoziții de completare a H.G. nr. 1079/2013, demers ce s-a realizat prin proiectul adoptat astăzi, recuperându-se astfel un decalaj de doi ani înregistrat în promovarea acestui act normativ.

Hotărârea de Guvern care modifică și completează conținutul H.G. nr. 1079/2013 întregește viziunea și concepția actului de bază cu privire la măsurile de ordin administrativ și funcţional necesare finalizării procesului de reformă a sistemului de probațiune din România și definitivează totodată cadrul legal secundar necesar pentru desfășurarea în condiții optime a activității de probațiune. Astfel, prin soluțiile de reglementare pe care le cuprinde, precum și având în vedere faptul că detaliază fiecare dintre componentele majore care constituie ansamblul activităţilor derulate de către consilierul de probaţiune în vederea implementării sancţiunilor neprivative de liberate, actul normativ adoptat, facilitează munca specialiștilor din domeniul justiției în general și al probațiunii în special.

În al doilea rând, actul normativ adoptat astăzi aduce la îndeplinire și unul dintre obiectivele asumate de Guvern în Planul de acțiune pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a sistemului judiciar 2015-2020, mai exact obiectivul referitor la consolidarea sistemului de probațiune prin promovarea actelor normative privind organizarea și funcționarea acestuia.

Nu în ultimul rând, adoptarea modificărilor și completărilor la H.G. nr. 1079/2013 reprezintă o măsură luată în prelungirea celor trasate prin Memorandumul privind îmbunătățirea condițiilor de detenție și dezvoltarea probațiunii, document adoptat de Guvern în luna aprilie a acestui an. Astfel, în contextul în care sunt necesare identificarea unor soluții și luarea unor măsuri urgente pentru ameliorarea condițiilor din penitenciare, un răspuns la aceste probleme îl reprezintă creșterea capacității sistemului de probațiune de a pune în aplicare noile dispoziții în materie penală privind sancțiunile alternative la detenție (suspendarea sub supraveghere a executării pedepsei, amânarea aplicării pedepsei, măsurile educative neprivative de libertate pentru minorii care comit fapte penale și supravegherea liberaților condiționat). Comparativ cu alte state europene, sistemul de probațiune este relativ recent în România, însă și-a dovedit eficiența reușind să contrabalaneze regimul de executare al sancțiunilor privative de libertate și contribuind la decongestionarea sistemului penitenciar. Astfel, în prima parte a anului curent, s-a realizat o analiză comparativă a datelor statistice privind persoanele încarcerate și persoanele din evidența serviciilor de probațiune față de care s-au dispus sancțiuni alternative la pedeapsa închisorii. La data de 24 mai 2016, în sistemul penitenciar erau încarcerate 28.260 persoane, iar în evidențele sistemului de probațiune erau înregistrate 48.000 de persoane. Pentru a face față trendului crescător al numărului persoanelor aflate sub supravegherea sistemului de probațiune, prin același Memorandum menționat mai sus s-a agreat și suplimentarea schemei de personal a serviciilor de probațiune. Această măsură a fost deja îndeplinită printr-o altă hotărâre de guvern adoptată recent, care a majorat schema de personal a serviciilor de probațiune cu un număr de 565 de posturi.

Așa cum rezultă din cele menționate anterior, adoptarea actului normativ de modificare și completare a HG nr. 1079/2013 are valențe multiple, răspunzând în primul rând nevoilor instituționale ale sistemului de probațiune generate de reorganizarea acestuia, dar contribuind totodată și la îmbunătățirea condițiilor de detenție pentru persoanele private de libertate, la reducerea costurilor sociale ale încarcerării, potențarea rolului educativ al sancțiunilor și măsurilor penale care se execută în libertare, precum și la sporirea gradului de siguranță în comunitate.

Sursa: gov.ro

Despre Autor

Articole asemanatoare