default-logo

Pseudo-cultura și “Civilizaţia Spectacolului”

MADRID, SPAIN – JUNE 09: Nobel prize-winning writer Mario Vargas Llosa poses for a picture prior to attend the 7th edition of the ‘Catedra Real Madrid’ Project at Santiago Bernabeu Stadium outdoors on June 9, 2015 in Madrid, Spain. (Photo by Gonzalo Arroyo Moreno/Getty Images)

“ La civilización del espectáculo”

“Prin disoluţia valorilor, într-o cultură de poleială care prevalează doar vedete de mucava , discreditarea politicii nu cunoaşte limite”-Mario Vargas Llosa
Publicaţia “Foreign Policy” l-a desemnat pe scriitorul peruan Mario Vargas Llosa printre cei mai influenţi intelectuali din lume , alături de Noam Chomsky , Umberto Eco , J. Habermas , Samuel Huntington, Paul Krugman  J.M. Coetzee , Niall Ferguson , Amos Oz iar Comitetul Nobel a decis în anul 2010 să îi acorde premiul pentru Literatură, motivaţia fiind “cartografierea extraordinară a structurilor Puterii” .
Conferenţiază pe teme de actualitate la cele mai selecte universităţi din lume.
Dispariţia valorilor şi triumful barbariei!
Recentul eseu ”La civilización del espectáculo” al scriitorului peruan a fost apreciat de critici drept o radiografie foarte dură a societăţii contemporane ,în care denunţă procesul trivializării a ceea ce odată însemna ”cultură”, în sensul său tradiţional,”înalt – intelectual”!
…”Primul om care a scris , a consemnat o întîmplare. Primul om care a citit a luat cunoştinţă de acest lucru. Amîndoi au participat la naşterea unui eveniment istoric. Lectura înseamnă construirea istoriei şi cunoaşterea ei iar cunoaşterea este  elementul central al Lumii “ scrie Vargas Llosa.
„Intelectualul interesează doar dacă face la modă şi se transformă în bufon” ! In cartea sa – o lucrare curajoasă şi lucidă – Vargas Llosa denunţă importanţa excesivă care se acordă divertismentului şi distracţiei. A transforma distracţia şi divertismentul în valori supreme are consecinţe grave , ducînd la „generalizarea frivolităţii şi banalizarea actului de cultură”, iar, în ceea ce priveşte informarea, proliferează jurnalismul iresponsabil al bîrfei şi scandalului” .Această obsesie pentru distracţie devine un fel de “anticameră a barbariei – sinuciderea prin televizor !”
„Războiul sfârşitului lumii“ La vîrsta de 45 de ani, în 1981, Llosa publică cel mai important roman al său iar opera lui avea deja proporţii monumentale – critica internațională considerîndu-l un autor de talie universală, cu un impact major la nivel mondial.…Premiul Nobel l-a luat abia după 20 de ani !
Aflat, mai demult, pentru câteva zile la Cluj – Vargas Llosa a identificat „degenerarea democratiei”- prin dispariţia culturii şi disoluţia valorilor- drept una dintre cele mai grave ameninţări ale lumii actuale. Vargas Llosa aduce în discuţie dispariţia culturii tradiţionale şi al canonului valorilor estetice , situaţie care a dus la triumful unei confuzii generalizate , la banalizarea actului de cultură, şi chiar a politicii şi a jurnalismului. “Avem o libertate extraordinară în domeniul culturii, dar în interiorul acestei libertăţi suntem expuşi definitiv la a cădea victime unor bufonerii de prost gust. Totul depinde de capriciul celui care plăteste şi de ratingul clientului. Pînă la urmă publicitatea e “zeul care omoară valoarea”.
„Degenerarea democraţiei”
“În această cultură de poleială care prevalează vedete de mucava, discreditarea politicii nu cunoaşte limite”, în parte din cauza faptului că „nivelul intelectual, profesional şi moral al clasei politice a decăzut”, spune Vargas Llosa, care atrage atenţia asupra influenţei limitate pe care o exercită adevăraţii intelectuali în societatea actuală. Intelectualul „a dispărut din dezbaterile publice”.
Mario Vargas Llosa a făcut apel la o politică educaţională care să promoveze lectura ca parte a vietii, familiei şi societăţii. „Dacă părinţii nu citesc şi copiii nu văd cărţi în casă, literatura va fi marginalizată, cu consecinţe foarte grave pentru democraţie”. El a pledat pentru un rol mai activ al intelectualilor în viaţa publică, ei trebuind să se afle, în opinia sa, în „avangarda apărării democraţiei şi a libertătilor fundamentale, să îmbogăţească limbajul politicii si să vină cu noi idei în timpuri de criză”.
„La un moment dat, în cea de-a doua jumătate a secolului al XX-lea, presa societătilor occidentale a inceput să renunţe la rolurile ei principale – informarea, opinia, critica – în favoarea unora care pînă atunci erau în plan secund: divertismentul şi manipularea agresivă. N-a fost ceva planificat , nici un organ de presă nu si-a imaginat că această subtilă inversare a prioritătilor va angrena mutaţii atît de profunde in mediul cultural şi etic. Ceea ce se întamplă în lumea informatiei reflectă un fenomen regăsit în toate aspectele vietii sociale. S-a născut Civilizaţia Spectacolului, care va rămâne aici, zguduind institutiile si cutumele societăţilor libere.”

“Civilizaţia Spectacolului” în ţara pseudo-culturii
Am văzut , de multe ori , radiografia unor monitorizări ale conţinutului TV din proximitatea unor importante evenimente culturale sau religioase . Preponderent domină aceleși dezbateri sterile sau relatări despre plăcerile, tot mai primare, ale trupului! Televiziunile mioritice vuiesc în sus şi în jos, în lung şi-n lat, despre ce a mâncat pseudo-vedeta X , unde şi-a petrecut mini-vacanţa blonda Y … sau crime, accidente mortale ,violuri, măscări, tiri-bombe .
După cum se aruncă în faţa paparaţilor, ca Anna Karenina în faţa trenului , ai putea crede – ce blasfemie! – că la început a fost Piţipoanca (idolul suprem al divertismentului)
Pe acest fond încărcat cu orice altceva decît spiritualitate, Mario Vargas Llosa prezice, în cartea sa, “La civilización del espectáculo” ,  dispariţia culturii şi amurgul intelectualilor. Cuvintele lui deplâng deculturalizarea maselor şi devalorizarea intelectualilor.
… “Civilizaţia spectacolului” ia şi în România ,de multe ori , formele cele mai groteşti şi absurde!

Emil Chirilă , membru al U.Z.P.R. filiala Arad

Despre Autor

Articole asemanatoare

Comenteaza

*