The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

IOSIF RĂZVAN BENA – „Încerc să mă bucur de tot ce mi-a dat Dumnezeu. Și simt, deseori, că într-adevăr mă iubește”

Preot și cercetător de elită în fizică cosmică, la celebrul „Institut de la Physique Théorique”, din Franța

E unul dintre marii specialiști ai planetei în studiul găurilor negre. A obținut re­cent un grant de un milion de euro pen­tru a-şi duce la îndeplinire cercetările. Savant ro­mân și, totodată, preot! Își împarte viața între ce­lebrul Institut de Physique Théorique, CEA-Saclay și o mică biserică românească din sudul Parisului. Învățăcel al unor fizicieni de Nobel, șef de pro­mo­ţie al celebrului MIT (Massachusetts Institute of Technology), cea mai prestigioasă universitate teh­nică din lume, apoi doctor în fizică şi postdoc­torand la alte universităţi de vârf americane, a re­fuzat oportunitatea de a rămâne în SUA, ca pro­fesor universitar, alegând Franța pentru a-și con­sa­cra mai mult timp descoperirilor sale. Un om care nu are nicio secundă de pierdut pentru câte are de fă­cut în viață. Acesta este părintele Iosif Răz­van Bena, prof. univ. dr. docent în fizică, născut în Ghe­­­lari-Hunedoara, omul care zi de zi încearcă să lă­murească legătura dintre legile știin­ței și ale lui Dumnezeu.

„Tot mai mulți fizicieni renumiți încep să vorbească azi despre Dumnezeu”

– Nici măcar nu știu cum să mă adresez: părinte, domnule profesor?… Mi se pare uluitor: cum e posibil ca același om care cântă duminica în­tr-o bisericuță ortodoxă din Franța să fie, în ace­­lași timp, doctor docent în găuri negre, „stringuri” și gravitație cuan­tică, domenii de „li­mită a cu­noaș­te­rii”, pe care foarte puțini oameni obiș­nuiți le pot pricepe?

– Cazul meu nu e singular. Tot mai mulți fi­zicieni renumiți încep să vor­bească azi des­pre Dum­nezeu. Mai cu­nosc câțiva oameni de știin­ță care slujesc în bise­rică. Eu, unul, mi-am dat sea­ma că, pe măsură ce înțelegi mai mult cum e făcută lumea, cu atât în­țelegi mai bine planul lui Dum­ne­zeu pentru oa­meni. Mereu mi s-a părut șocant un lucru: cum de noi, oamenii, putem pricepe cu min­tea noastră le­gile fizice ale Universului. Mintea noas­tră, a oa­me­nilor, a început să evolueze acum câteva mi­lioane de ani, vânând maimuțe în Africa. Și-atunci, cum putem ajunge cu creierul nostru, astăzi, la milioane de ani lumină de­păr­tare, încât să pricepem cum func­ționează galaxiile? Sau putea fi și invers, Dumnezeu putea să facă un Univers foarte simplu, pe care oa­menii să-l înțeleagă clar și în tota­litate. Dar nu. Asta e frumusețea: noi suntem exact la mijloc. Ca și cum Dumnezeu ne-ar fi pus în fața unei mari ghicitori, pe care ne lasă, pas cu pas, să o rezolvăm. Poziționarea asta a minții noas­tre exact la mijloc, unde Universul nu-i nici de ne­înțeles, nici de înțeles imediat, asta ne permite să facem știință.

Continuarea pe formula-as.ro