◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro25.04.2024

ALEGERI PREZIDENŢIALE ÎN KAZAHSTANUL MODERN

 De câteva luni, am intrat în febra studiului şi în documentarea privind un stat precum Kazahstanul.

 Fac acest lucru după ce, în urma unei vizite în acest stat, am descoperit o ţară care m-a fascinatşi am simţit cu-adevărat nevoia, ca vechi jurnalist şi scriitor, să scriu o lucrare prin care să aduc în faţa opiniei publice o ţară care merită descoperită.   Acesta este şi motivul pentru care am denumit lucrarea mea “Kazahstanul, o ţară care merită descoperită”. Cunoscător al istoriei şi trecutului acestei naţiuni, al prezentului şi viitorului pe care şi l-a propus această ţară prin Preşedintele ei, sincer am rămas nedumerit, ca de altfel o lume întreagă, sau mai bine zis,toate cancelariile lumii, la anunţul intempestiv din data de 19 martie 2019, referitor la demisia Preşedintelui Nursultan NAZARBAEV, tatăl şi creatorul statului modern kazah.

 Ce pare special este faptul că, deşi avea 78 ani, deşi a condus o ţară şi pe vremea când aceasta era una din republicile sovietice ale URSS, dar mai ales din funcţia de Preşedinte, după declararea independenţei la finalul anului 1991, acest om a dus ţara în topul celor cu un ritm de dezvolatre foarte rapid. A dat ţării o nouă viziune, o nouă perspectivă de viitor, o nouă viaţă şi un nou drum, spre topul celor 30 cele mai dezvoltate ţări ale lumii.

Prezent în această ţară, dar şi studiind modul activ de dezvolare al ei, pot spune că nimeni, nici cei din ţară dar nici cei din diaspora, nu ar fi prevăzut o asemenea demisie intempestivă, a déjà fostului Preşedinte al ţării, Nursultan NAZARBAEV, de demisie şi de retragere din înalta demnitate, lucru nesesizat nici de cei mai rasaţi analişti politici, chiar dacă a rămas încă membru al Consiliului Constituţional, şeful Consiliului de Securitate al ţării şi liderul partidului de guvernământ Nur Otan (Lumina Patriei), dar a primit şi titlul de lider al naţiunii(ELBASY).

               Sigur, o democraţie presupune pluripartitism, o economie de piaţă liberă şi performantă şi o societate civilă puternică, care să fie “câinele de pază” al democraţiei acestei ţări.

 Nu cred că aceste trei elemente lipsesc din această ţară, este de altfel un lucru pentru care a fost posibil să se instituie prosperitatea în Kazahstan.

După această demisie, repet imprevizibilă,şi pe care nimeni nu şi-o dorea în vreun fel, în mod democratic funcţia de Preşedinte a fost preluată în mod legal de numărul 2 în stat, şi anume speakerul Parlamentului (de fapt, preşedintele Senatului), Kassym-Jomart TOKAYEV, cu vârsta de 65 ani, urmând ca alegerile pentru un nou Preşedinte să se ţină după un an de zile. Cum în lume, dar şi în ţară evenimentele curg şi se schimbă cu o rapiditate greu de închipuit, cum fenomenul terorist apare şi e tot mai agresiv, cum pieţele devin volatile şi instabile, cum fenomenul migraţiei e tot mai prezent în lume, sigur că o ţară poate să-şi pună în aplicare planurile ambiţioase de dezvoltare numai dacă, din punct de vedere politic, este stabilă. Ori, un interimat de un an devine periculos, mai ales în relaţiile cu toţi partenerii străini, dar şi în ce priveşte stabilitatea internă, motiv pentru care s-a luat înţeleapt decizie, după consultări între fostul şi actualul preşedinte interimar, să se organizeze alegeri prezidenţiale anticipate în acest an, în iunie, pe data de 9 a lunii. Mai multe evenimente au determinat luarea acestei decizii, având în vedere că Republica Kazahstan este un stat unitar este un stat unitar, cu o formă de guvernare prezidenţială. Conform Constituţiei, statul se proclamă unul democratic, secular, juridic şi social, ale cărui valori superioare sunt individual, viaţa, drepturile şi libertăţile. Preşedintele este şeful statului, este cel mai înalt oficial al acestuia, care determină principalele direcţii ale politicii interne şi externe ale statului şi reprezintă Kazahstanul în ţară şi în relaţiile inetrnaţionale; Preşedintele este simbolul şi garantul unităţii şi al puterii de stat, inviolabilitatea Constituţiei, drepturile şi libertăţile unui individ şi cetăţean; cred că alegerea unui nou urmaş al celui care a condus ţara timp de mai bine de 30 de ani, Nursultan NAZARBAEV,  şi care a triumfat, este cu-adevărat eminamente necesară şi de maximă urgenţă.

A mai fost ceva care  cred că, a determinat schimbarea datei alegerilor cu devansarea lor, imediat după  întâlnirea dintre actualul Preşedinte interimar şi Vladimir PUTIN, Preşedintele Rusiei, când s-au pus bazele unei colaborări mai strânse şi mult mai apropiate între Kazahstan şi Rusia, dar şi, cum spuneam, desigur, după consultări cu fostul Preşedinte, lucrurile au cunoscut o nouă abordare  a alegerilor prezidenţiale din această mare ţară, a noua ca mărime în lume, şi mare republică, un fenomen în lumea Asiei Centrale, dacă mă gândesc la ritmul de-a dreptul fulminant de dezvoltare.

 Vor fi alegeri libere şi monitorizate de observatori internaţionali. Pot candida pentru cea mai înaltă funcţie în stat toţi cei care îndeplinesc condiţiile impuse de Legea electorală şi Constituţie.

Poporul kazah cu drept de vot poate să-şi exprime opţiunea, participând la alegeri şi votând candidatul pe care şi l-a ales şi a convins că merită să fie viitorul Preşedinte, în timpul campaniei electorale , şi asta după ce, timp de 30 de ani, viaţa politică a fost condusă de o personalitate puternică şi autoritară, aşa cum a fost Nursultan NAZARBAEV.

Acum, ţara are nevoie de stabilitate, iar poporul kazah este important să-şi continue şi să încheie cu succes toate marile proiecte de ţară, ultimul cu finalitate tocmai în anul 2050, să continue şi să-şi finalizeze investiţiile, să-şi consolideze relaţiile politice şi economice internaţionale, să-şi mărească capacitatea de absorbţie a capitalului străin, să încerce să micşoreze decalajul dintre sat şi oraş, să-şi crească capacităţile de producţie şi să le diversifice, să dinamizeze piaţa muncii şi să informatizeze întreaga societate, să crească încrederea populaţiei în dinamica de dezvoltare economică, să-şi dezvolte capacităţile de apărare şi să lupte  pentru consolidarea păcii mondiale, cu respectarea drepturilor fundamentale ale omului.

Cel care va reuşi să convingă populaţia  că o va proteja şi o va duce pe noi culmi este şi că, de fapt, este omul potrivit pentru viitorul Kazahstanului, sunt convins că va fi ales şi susţinut fără rezerve de electoratul kazah care, demult, a înţeles care îi e menirea şi ce e bine pentru ţara lui.

 Succes deplin participanţilor la aceste alegeri.

 Eu voi reveni cu un nou comentariu după depunerea candidaturilor celor cu-adevărat interesaţi de cea mai  înaltă demnitate din Republica Kazahstan.

               Prof.univ.dr. Florentin SCALEŢCHI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *