◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro28.03.2024

8 martie 2020 – Sărbătoare creștină importantă în duminica întâia din post

Prima duminică din Postul Mare este dedicată biruinței ortodoxiei, adică a dreptei credințe, asupra tuturor ereziilor.

Această sărbătoare a fost instituită în amintirea zilei de 11 martie 843, prima duminică a Postului Mare din acel an, când împărăteasa Teodora și Patriarhul Metodie al Constantinopolului, susținuți de întregul popor dreptcredincios, au restabilit cinstirea icoanelor, după aproape un veac și jumătate de interzicere a lor și de prigonire a celor care li se închinau.

Cum iconoclasmul este considerat una dintre cele mai mari abateri de la Ortodoxie, reabilitarea cultului icoanelor a devenit un simbol al victoriei al dreptei credințe asupra tuturor ereziilor.

Iconoclasmul s-a întemeiat pe o percepție îngustă și sectară, bazat în mod eronat pe Porunca a 2-a din Vechiul Testament: „Să nu-ți faci chip cioplit”.

 

Or, icoana nu este „chip cioplit”. Nu la lemnul pictat ne închinăm noi, ci la Persoana care apare pe el, după cum o mamă care sărută poza fiului ei, spre a-și alina dorul, nu hârtia o sărută, ci chiar pe fiul ei. Pentru biata mamă, în acele momente de tandrețe, fiul ei se află cu ADEVĂRAT lângă ea și vorbesc împreună.

Cineva asemuia icoana cu o fereastră: dacă cineva se roagă cu credință mare, Persoana sfântă nu va întârzia să răspundă chemării și să APARĂ la fereastră.

De aceea, icoana este doar un intermediar, un „portal”, o „scurtătură” de la credincios la Dumnezeu, și nicidecum un idol.

Un alt argument al inconoclaștilor a fost că Dumnezeu – Creatorul nu poate fi pictat de om, care este doar o creație a sa. Însă, întruparea lui Hristos, venirea Lui în lume ca Om adevărat și Dumnezeu adevărat, a făcut posibilă zugrăvirea Unuia dintre cele Trei Chipuri ale lui Creatorului.

Însuși Hristos și-a lăsat chipul întipărit în mod miraculos pe mahrama Veronicăi, când, pe drumul Crucii, aceasta I-a întins o batistă să-și șteargă fața de sudoare, sau pe pânza pe care Mântuitorul i-a trimis-o regelul Abgar pentru a se vindeca de lepră. Iată, dar tot atâtea modele care puteau servi la zugrăvirea chipului lui Hristos.

În ceea ce o privește pe Maica Domnului, Sfântul Apostol Luca a pictat-o în nu mai puțin de 70 de icoane, care au servit la rândul lor ca modele pentru icoanele de până azi ale Născătoarei.

În fine, în ceea ce-i privește pe sfinți, aceștia au fost oameni ca noi, au trăit printre noi și există mărturii (pentru cei recenți, inclusiv fotografii) despre chipurile lor.

evz.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *