default-logo

Jurnalismul de știință, impulsionat de donațiile private și finanțările filantropice

Chiar dacă o parte din publicul consumator de știri a ajuns să accepte ideea de a plăti pentru conținut digital, ziarele și revistele încă se luptă să genereze veniturile de care au nevoie pentru a investiga, relata și produce articole. Una dintre noile modalități de reinventare la care recurge jurnalismul este filantropia, care a crescut în ultimii ani. Una dintre direcțiile de finanțare cele mai pregnante este relatarea pe domeniile științei.

Printre subiectele de importanță abordate de jurnaliști, reportajele științifice ridică provocări unice. Este ușor să se relateze inexact despre știință. Pe de altă parte, o lume întreagă s-a chinuit în pandemie să înțeleagă lucruri precum riscul de a contracta COVID, detaliile tratamentelor și medicamentelor sau de ce o medie de un grad de încălzire globală contează atât de mult pentru soarta lumii. Între timp, jurnalismul științific din principalele instituții de știri a scăzut în ultimele decenii, pe măsură ce bugetele s-au redus. Dar există finanțatori privați și donatori care susțin domeniul.

Finanțarea filantropică curge către jurnalismul științific. În primul rând, se observă o creștere a finanțării pentru jurnalismul pe o anumită temă, în conformitate cu interesele donatorilor și ale fundațiilor. Chiar dacă acest lucru a ridicat unele preocupări cu privire la independența editorială, a extins și oportunitățile pentru jurnalism despre subiecte care altfel ar fi fost împinse la periferie ca urmare a micșorării bugetelor organizațiilor de știri. De exemplu, există finanțări filantropice majore pentru a extinde capacitățile de relatare științifică ale organizațiilor de știri existente în ceea ce privește schimbările climatice. Cei 8 milioane de dolari, pe trei ani, direcționați către Associated Press, pentru a-și extinde relatarea despre schimbările climatic, au venit de la cinci fundații mari – Fundația William și Flora Hewlett, Institutul Medical Howard Hughes, Quadrivium, Fundația Rockefeller și Fundația Walton Family, potrivit insidephilanthropy.com.

Și Fundația Gates, un mare finanțator al cercetării în domeniul științei, climei și sănătății, a oferit peste 250 milioane de dolari beneficiarilor din mass-media, inclusiv canalelor naționale și globale importante precum NBC și BBC. Alți finanțatori care oferă sprijin pentru jurnalism: în religie (Lilly Endowment), educație (Fundația Lumina), sănătate (California Wellness Foundation, Annie E. Casey Foundation, Association of Health Care Journalists și Helmsley Trust), mediu și știință (Earth Journalism Network, Walton Family Foundation, Alfred P. Sloan Foundation, Fund for Environmental Journalism). Alți finanțatori, cum ar fi Fundația Alfred P. Sloan, dedică resurse pentru înțelegerea publică a științei printr-o varietate de mass-media populare. Sloan finanțează comunicarea științifică prin programe radio de largă audiență, precum Science Friday și Radiolab, proiecte de televiziune și film, precum documentarele PBS, cărți despre știință și tehnologie și alte proiecte media.

În plus, există eforturi pentru a se recunoaște relatarea științifică profesionistă. De exemplu, Asociația Americană pentru Avansarea Științei (AAAS), împreună cu Fundația Kavli – un finanțator de mare profil al cercetării științifice – oferă anual premiile AAAS Kavli Science Journalism. Aceste premii variază de la 3.500 de dolari la 5.000 de dolari și recunosc munca excepțională în jurnalismul științific.

Pentru jurnalismul științific, nevoile depășesc doar banii pentru salarii. Natura complexă și academică a subiectelor implicate necesită adesea o pregătire suplimentară și educație din partea jurnaliștilor înșiși. Kavli organizează cursurile de master de jurnalism științific Open Notebook, cursuri gratuite concepute pentru a ajuta jurnaliştii să-și îmbunătățească abilitățile de relatare în domeniul științei. Alte eforturi de susținere și educaționale vin de la diferite asociații naționale și internaționale de știință și jurnalism, cum ar fi Asociația Națională a Scriitorilor de Științe, Asociația Jurnaliştilor din domeniul Sănătăţii și Federaţia Mondială a Jurnaliştilor de Știință, care obțin o parte din finanțarea lor din filantropie. De asemenea, o serie de burse sunt disponibile pentru jurnaliștii care scriu despre domeniile științei – bursa de jurnalism pentru științe oceanice de la Woods Hole Oceanographic Institution, de pildă, oferă ateliere sau programe care durează de la o săptămână la câteva luni pentru a ajuta jurnaliștii să învețe despre un anumit subiect sau domeniu de știință. „Există o funcție semnificativă a intermediarilor care ajută la transpunerea cunoștințelor științifice în cercetare sau în mediul academic către omul obișnuit. Aceasta este o funcție cu adevărat importantă în mass-media, în știință, sănătate și mediu, în toate subiectele științifice. Cred că angajamentul filantropiei de a direcționa resursele pentru a oferi o mai bună înțelegere și perspectivă pentru știință determină într-adevăr un mare interes pentru jurnalism și comunicare”, punctează Vincent Stehle, director executiv al Media Impact Funders. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*