default-logo

Alan Freeman, Universitatea din Ottawa: „Fără jurnalism informativ independent, este greu pentru cetățeni să ia decizii echilibrate”

Consumul de știri are o problemă a diviziunii de clasă și se luptă să atragă abonați plătitori, spun experții. Un sondaj recent, realizat de publicația canadiană Star, a arătat că cititorii manifestă o potențială divizare de clasă în consumul de jurnalism, una despre care Rafael Grohmann, profesor asistent de studii mass-media la Universitatea din Toronto, susține că a existat întotdeauna: „În Occident, din punct de vedere istoric, jurnalismul a fost făcut de profesioniști din clasa de mijloc, dintr-o anumită elită culturală a țărilor. Iar consumul de jurnalism, în multe țări din Sudul Global, a fost oarecum elitist. Consumul de jurnalism are loc în moduri diferite, în funcție de cultura și clasa socială căreia îi aparțin oamenii. Asta nu înseamnă neapărat o barieră economică, ci o barieră culturală și de stil de viață. Această distincție de clasă care se concretizează în consumul de jurnalism poate fi un efect puternic al inegalității în viața de zi cu zi a cetățenilor”.
Alan Freeman, fost jurnalist pentru Globe and Mail și membru onorific la Universitatea din Ottawa, consideră că există „o mare rezistență la plata pentru știri chiar și in partea celor care își permit. Oamenii nu vor să plătească deoarece există o mulțime de știri și cvasi-știri gratuite. Dar viitorul jurnalismului este foarte legat de viitorul instituțiilor democratice, de viitorul modului în care ne dezvoltăm ca societate, că fără jurnalism informativ independent, este greu pentru cetățeni să ia decizii echilibrate și inteligente”.
Pentru Grohmann, o soluție la diviziune ar putea sta în modelul de cooperare în domeniul jurnalismului din Argentina și Spania. Potrivit toronto.com, acest sistem folosește controlul democratic al membrilor și o concentrare asupra comunității, pentru a fi mai aproape de idealul esențial al unui ziar „pentru popor”. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*