default-logo

Jurnaliștii americani, copleșiți de valurile de conținut fals

Jurnaliștii trag un semnal de alarmă cu privire la răspândirea dezinformării în societate și la modul în care aceasta le afectează locurile de muncă în fiecare zi. Susținătorii libertății de exprimare PEN America au descoperit, într-un sondaj printre jurnaliști, că 90% afirmă că locurile de muncă lor au fost afectate de conținut fals creat cu intenția de a înșela.
Peste 1.000 de jurnalişti au răspuns chestionarelor, iar „PEN America a fost surprins de modul în care răspunsurile scrise au continuat să releve profesioniști inundaţi de dezinformare”, a spus Dru Menaker, directorul operaţional al organizaţiei.
Patru din cinci respondenți au etichetat fenomenul ca fiind o problemă gravă și majoritatea spun că se confruntă cu dezinformarea în mod regulat, fie prin surse care transmit informații false, fie prin nevoia de a dezminți ceva care se răspândește online. „Informațiile false pot fi răspândite prin roboți sau în fotografii și videoclipuri manipulate care trebuie verificate. S-a răspândit în mare parte pentru că furnizorii săi îl consideră eficient”, detaliază Menaker.
Luke O’Brien, jurnalist la Centrul Shorenstein pentru Mass-media, Politică și Politici Publice de la Harvard, afirmă că este „uimit de cât de repede se răspândește dezinformarea în mass-media.
Pur și simplu devine din ce în ce mai rău”.
Întrebați de PEN America despre sursele celei mai flagrante dezinformări pe care le-au întâlnit, 76% dintre jurnaliști au citat teoreticieni ai conspirației, 70% au numit oficiali guvernamentali sau politicieni și 54% au menționat organizații special concepute pentru a crea dezinformare.
Ostilitatea publică față de jurnaliști și un climat de afaceri care a adus domeniul în declin, în special în afara orașelor mari, au amplificat problema. Un reporter de la Los Angeles Times care a răspuns la întrebările sondajului a relatat despre un grup susținut de poliție care folosea dezinformarea pentru a câștiga putere în administrația locală.
Mai multe organizații de știri și-au consolidat eforturile de a elimina dezinformarea în ultimii ani. Associated Press, de exemplu, are o unitate de verificare formată din 12 persoane care investighează afirmațiile răspândite online, împreună cu o operațiune separată de verificare a faptelor și reporteri care acoperă subiectul. AP are o rubrică săptămânală, „Not Real News”, care disecă cele mai populare, dar complet neadevărate povești care circulă online, notează abcnews.go.com.

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*