◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro19.04.2024

Consens european pe tema reglementării inteligenței artificiale

Miniștrii UE au dat undă verde unei abordări generale a Actului AI – pentru reglementarea sectorului inteligenței artificiale.

Actul AI este o propunere legislativă emblematică pentru a reglementa tehnologia Inteligenței Artificiale pe baza potențialului său de a provoca rău. Consiliul UE este primul co-legislator care încheie primul pas al procesului legislativ, Parlamentul European urmând să-și finalizeze versiunea în luna martie a anului viitor. „Textul final de compromis al Președinției cehe ține cont de preocupările cheie ale statelor membre și păstrează echilibrul delicat dintre protecția drepturilor fundamentale și promovarea adoptării tehnologiei AI”, a declarat Ivan Bartoš, viceprim-ministrul ceh pentru digitalizare.

 

Definiția AI

Modul în care este definită AI a fost o parte critică a discuțiilor, deoarece aceasta definește domeniul de aplicare al regulamentului.

Statele membre s-au arătat îngrijorate de faptul că software-ul tradițional ar fi inclus, așa că au propus o definiție mai restrânsă a sistemelor dezvoltate prin învățarea automată, abordări bazate pe logică și cunoștințe, elemente pe care Comisia le poate specifica sau actualiza ulterior prin acte delegate.

 

AI de uz general

Potrivit Euractiv, AI de uz general cuprinde modele de limbaj mari, care pot fi adaptate pentru a îndeplini diverse sarcini. Ca atare, nu a intrat inițial în domeniul de aplicare al regulamentului AI, care prevedea doar sisteme bazate pe obiective.

Cu toate acestea, statele membre au considerat că lăsarea acestor sisteme critice în afara domeniului de aplicare ar fi paralizat regulamentul AI, în timp ce specificul acestei piețe în curs de dezvoltare avea nevoie de o anumită adaptare.

Președinția cehă a soluționat problema solicitând Comisiei să realizeze o evaluare a impactului și o consultare cu privire la care să adapteze normele pentru IA de uz general prin act de punere în aplicare în termen de un an și jumătate de la intrarea în vigoare a regulamentului.

 

Practici interzise

Regulamentul AI interzice utilizarea tehnologiei pentru tehnici subliminale, exploatând vulnerabilitățile și stabilind un scor social.

Interdicția de punctare socială a fost extinsă la actorii privați pentru a evita ocolirea interdicției prin intermediul unui contractant, în timp ce conceptul de vulnerabilitate a fost extins și la aspectele socio-economice.

 

Categoriile cu risc ridicat

Conform Anexei III, regulamentul enumeră utilizările AI care sunt considerate cu risc ridicat de a dăuna oamenilor sau proprietăților și, prin urmare, trebuie să respecte obligații legale mai stricte.

Consiliul a șters de pe listă detectarea deepfake de către autoritățile de aplicare a legii, analiza criminalității și verificarea autenticității documentelor de călătorie. Cu toate acestea, au fost adăugate infrastructura digitală critică și asigurările de viață și de sănătate.

 

Obligații cu risc ridicat

Sistemele cu risc ridicat vor trebui să respecte cerințe precum calitatea setului de date și documentația tehnică detaliată. Pentru președinția cehă, aceste prevederi „au fost clarificate și ajustate în așa fel încât să fie mai fezabile din punct de vedere tehnic și să fie mai puțin împovărătoare pentru a le respecta părților interesate”.

Abordarea generală încearcă, de asemenea, să clarifice alocarea responsabilității de-a lungul lanțurilor valorice complexe ale AI și modul în care Legea va interacționa cu legislația sectorială existentă.

 

Aplicarea legii

Statele membre au introdus mai multe excluderi pentru aplicarea legii în text, dintre care unele sunt menite să fie „monede de schimb” pentru negocierile cu Parlamentul European.

De exemplu, în timp ce utilizatorii sistemelor cu risc ridicat vor trebui să monitorizeze sistemele după lansare și să raporteze furnizorului în cazul unor incidente grave, această obligație nu se aplică informațiilor sensibile care decurg din activitățile de aplicare a legii.

Ceea ce guvernele UE par mai puțin dornice să admită este excluderea aplicațiilor AI legate de securitatea națională, apărare și armată din domeniul de aplicare al regulamentului și capacitatea agențiilor de poliție de a utiliza sisteme de identificare biometrică la distanță „în timp real”, în circumstanțe excepționale.

 

Guvernare și aplicare

Consiliul a consolidat Consiliul AI, care va reuni autoritățile naționale competente, în special prin introducerea unor elemente deja prezente în Comitetul european pentru protecția datelor, cum ar fi grupul de experți.

Sancțiunile pentru încălcarea obligațiilor AI au fost reduse pentru IMM-uri, în timp ce au fost introduse un set de criterii pe care autoritățile naționale să le ia în considerare atunci când calculează sancțiunea.

 

Inovaţie

Actul AI include posibilitatea de a înființa sandbox-uri de reglementare, medii controlate sub supravegherea unei autorități în care companiile pot testa soluții AI.

Textul Consiliului permite ca astfel de teste să aibă loc în condiții reale, în timp ce în anumite condiții, această testare în lumea reală ar putea avea loc și nesupravegheată. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *