◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro19.03.2024

Durata studiilor din învăţământul profesional să fie considerată vechime în muncă

Tinere! Nu te-ai născut ca să munceşti; dar trebuie să munceşti ca să trăieşti.
(Pitagora. Legile morale şi politice).
Avem de ales: a munci din greu şi a trăi bine, sau a lenevi şi a trăi în sărăcie?!
(N. Grigorie Lăcriţa).

Dezvoltarea economică şi socială a României este grav afectată de lipsa meseriaşilor.
Numeroase firme, române şi străine, au ajuns în situaţia (gravă) de a nu putea efectua importante investiţii în România din cauza lipsei meseriaşilor, începând de la domeniul construcţiilor civile şi industriale şi până la tehnologiile de vârf.
Dezvoltarea unui învăţământ profesional performant (care include şcolile de meserii şi liceele tehnologice) va contribui esenţial, chiar decisiv, atât la dezvoltarea ţării, cât şi la satisfacerea necesităţilor populaţiei.
Un puternic stimulent pentru creşterea interesului tinerilor faţă de învăţământ profesional ar putea avea loc în condiţiile în care, în Legea pensiilor, s-ar prevedea că durata studiilor din învăţământul profesional este considerată vechime în muncă, problemă abordată în acest articol.
Şcolile profesionale sunt unităţile de învăţământ în care se pregăteau elevii pentru o anumită meserie, ce necesită un nivel mediu de pregătire, cum ar fi: lăcătuş mecanic auto; strungar; frezor; tinichigiu, zidar, zugrav, parchetar, instalator instalaţii sanitare, electrice, microcentrale etc.; reparaţii bunuri casnice de folosinţă îndelungată (frigider, aragaz, televizor etc.).
Învăţământul profesional, în sens larg, include şcolile profesionale, inclusiv cele în sistem dual, şi învăţământul profesional şi tehnic.
Învăţământul dual este tipul de învăţământ profesional şi tehnic care combină învăţarea la locul de muncă într-o companie cu educaţia şi formarea profesională într-o unitate de învăţământ. Absolvenţii obţin o calificare profesională, concomitent cu continuarea studiilor, şi au şanse mult mai mari să obţină un loc de muncă la finalul acestora.
Învăţământul profesional tehnic, de „tehnicieni specialişti”, reprezintă totalitatea programelor de formare profesională organizate în cadrul învăţământului post-liceal/ preuniversitar (care precedă universitatea) pentru absolvenţii de liceu, cu sau fără promovarea examenului de bacalaureat.
Formarea profesională de tehnicieni specialişti se realizează în învăţământul postliceal/ preuniversitar prin:
1) învăţământ liceal, filiera tehnologică,
2) învăţământ postliceal
Învăţământul profesional şi tehnic include:
(1) învăţământul profesional şi
(2) învăţământul profesional tehnic.
La sfârşitul cursurilor de şcolarizare, elevilor li se acordă un certificat sau diplomă (după caz) de absolvire, prin care li se confirmă calificarea în meseria pentru care s-au pregătit şi le oferă absolvenţilor dreptul de a munci pe piaţă în mod legal.
Este un adevăr bine cunoscut că un învăţământ profesional (care include şcolile de meserii şi liceele tehnologice) performant contribuie esenţial, chiar decisiv, atât la dezvoltarea fiecărei ţări, cât şi la satisfacerea necesităţilor populaţiei.
Avem licenţiaţi şi masteranzi, cu nemiluita, care desfăşoară activităţi necalificate, în ţară şi în străinătate, avem puzderie de doctori în pseudoştiinţă, care încasează lunar „indemnizaţia de doctorat”, ale căror studii, în general, nu contribuie cu (aproape) nimic la dezvoltarea ţării şi/sau la satisfacerea unor necesităţi ale populaţiei.
În timp ce durata studiilor acestor licenţiaţi, masteranzi şi doctori în pseudoştiinţă este considerată vechime în muncă, durata învăţământului profesional nu este considerată vechime în muncă.
Stimularea tinerilor (1) pentru a urma şcolile de meserii şi/sau liceele tehnologice, şi (2) pentru a desfăşura activitate conform pregătirii obţinute în cadrul acestora este decisivă, atât pentru dezvoltarea României, cât şi pentru satisfacerea multiplelor necesităţi ale populaţiei.
În Legea pensiilor trebuie să se prevadă că durata învăţământului profesional (din şcolile de meserii şi din liceele tehnologice) este consideratăvechime în muncă și se ia în calcul și ca stagiu de cotizare în stabilirea pensiei.

Conf. univ. dr. N. Grigorie Lăcrița

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *