default-logo

Echilibrul precar al independenței editoriale. Fundațiile majore încearcă să transforme jurnalismul în același mod în care au remodelat învățământul superior

Fundația lui Mackenzie Scott a dat 2,5 milioane de dolari YR Media, din Oakland – un grup care colaborează cu radioul public pentru a acoperi „probleme importante”. Ca parte a eforturilor sale de „a crea o industrie media mai incluzivă și mai durabilă”, Fundația Ford a contribuit la înființarea unor proiecte precum Fondul pentru echitatea rasială în jurnalism la Borealis Philanthropy, acordând granturi de milioane organizațiilor de știri care acoperă diverse comunități. „Este clar că fundațiile majore încearcă să transforme jurnalismul în același mod în care au remodelat învățământul superior. Datele pe care le avem oferă o imagine îngrijorătoare: dintre organizațiile media non-profit, doar 20% spun că nu ar accepta granturi. Jurnalismul conservator, de exemplu, a prosperat de zeci de ani într-un sistem în care filantropia este o sursă primară de sprijin”, scrie James Piereson, membru senior la Institutul Manhattan, din SUA.

Potrivit aei.org, există câteva reviste de opinie care urmează modelul vechi „pentru profit”. The Nation funcționează în continuare pe o bază de profit, la fel ca și The New Republic, deși ambele primesc donații nedeductibile pentru a acoperi costurile de publicare. Atlantic este susținută în cea mai mare parte de Emerson Collective – o corporație cu răspundere limitată deținută de Laurene Powell Jobs. După cum observă Gordon Crovitz, fost editor al Wall Street Journal, „cred că de mulți ani revistele de opinie au avut un model mixt în care depind într-adevăr de donațiile caritabile, precum și de veniturile pieței”.

Dar instituțiile de știri sunt o altă poveste – în Statele Unite, ziarele au funcționat întotdeauna ca afaceri cu scop de profit. „Desigur, în lumea de astăzi, a bunurilor de lux la prețuri accesibile, gusturile elitei s-au mutat de la material la ceea ce Rob Henderson numește credințe de lux. Așadar, pe lângă cele mai recente vânzări în materie de consum remarcabil, ziarele de astăzi vând cursuri de vară elevilor de liceu, itinerarii de călătorie exotice pentru adulți și programe de învățământ. Dar concentrarea pe știri s-ar putea să nu fie suficient de interesantă pentru directorii fundațiilor, ceea ce face mai dificilă atragerea de donatori pentru instituțiile de știri care doresc să-și mențină independența”, adaugă Piereson.

Potrivit experților, „odată ce fundațiile alocă fonduri pentru anumite subiecte, ele au reușit deja să încline știrile într-o anumită direcție”. Acest lucru este valabil și pentru radioul public, care primește în mod regulat donații de la fundații care doresc să acopere anumite domenii de interes.

Proiectul American Jurnalism (AJP), fondat în 2019 de John Thornton și Elizabeth Green, încearcă să valorifice puterea marilor fundații, permițând totodată organizațiilor de știri să câștige mai mult sprijin de la indivizi locali. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*