default-logo

Încrederea în știri, o chestiune de informare a publicului despre domeniu

Nivelurile scăzute de încredere în jurnalism sunt corelate cu lipsa de cunoștințe în rândul publicului despre industria media de știri, potrivit unui nou sondaj al autorității de reglementare a presei Impress, din Marea Britanie.

Cercetarea, care a fost realizată în colaborare cu cadre universitare de la universitățile din Derby și Leeds, a chestionat online peste 3.000 de membri ai publicului și a realizat focus grupuri aprofundate. Scopul a fost de a înțelege nivelurile de încredere, alfabetizarea media, modul în care reglementarea ar putea îmbunătăți încrederea și modul în care oamenii interacționează cu știrile.

Aproximativ jumătate (49%) dintre persoanele chestionate au spus că au încredere în mass-media. Ponderea în care au avut încredere în jurnaliști în mod specific a fost mai mică, cu 39% – dar mai mare decât un sondaj Ipsos publicat în noiembrie, care arată că 29% dintre oamenii din Marea Britanie au încredere în jurnalişti.

Încrederea în jurnaliști a fost puțin mai mare în rândul persoanelor cu mai multă educație și în grupele de vârstă mai tineri (18-24) și cei mai în vârstă (75+).

Mai mult de jumătate dintre respondenți au recunoscut că au un nivel scăzut de alfabetizare în știri – capacitatea de a procesa, analiza și evalua în mod critic știrile. Respondenții au fost mai ales nesiguri cu privire la modul în care sunt luate deciziile în redacții, cum sunt aplicate standardele editoriale și cum funcționează reglementările.

Peste jumătate (54%) dintre cei chestionați, de exemplu, au spus că nu au cunoștințe despre modul în care jurnaliștii aleg ce articole să acopere. Aceeași proporție a spus, de asemenea, că nu cunoaște modul în care sunt reglementate media de știri și jurnalismul din Marea Britanie. Conștientizarea modului în care este reglementată presa scrisă a fost deosebit de scăzută, doar 16%. Majoritatea publicului a spus că a simțit că deciziile cu privire la articolele de acoperit sunt luate de editori pe baza a ceea ce este important pentru organizațiile de știri. De asemenea, potrivit journalism.co.uk, s-a considerat că prioritățile cititorilor sunt mult mai puțin importante pentru mass-media decât opiniile proprietarilor și propriilor agende politice ale organizațiilor de știri.

Conectând cele două repere, cercetătorii afirmă că atât sondajul, cât și grupurile de discuție au arătat că, în timp ce mai mulți factori influențează încrederea – cum ar fi disponibilitatea cuiva de a avea încredere în alte instituții din societate – atunci când publicul înțelege cum funcționează știrile este mai probabil să aibă încredere în industrie.

Julie Firmstone, profesor asociat de mass-media și comunicare la Universitatea din Leeds, a declarat: „Raportul și cercetarea demonstrează importanța eforturilor de a crește nivelurile de cunoaștere a știrilor în rândul publicului, arătând că atunci când oamenii se simt informați despre modul în care știrile sunt reglementate, jurnalismul funcționează și ei au mai multă încredere în știri”.

Două treimi (66%) din public consideră că a ști mai multe despre producția de știri poate ajuta la îmbunătățirea încrederii, în timp ce 70% cred că a ști mai multe despre reglementarea știrilor ar avea același rezultat.

„Mesajul nu poate fi mai clar. Dacă vrem să îmbunătățim încrederea în jurnalism, întreaga industrie trebuie să se implice mai deschis cu publicul în ceea ce privește valorile știrilor, despre cum pot fi atinse standarde înalte și despre rolul pe care reglementările îl pot juca în menținerea acestor standarde”, a declarat Richard Ayre, președintele Impress. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Despre autor

Lasă un răspuns

*