◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Adi Secară, debut în dramaturgie

O piesă de teatru, o carte, un anume fel de mâncare sunt chestii care, în general, nu se recomandă, pentru că nu poți recomanda trăiri.

Semnătura lui Adrian George Secară o întâlnim deseori în revistele culturale ale Galațiului, dar şi din cotidianul „Viaţa liberă”, unde semnează cronică de carte, iar astăzi a venit momentul debutului în dramaturgie cu piesa „Santinela”.

Scriitorul polivalent și prolific Adi G. Secară este doctorand în istorie și bibliotecar la Biblioteca Județeană „V. A. Urechia”, din Galați,  membru al Uniunii Scriitorilor din anul 2010, al Cenaclului „Noduri & semne” și al Salonului literar „Axis Libri”.
Așa cum Shakespeare, la vremea sa, ironiza idealizarea petrarchistă a iubirii, tot așa face și Adi Secară atunci când exprimă contrastul violent dintre excesele lumii contemporane și ipocrizia celor care le practică.

„Santinela” este o piesă de teatru în care se conturează bine trinomul spectacol – critică – public, relaţia dintre cele trei fiind analizată şi din perspectivă instituţionalizată – spectacolul e parte din teatru, care nu e doar fenomen, ci şi instituţie, şi instituţie fiind, are nevoie de o organizare care să îi justifice până la capăt prezenţa în comunitate. Teatrul din Buzunar Galați este singura trupă independentă de teatru din Galați, care a lansat un proiect inedit și ambițios, unic pe plan național: „4-3-2-1”. Patru dramaturgi gălățeni, trei regizori gălățeni, două luni, un teatru!

În colaborare cu Asociația Creatorilor de Ficțiune, Teatrul din Buzunar a strâns împrejurul lui actori, regizori și scriitori talentați.

Absolvenți ai Facultăţii de Teatru din Galaţi, Theodor Crețu și Aurelian Gheorghe interpretează perfect împreună. E un cumul teribil de forțe și de energii, o desfășurare de inteligență scenică, un melanj dulce-amar de realitate și ficțiune convențională.
Ceea ce a impresionat cel mai mult a fost subiectul, drama înfățișată. Conflictul se derulează după o logică implacabilă, tensiunea se acumulează, intriga se complică, sugerând țesătura intereselor care se confruntă la vedere și rețeaua adversităților latente. De aceea, putem lăsa arta scenică pe seama criticilor de teatru și să ne concentrăm pe mesaj.

Omul rătăcit, tulburat, traumatizat, care ajunge să fie agresiv ca reacție la răul lumii. Este un cutremur interior și o renaștere, o reconstrucție interioară, din temeliile ființei. Omul simplu are resorturi interioare nebănuite.

În „Santinela” lui Adi Secară, se distinge un fir roşu de la text la spectacol care străbate toată această poveste şi care porneşte de la o succintă analiză a spectatorului captiv, a integrării sau încercării de integrare a sa într-un ceremonial cotidian.
Regia piesei, semnată Isabela Oancea, a completat textul prin ritmul și dinamica echilibrată care permit spectatorului să se bucure de un act artistic cu final tulburător, în același timp, lăsând răgazul spectatorilor asupra propriilor frământări ale conștiinței. Efectul intens al finalului piesei are un impact emoțional care invită la meditație.

Scena Teatrului din Buzunar îți oferă șansa de a cunoaște si oamenii din spatele personajelor. Le poți lua pulsul fără să vrei, emoția lor fiind realmente palpabilă.

Un spectacol la care intri cu întrebări și ieși tot cu ele, dar parcă într-o altă ordine, mai favorabilă răspunsurilor.

Felicitări, Adi Secară, pentru debutul dramaturgic!

Daniela Gumann

Un comentariu pentru “Adi Secară, debut în dramaturgie

  1. NOI COORDONATE, NOI IMPRESII. SCENA TEATRULUI ESTE SCENA VIETII.FERICE ,OMENIRE , MĂ BUCUR CĂ EXIŞTI!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *