default-logo

Redacțiile pierd, agențiile de publicitate câștigă

redactiile-pierdMass-media este o industrie dură, care cere enorm, și nu oricine poate rezista pe termen lung. De aceea, mulți jurnaliști se întorc spre agențiile de publicitate, redacțiile pierzând astfel prețioși profesioniști.

Concedieri masive… publicații și redacții închise pe bandă rulantă… restructurări de proporții… pericole, riscuri, presiuni, amenințări… dificultăți financiare… salarii mici… mulți jurnaliști care au dedicat timp și bani pentru a se perfecționa în această meserie complexă au așteptat în zadar să culeagă roadele și se îndreaptă spre agențiile de publicitate, atrage atenția site-ul britanic „digiday.com”: „Ben Berentson, fost editor al site-ului Vogue.com, a acceptat în luna august un post creat special pentru el la o agenție, Maureen Morrison, fost reporter la AdAge, s-a mutat de asemeni la o agenție din san Francisco (natura noului ei job de acolo rămâne neclară…), iar Matt Welch, fost editor la The New York Times, a făcut la fel și afirmă că în redacții există teamă, iar în agenții, nu”.
Sunt doar câteva exemple de la unele dintre cele mai cunoscute publicații care au pierdut în favoarea agențiilor jurnaliști cu renume, experiență și talent. Toate aceste clități sunt puse astăzi în slujba publicității. Iar dintre motivele invocate sunt, așa cum aminteam, temerile de tot felul – de la dificultățile care cresc în fiecare zi ale meseriei la spectrul pierderii locurilor de muncă. Pentru alții, este o trecere firească la un alt job după ani de legături cu industria advertising-ului, iar unii afirmă pur și simplu că odată cu înaintarea în vârstă, este tot mai greu să-ți găsești un loc de muncă în mass-media, această „obsesie a vârstei” neexistând în agențiile de publicitate: „Editorii caută tineri pentru că nu trebuie să-i plătească atât de mult ca pe cei experimentați. Majoritatea joburilor de reporter sunt prost plătite, uneori fără contracte… Pur și simplu șansele profesionale sunt mult mai bune în publicitate”, notează articolul, citând opinia unui jurnalist care tocmai a făcut o asemenea „mutare” în carieră.
Iar agențiile nu stau degeaba. Au angajat dintotdeauna ziariști, dar acum, mai mult decât oricând, trendul s-a accentuat. Pe de o parte au de unde alege, cu atâtea publicații lăsându-și oamenii șomeri, pe de altă parte, publicul este tot mai pretențios și vrea conținut de calitate pentru reclame. „Caut oameni creativi, care pot spune povești de bună calitate și care înțeleg mersul știrilor. Tot mai multe agenții urmăresc oportunitatea de a aduce jurnaliști în echipele lor, în această lume în care conținutul contează atât de mult”, explică Amy Cheronis, director al unei agenții de publicitate.
Interesant de menționat este faptul că mulți dintre cei care au plecat păstrează nostalgia anilor de presă autentică și s-ar întoarce, dacă ar avea ocazia. Așadar, nu-i rămâne presei decât să găsească mijloacele de „a-i ține aproape” pe jurnaliștii care au investit enorm în propria profesie și fără de care plus-valoarea pe care jurnalismul o aduce societății ar fi de neimaginat.

Roxana Istudor

Despre Autor

Articole asemanatoare