◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Arta de a construi o capodoperă –Columna lui Traian

   Colonna Traiana străjuieşte şi azi în Forul lui Traian din Piazza Venezia de la Roma, la începutul Via dei Fori Imperiali aşa că este firesc să ne întrebăm de ce tocmai la Florenţa, la Palazzo Pitti în Limonaia, să fie deschisă expoziţia? Ei bine, chiar dacă cu mare probabilitate, Împăratul Traian, cuceritorul Daciei nu a pus piciorul niciodată în Florentia de atunci, nu lipsesc legăturile dintre columnă şi oraşul crinului său în general cu Toscana. Tocmai de acolo, din carieră din Carrara veneau blocurile gigante din marmură albă care au fost apoi transformate de către meşteşugarii romani. Concepută pentru a celebra victoriile militare ale lui Traianus în Dacia cea nesupusă, Columna este însă şi un monument care preamăreşte avansul tehnologic al lumii romane faţă de „barbarii” pe care imperiul îi cucerea, barbari care-cel puţin în accepţiunea istoriografiei romane-erau foarte departe din punct de vedere al avansului tehnicii, comparativ cu Roma.

Ei bine, expoziţia de la Florenţa permite vizitatorului să înţeleagă modul cum au fost tăiate cele 29 de blocuri gigantice în marmură albă de Carrara din cariera Luni de la 800 m înălţime şi îmbarcarea pe navele speciale, transportul şi descărcarea lor în Portus Romae. Parcurgerea celor 200 de mile marine, metoda târârii lor până în zona Fori Imperiali, urcând pe Tevere-Tibru şi modul în care cele 17 blocuri circulare cu greutate de 20-30 de tone fiecare şi a capitelului de 40 de tone au putut crea probleme mari în acele timpuri. Columna a fost inaugurată pe 12 mai 113 d. H în interiorul Forum-ului lui Traian şi străjuieşte şi astăzi cu măreţie toată zona Romei antice.

La intrarea în Palazzo Pitti, tronează două mari statui de Daci tarabostes, sculptate în porfir roşu şi aduse de la Roma în epoca faimoasei dinastii a familiei Medici împreună cu alte repere arheologice importante legate de perioada cuceririi Daciei.

Expoziţia găzduieşte zeci de opere provenite din diverse muzee de arheologie italiene şi găsim modele în scală şi mărime naturală realizate special pentru această expoziţie de către artistul contemporan de renume internaţional, Claudio Capotondi, rafinat plasmator al marmurei albe de Carrara cu metode şi instrumente tradiţionale. Materialele în expoziţie nu se limitează doar la panouri ilustrative cu fazele de lucru ci şi cu ustensile în bronz folosite de către cioplitorii în marmură sau monede cu efigia lui Traianus. Capotondi a reconstruit cu mâinile sale, modelele de dispozitive tehnice şi maşini de ridicat şi poziţionat blocurile de marmură pe care, sigur, meşteşugarii romani le-au folosit la înălţarea columnei.

Dacă treceţi prin oraşul de pe Arno până pe 6 octombrie 2019, poposiţi o oră şi la Palazzo Pitti să admiraţi expoziţia „L’Arte di costruire un capolavoro- La Colonna Traiana”, să îi salutaţi pe strămoşii noştri nemuritori care străjuiesc la intrare şi să admiraţi operele dedicate Dacilor care s-au împotrivit armatei lui Traianus.

Florenţa, 29 iunie 2019

Corespondenţă din Italia de la Julia-Sandra Virsta / UZPR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *