◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro25.04.2024

Mass-media nordice se automatizează în ritm alert

Pentru un număr de editori din statele nordice, automatizarea conținutului este acum o caracteristică integrală a redacțiilor. Scandinavia este acum un lider global în utilizarea conținutului editorial automat, dar nu a fost întotdeauna așa.
Anna Karin Tilleby de la NTM, din Suedia, și Jan Stian Vold, de la Bergens Tidende, explică ce i-a determinat mai întâi să urmărească automatizarea în reacții, efectele asupra cititorilor și lecțiile pe care le-au învățat pe parcurs.
În 2016, editorul suedez NTM a solicitat ajutorul United Robots pentru a construi un „bot sportiv” pentru a-și crește acoperirea de fotbal. „Cu siguranță am fost printre primii. Ideea a fost să găsim o modalitate de a scrie despre ligile și echipele pe care nu le-am putut acoperi, dar curiozitatea a jucat și ea un rol foarte important. Ne-am dorit cu adevărat să vedem ce poate face această tehnologie și cum ar putea funcționa”, recunoaște Anna Karin Tilleby, manager de proiect NTM pentru dezvoltare de conținut. Tehnologia și-a dovedit cu siguranță valoarea. În 2021, articolele scrise de robot ale NTM au avut 9,4 milioane de vizualizări de pagini conectate și au generat 952 de conversii către abonații plătitori. Utilizarea roboților a fost adaptată și extinsă odată cu schimbările la NTM. Această evoluție a dus la implementarea a patru roboți, care relatează despre sport, trafic, înregistrări de firme și imobiliare. Editorul a creat o verticală dedicată fotbalului, condusă de conținut automat, publicând 850 de articole pe lună despre jocuri la toate nivelurile din regiunea Östergötland, adăugând chiar și posibilitatea de a efectua și încorpora interviuri post-joc cu manageri, prin mesaj text.
La ziarul norvegian Bergens Tidende (BT), curiozitatea a fost, de asemenea, un factor important atunci când redacția a decis să investigheze oportunitățile în automatizarea știrilor imobiliare. „A fost ceva ca un experiment. Am simțit că se întâmplă ceva interesant și am vrut să fim parte din proces”, spune Jan Stian Vold, lider de proiect la BT, despre decizia din 2019 de a angaja United Robots. Strategia de la început a fost de a folosi automatizarea pentru a genera abonamente. Utilizarea conținutului United Robots a permis BT să creeze o secțiune de vânzări de case, cu conținutul etichetat geografic responsabil pentru 3-4 % din toate conversiile articolelor de pe site. 12.000 de articole automatizate sunt publicate anual, generând aproximativ trei milioane de vizualizări de pagini. Articolele au vândut până acum 1.500 de abonamente. „Este un număr substanțial pentru noi. Acum acoperim piața imobiliară locală la un nivel pe care nimeni nu o făcea înainte și nu se face nicăieri altundeva. Feedback-ul cititorilor confirmă că adaugă și o valoare considerabilă abonamentelor existente”, explică Vold. Succesul a făcut ca BT să introducă un robot de afaceri, profilând companiile locale pe baza rapoartelor lor anuale. Toate acestea au fost dezvoltate cu implicarea unui singur jurnalist uman – însuși Vold. „Desigur, există unele lucruri pe care un robot nu le poate face – unghiul uman, proza elegantă, lungă. Dar un robot bine antrenat poate imita multe părți ale procesului jurnalistic și poate face acest lucru incredibil de bine”, argumentează Vold.
DC Thomson, editorul Aberdeen Press&Journal, derulează în prezent o schemă pilot care folosește aceeași tehnologie pentru meciurile de fotbal pentru juniori – prima de acest fel pe piața din Marea Britanie…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *