◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Pop-cultura  şi  cortina  (ciuruită)  de fier

Cine îşi mai aminteşte de festivalul anual de muzică pop de la Dortmund (R.F.Germania)? Înainte de Revoluţie, prin Bucureşti circulau din mână în mână (sau, mai bine spus, pe sub mână), casete VHS cu înregistrări ale festivalului amintit, de regulă  la câteva luni şi uneori la  un an  de la eveniment. Iniţial, manifestarea  a fost o simplă  emisiune de televiziune găzduită în platourile ZDF  sub genericul ”ZDF Kultnacht” , prezentată de Thomas Gottschalk şi intitulată ”Thommy’s Popshow” . Prima ediţie a fost difuzată pe 27 noiembrie 1982. Formatul era destul de simplu, în sensul că prezentatorul aducea  pe micile ecrane videoclipurile muzicale de top ale momentului  şi avea în studio invitaţi  ”din fenomen”(cum au fost membrii  grupului ABBA). Succesul a fost instantaneu: până pe 3 decembrie 1983 au fost difuzate 9 ediţii. Pe  17 decembrie 1983, în cadrul unei ediţii ”extra”, emisiunea s-a mutat din platoul de televiziune pe scena (mai târziu, scenele)  sălii Westfalenhalle din Dortmund, devenind un show 100%  live. Înainte de începerea spectacolului, Thomas Gottschalk  anunța că au fost utilizați 27 de kilometri  de cabluri, 2000  de reflectoare și 6 camere de filmat, ceea ce, pentru anul 1983, reprezenta un efort logistic remarcabil.Prima ediție din Westfalenhalle a fost deschisă de grupul Spider Murphy Gang. În acel spectacol, au performat  21 de formații, numărul lor având să crească de la an la an. Anul 1984 aduce modificări majore: la ”cârma” festivalului vine  echipa Peter Illman – Kristiane Backer, iar spectacolul se va numi – până la ultima ediţie din 1993 – ” Peter’s Pop-Show”. Devenise o tradiţie ca festivalul de la Dortmund să aibă loc cu câteva zile înainte de Crăciun. Până aici, toate bune! Răsfoind  internetul, am găsit pe” tube” un fragment al  “ Thommy’s Popshow”-ului din 1983. Iată  ce a mai spus atunci Thomas Gottschalk, la deschiderea  spectacolului, în direct: ”Sunt prezente 21 de trupe. Emisiunea  se transmite integral în 12 ţări :Bulgaria, Belgia, Finlanda, Elveţia, Portugalia, Suedia, Austria, Italia, Iugoslavia, Turcia, Danemarca şi…Uniunea Sovietică. Hey, mister  Andro-pop, keep rockin’!” (la acea vreme, liderul U.R.S.S era Yuri Andropov, iar jocul de cuvinte este evident). Aşadar, Bulgaria, Iugoslavia şi chiar gigantul doctrinar comunist de la Est se delectau în direct cu deliciile culturii occidentale ”decadente”! Noi ce făceam? Urmăream TVR-ul socialist care ne furniza divertisment pe sponci, cum ar fi ” Arabella”,”Toate pânzele sus!”( numai duminica dimineaţă, un pic) ,” Meridianele cântecului  şi dansului ”  joi seara un sfert de oră  şi cu  un ”Studio hics” de la bulgari prin antena YAGI de pe bloc; în rest, ”Telejurnal ”cu tovarăşii. Cu toate acestea, restricţiile impuse de sistem nu au reuşit să stăvilească valul de muzică  pop, care  literalmente  a ciuruit cortina de fier!

                                                                                       Silviu Podea / UZPR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *