default-logo

Personalități notorii ale neamului românesc

Ninela Caranfil: O Doamnă simbol al tandreţei şi aristocraţiei !

Cântul dragilor viori,
Aspiră–n suflet creator.
Roua sorbită din flori,
Alină vocea de actor.
Neaoş e cuvântul rostit,
Fidel inimii creştine.
Ispita omului iubit,
Leac din poezii divine.
De această Doamnă este îndrăgită toată lumea. Şi este imposibil ca să nu fie îndrăgostită, căci Bunul nostru Dumnezeu a înzestrat-o cu cele mai semnificative calităţi atribuite calificativului Frumuseţe:statură relativ înaltă cu un corp elegant tras prin inel, faţă luminoasă , ochi senini, zâmbet larg şi plăcut. Când Dumneaei vorbeşte, citeşte sau recită vreun monolog, o poezie tot emană energie pozitivă. Se creează impresia că şi atunci când se întâmplă să plângă, tot o face cu dragoste, cu milostenie, cu gingăşie, cu compasiune. Într-un cuvânt, este un om captivant şi indulgent. Pe această Distinsă Doamnă o cunosc chiar de la începuturile sale teatrale, căci, student fiind, veneam cu dragoste la Teatrul Moldovenesc Academic muzical-dramatic „A.S.Puşkin” – ( astăzi Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”-I.C.), ca să admir frumosul de pe lume şi să mă alimentez spiritual, privind la jocul fascinant ai artiştilor de odinioară în piesele montate pe scena teatrului vizat. Şi fără doar şi poate „c-am tras cu ochiul” şi la tânăra şi chipeşa artistă, care s-a afirmat chiar de la primul său rol actoricesc teatral, ca ulterior să devină vedetă nu numai a scenei teatrale, dar şi celei literare, muzicale, de şezători spirituale. Despre această Doamnă am auzit vorbindu-se numai de bine, fiind îndrăgită şi solicitată să evolueze la cele mai prestigioase manifestări culturale din ţară. Chiar şi prezenţa ei modestă în sală ca invitat de onoare deja este o evoluare artistică pentru public. Ţinuta şi salutul, conversaţia cu vecinul de scaun, cu cei veniţi la manifestarea culturală tot o face artistic, aşa cum îi şade bine unui actor profesionist. Distinsa Doamnă, cu ţinuta-i tandră, elegantă şi aristocrată ,Ninela Caranfil, astăzi este oglinda culturii noastre naţionale. Şi proaspăta absolventă a şcolii medii din comuna Satul Nou, raionul Cimişlia, domnişoara Ninela Caranfil a avut marele noroc atunci când şi-a văzut numele său printre studenţii admişi să-şi facă studiile la vestitul Institut Unional de Stat de Artă Teatrală „Anatoli Lunacearski” din Moscova. Anii de studenţie alături de colegii şi prietenii basarabeni Victor Voinicescu-Soţchi, Mihai Iorga, Anatol Răzmeriţă, Nicolae Darie ş.a., la facultatea actorie de teatru şi film au fost o pregătire profesională pentru a fi angajată împreună cu absolvenţii compatrioţi la Teatrul Moldovenesc Academic muzical-dramatic „A.S.Puşkin” – ( astăzi Teatrul Naţional Mihai Eminescu-I.C.). Şi faţă de teatrul în cauză Ninela Caranfil şi-a demonstrat fidelitatea sa, slujindu-l cu abnegaţie, nici mai mult, nici mai puţin: 45 de ani. O suită de roluri a interpretat distinsa artistă, care merită a fi menţionate: Kăt, Tangoul criminal de Egon Ranet, regia M. Cisteakov; Vârubova, Complotul împărătesei de A. Tolstoi, regia Valeriu Cupcea;Inga, O noapte cu privighetori de V. Ejov, regia V. Apostol;Varvara, Egor Bulâciov şi alţii de Maxim Gorki, regia Valeriu Cupcea; Kote, Cinci miri la o nuntă de M. Karim, regia M. Mutafov; Şura, Alexandra de M. Stein, regia V. Apostol;Vera, Un medic ciudat de A. Sofronov, regia A. Băleanu; Mama, Om şi gentilom de Eduardo de Filippo, regia A. Băleanu;Eleonora, Tata de Dumitru Matcovschi, regia V. Apostol;Ludmila, Retro de A. Galin, regia V. Apostol; Liza, Casa de F. Abramov, regia V. Apostol; Poşlepkina, Revizorul de Gogol, regia A. Băleanu;Constanţa, O întâmplare cu haz de Carlo Goldoni , regizor V. Rusu; Lida, Oştenii de N. Dudarev, regia Valeriu Cupcea; Nătăluţă, Pomul vieţii de Dumitru Matcovschi, regia V. Apostol; Angustias, Casa Bernardei Alba de Federico Garcia Lorca regia S. Fusu; Eftimia, Pomul vieţiide Dumitru Matcovschi , regia V. Apostol;Elena, Pomul vieţii de Dumitru Matcovschi, regia V. Apostol; Statu-Palmă-Barbă-Cot, Buzduganul fermecat de L. Deleanu, regia V. Madan; Vera, Abecedarul de Dumitru Matcovschi, regia V. Apostol; Hanuma, Hanuma de G. Ţigareli, regia V.Ciutac; Olinda, Lumea este aşa cum este de Alberto Moravia, regizor S. Sabin;Oltea, Io, Ştefan Voievod de An. Gondiu, regia I. Cibotaru; Lucia, Mătuşa de la Bumbăta, regia M. Bădicheanu;Vecina Binevoitoare, Casa mare de Ion Druţă, regia N. Toia; Ziţa, O noapte furtunoasă de Ion Luca Caragiale, regia A. Băleanu; Ursula, Un veac de singurătate de Gabriel García Márquez , regia S. Vasilache;Mme Lazici, AFEB de Branislav Nušić , regia V. Apostol;Terese, Cumetrele de Michel Tremblay, regia P. Bokor;Olea, Tata de Dumitru Matcovschi, regie V. Ciutac; Odochia, Rugăciunea de seară de Ion Druţă, regia E. Gaju;Maria Vasilievna, Unchiul Vania de Anton Pavlovici Cehov , regia M. Fusu;Ea, Zăpezile de altă dată de Dumitru Solomon , regia E. Gaju, ş.a.
Ninela Caranfil s-a impus şi prin rolurile sale jucate cu brio şi pe scena Teatrului „Luceafărul”:Doica, Ipolit de Euripide;Sofia Petrovna, Nevolnicele de A. Ostrovski;Mama, Georges Dandon de Pierre de Marivaux ;Lisette, Jocul dragostei şi-al întâmplării de Alfred de Musset ;Paulina, Jucării de oţel de R. Urneviciute, toate în regia distinsului actor şi regizor Sandri Ion Şcurea. Ca să susţii un monospectacol, trebuie să dai dovadă nu numai de har artistic, dar şi de tărie de caracter, voinţă, memorie de invidiat şi, nu în ultimul rând, de sănătate. Probabil, Ninela Caranfil întruneşte şi alte calităţi odată ce şi-a asumat riscul şi responsabilitatea să organizeze şi să joace la cel mai înalt nivel artistic spectacolele: „De dor, de dragoste” în regia proprie; „Rămâi, iubirea mea, rămâi”, în regia lui Tudor Ciubotaru; „Rugăciune”, în regia lui Silviu Fusu; „Întru tine, Doamne, ne rugăm”, Psalmii lui David, în regia lui Sandu Vasilache şi „Reîntregire”. Mai mult, minunata interpretă a ştiut cu migală să aleagă ca pe nişte nestemate versurile recitate de vocea ei inconfundabilă şi să le înregistreze pe un CD special, dându-i şi un titlu semnificativ: „Dorul infinitului din noi„. Ninela Caranfil însă nu se opreşte doar la versurile lirice, dar ca o creştină şi artistă devotată cauzei sale, interpretează şi înregistrează Psalmii lui David pe un alt CD, cu titlul Rugă . Surprizele însă continuu şi Distinsa noastră Doamnă ne bucură şi cu două cărţi de publicistică: Tăcerea de până la cuvânt şi Neobişnuita forţă a scenei, a căror lansare a fost ca un adevărat eveniment literar în lumea noastră culturală. Pe marginea cărţilor editate s-au pronunţat nu numai colegii de scenă, dar şi cei mai proeminenţi scriitori şi critici literari de la noi. Fiind o Doamnă cu demnitate şi verticalitate Ninela Caranfil îşi consacră întreaga viaţă Frumosului de pe lume, artei teatrale scenice, radiofonice, publice, fără a pretinde la premii, lauri, distincţii de stat etc. Ele au venit fără voia dumneaei, drept recunoştinţă pentru tot ce face ea. Marele Premiu la Festivalul Lucian Blaga (România), Premiul la Festivalul Internaţional „Mihai Eminescu in lume”, Ordinul „Gloria Muncii”, Premiul pentru cel mai bun rol feminin, Gala Premiilor UNITEM sunt doar aprecieri oficiale, cele de la suflet, însă Ninela Caranfil le culege zilnic de la ascultătorii, spectatorii de rând, simpli, din sălile unde evoluează îndrăgita noastră artistă. Aplauzele şi florile pentru un artist sunt ca nişte condimente la o mâncare aleasă. Cea mai adorată floare şi cel mai dulce sărut mămica Ninela Caranfil îl are totuşi de la scumpa sa fiică, Laura, care tot cu dreptul a păşit în lumea artistică, cea regizorală. Când i s-a propus funcţia de viceministru al culturii, noi, cei care o cunoaştem cât de cât pe artista Ninela Caranfil, greu ne-o puteam imagina într-un fotoliu birocratic, dar timpurile ne-au dovedit că dumneaei şi acest rol „l-a lucrat” tot din suflet pentru cultura neamului şi a ţării. Pentru neam şi ţară Domnia Sa, în afară de scena teatrului, slujeşte cu credinţă pe scenele căminelor culturale de prin satele şi oraşele noastre, unităţilor militare în faţa ostaşilor, în aulele instituţiilor de învăţământ şi, de neimaginat, în bibliotecile urbei, unde este solicitată şi aşteptată ca un aer proaspăt după o ploaie binevenită. Dacă sunteţi cumva întristat, indispus, mergeţi la Teatrul Naţional sau la o altă manifestare culturală unde frumoasa şi eleganta artista poporului Ninela Caranfil evoluează ca un adevărat doctor spiritual. N-o să regretaţi. V-o spun eu ca doctor licenţiat ce sunt.
Astăzi, distins doamnă Ninela Caranfil împlinește niște ani bogați de viață personală, spirituală și teatrală! La mulți ani cu sănătate, pace și lumină în suflet , dragă Ninela Caranfil!

Ion Cuzuioc,
scriitor și publicist

Despre Autor

Articole asemanatoare

Comenteaza

*