default-logo

Organizația Reporteri fără frontiere, alături de jurnaliștii ruși independenți, persecutați de regim

Autorităţile ruse au blocat accesul la un post de televiziune şi la un post de radio independente şi de renume, încercând astfel să intensifice controlul asupra informaţiilor în plină invazie în Ucraina, relatează AFP. „Birou procurorului general a cerut blocarea accesului la postul de televiziune online Dojd şi la staţia de radio Ecoul Moscovei”, a anunţat Dojd, pe contul său de Twitter. Cele două organisme media sunt acuzate că au publicat informaţii „eronate cu bună ştiinţă în privinţa activităţilor personalului militar rus”. Ecoul Moscovei a încercat întotdeauna să îşi cultive independenţa şi este una dintre cele mai respectate instituţii media din ţară.

Dojd şi Ecoul Moscovei, alături de cotidianul Novaia Gazeta, s-au remarcat prin faptul că nu au preluat discursul Kremlinului în relatările despre invazia rusă din Ucraina, spre deosebire de majoritatea media ruse. Mai multe entități media, inclusiv postul Dojd, au fost declarate de autorităţi „agenţi străini”, o etichetă care vizează discreditarea lor printre firmele de publicitate şi public şi complicarea activităţii lor prin formalităţi administrative copleşitoare.

În acest context, organizația Reporteri fără frontiere (RSF) sprijină eforturile jurnaliştilor independenţi şi instituţiilor de presă din Rusia de a oferi o acoperire fiabilă a ştirilor, în ciuda represiunii impuse de Kremlin, care a sporit numeroasele obstacole pe care le au de înfruntat jurnaliștii independenți șientitățile media imparțiale.Autoritatea de reglementare a mass-media din Rusia, Roskomnadzor, a devenit „Ministerul Adevărului”, după cum a subliniat cu curaj Uniunea Jurnaliştilor şi Lucrătorilor din Media independente. Cuvintele „război”, „atac” și „invazie” sunt acum interzise în mass-media. Numai informațiile din „surse oficiale ruse” – Ministerul Apărării – sunt acum permise. Informațiile despre pierderile militare sau morala trupelor erau deja clasificate din octombrie. Orice încercare de a oferi o astfel de acoperire poate duce la urmărirea penală sau includerea pe lista „agenților străini”.

Presiuni, hărțuiri, arestări

Roskomnadzor a blocat accesul la cel puțin șase instituții media online, din cauza relatărilor despre invadarea Ucrainei – Nastoyashchee Vremya, un canal TV online condus de radiodifuzorul american din Praga Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), Krym Realii, un RFE Filiala /RL din Crimeea, mass-media de opoziție The New Times, ziarul studențesc Doxa, versiunea rusă a agenției de știri Interfax-Ucraina și site-ul de știri pro-guvernamental ucrainean Gordon. De asemenea, Roskomnadzor a inițiat proceduri împotriva a cel puțin zece instituții de presă, inclusiv Radio Echo din Moscova, popularul site de știri Mediazona, Dozhd TV și ziarul de investigații Novaya Gazeta, pentru „diseminarea de informații false”. Editorul de mare profil al Novaiei Gazeta, laureatul Nobel pentru pace, Dmitri Muratov, a postat un videoclip în care solicită o mișcare majoră împotriva războiului și a publicat numărul din 26 februarie al ziarului, atât în rusă, cât și în ucraineană, într-o dovadă de solidaritate.

După ce au primit avertismente de la Roskomnadzor, alte instituții media au șters conținut care nu era pe placul Kremlinului, pentru că se temeau că site-urile lor ar putea fi blocate sau ar putea fi amendați cu până la cinci milioane de ruble. Acesta a fost cazul Prospekt Mira, un mijloc de presă online cu sediul în orașul siberian Krasnoyarsk, care a fost nevoit să elimine un articol care se referea la exploziile din orașele ucrainene.

Rețelele de socializare au fost și ele vizate. În paralel, jurnaliştii au fost arestaţi din cauza unor reportaje legate de război. Polina Ulanovskaya, de la site-ul web SotaVision, și cel puțin alți trei reporteri de la site-urile locale de știri – Valeria Dulskaya de la 93.ru și Valeria Kirsanova și Nikita Zyrianov de la Yuga.ru – au fost arestați după procedure sumare în timp ce reflectau o demonstrație împotriva războiului, în orașul Krasnodar. Trei reporteri de la postul rusesc Radio Svoboda al RFE/RL – Ivan Voronin, Artyom Radygin și Nikita Tătarskii – au fost arestați în timp ce relatau despre un protest împotriva războiului la Moscova și au petrecut șase ore într-o secție de poliție înainte de a fi eliberați fără acuzații. Jurnaliștii Novaya Gazeta Ilya Azar și Ivan Zhilin și doi jurnaliști Radio Svoboda, reporterul Serghei Khazov-Kassia și cameramanul Andrei Kiselev, au petrecut mai multe ore într-o secție de poliție, după ce au fost arestați în timp ce se pregăteau să reflecte un protest față de război în Belgorod, un oraș de lângă granița cu Ucraina.

„Războiul informațional este în plină desfășurare în Rusia. Președintele Vladimir Putin trebuie să pună toate mass-media pe picior de luptă pentru a justifica invadarea Ucrainei către cetățenii ruși, prin ascunderea victimelor războiului. Dar epoca Pravda s-a terminat. Susținem instituțiile media independente care oferă o acoperire de știri de încredere în acest context foarte dificil”, a declarat Jeanne Cavelier, șefa biroului RSF pentru Europa de Est și Asia Centrală. (R.I.)

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*