default-logo

Bogații se consideră „îndreptățiți” să cumpere bunuri scumpe și nesustenabile

Cercetătorii americani de la Universitatea Penn State au realizat un studiu din care a reieșit că persoanelor bogate li se pare normal să cumpere foarte multe bunuri, simțindu-se chiar îndreptățite să facă acest gest, chiar dacă ceea ce cumpără este nesustenabil. Practic, potrivit experților, prețurile mai mari îi fac pe cei bogați să se simtă îndreptățiți la beneficiile acestor produse, în ciuda oricăror costuri sociale sau de mediu. Concret, cercetarea a constatat că oamenii din clasa superioară sunt mult mai predispuse să cumpere bunuri nesustenabile dacă articolele respective au un preț ridicat.
De asemenea, cei bogați s-au dovedit mai susceptibili să ignore situațiile „costisitoare din punct de vedere social”. „Dacă dorim să renunțăm la achiziționarea de produse costisitoare din punct de vedere social, atunci trebuie să ne concentrăm pe strategiile care încurajează oamenii să se gândească mai mult la egalitatea generală a ființelor umane”, punctează Karen Winterich, profesor în sustenabilitate la Penn State, într-un comunicat.
Echipa de cercetare și-a propus să investigheze de ce oamenii continuă să cumpere astfel de produse, mai ales când deseori înseamnă să plătești mai mult. Studiul a prezentat mai multe experimente care au stabilit și au confirmat acest așa-numit „efect al dreptului de preț”. În toate experimentele, subiecții și-au auto-raportat clasa socială. Rezultatele sugerează că oamenii din clasa socială înaltă simt o justificare atunci când cumpără produse scumpe, chiar dacă sunt prea multe, inutile sau nu au legătură cu responsabilitatea socială, exploatarea muncii în zonele sărace ale lumii sau daunele aduse mediului.
Pe de altă parte, autorii studiului se estimează că oamenii care se consideră în „clasa inferioară” pot gândi în termeni mai apropiați de aceste concepte care fac parte din tabloul sustenabilității decât cei mai bogați. „Acest efect ar putea veni din experiența de a trebui să se bazeze mai mult pe comunitate și, prin urmare, de a gândi mai puțin tranzacțional. Acești oameni sunt mai pasibili să recunoască un cost social al unui produs, să considere că le-ar răni comunitatea și nu sunt dispuși să suporte acel cost”, conchide prof. Winterich.
Studiul a fost publicat în Journal of Marketing Research.

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*