default-logo

BEATRICE RANCEA și arta, cea mai frumoasă colaborare între Dumnezeu și artist!

Se spune că nu există nimic cu adevărat mai artistic decât să iubești oamenii și că fiecare realizare a unui artist trebuie să fie expresia unei aventuri a sufletului său… Iată un aforism despre care mi-am adus aminte cu mult drag de la prima întâlnire față în față cu Beatrice Rancea, acest OM-Artist, al cărui suflet extraordinar poate lumina vieți nesfârșite ale artiștilor și ale personajelor pe care ei le interpretează.

A vorbi despre Beatrice Rancea este, de fapt, un elogiu adus teatrului și operei românești, o invitație de a privi cu speranță și credință frumusețea interioară umană și de a ajunge la o concluzie irevocabilă  că oamenii mari de artă sunt scăldați în sublim.

Cu o activitate profesională cu totul și cu totul impresionantă de regizor teatru, operă, TV, cinema, coregraf, interpret, scenarist, dramaturg, Beatrice Rancea, în orice circumstanță, a slujit crezului său artistic și și-a urmat drumul artistic demn, cu multă muncă, dăruire, pasiune și credință.

Cele peste 30 de roluri pe scena Operei naționale, de la prim-solistă până la manager al acestei instituții, cu peste 40 de montări grandioase, agenda sa oficială de prestigioase premii naționale și internaționale, unul dintre cei mai iubiți jurați ai celebrului show „Dansez pentru tine”, pot fi câteva exemple elocvente ale succesului său artistic.

Iubiți cititori, în prezent marea noastră regizoare și Dragos Roșu, unul dintre cei mai versatili coregrafi ai noii generații montează la Teatrul de Balet Sibiu spectacolul „About us-Despre noi”, iar  premiera spectacolului va avea loc joi, 10 noiembrie 2022, de la ora 19:00, la Sala Mare a Centrului Cultural „Ion Besoiu”.

În ideea semeață că arta nu este un lucru, ci este practic o cale, îmi permit să redactez textual aici din mărturisirile sale referitoare la acest spectacol apărute deja în mass media și să vă invit la un dialog de suflet cu Beatrice Rancea, în care veți (re)descoperi nobila ei dimensiune incomensurabilă de artist, în care creația sa este însuși sensul existenței sale și o mare datorie umană.

Ideea spectacolului a pornit de la datele pe care le-am găsit aici în companie și de la povestea fiecărui dansator. Toți sunt veniți la Sibiu, exact ca și în spectacol, din toate colțurile lumii și au ajuns aici, vor sta o perioadă aici și după aceea se vor despărți, vor pleca spre noi provocări. Este și un fapt concret și o metaforă a vieții și a destinelor noastre într-un fel.

Este un spectacol în care interpreții trăiesc propriile lor sentimente, spre deosebire de alte montări, unde fiecare artist interpretează un rol, un personaj. Aici vorbim despre ei, despre noi. Mă bucur nespus că, la invitația directorului Ovidiu Dragoman, s-au alăturat distribuției actorii Naționalului bucureștean Iuliana Moise și Claudiu Bleonț, care vor aduce o energie cu totul unică acestei montări”.(Beatrice Rancea)

  • Claudia Motea: Cum a venit marea decizie de a îmbrățișa teatrul?
  • Beatrice Rancea: Niciodată nu mi-aș fi dorit în viața mea să nu fac altceva în afară de dans,întru-cât iubeam atât de tare această artă. Adevărat este că tot niciodată nu mi-am droit să fiu creator, dar în urma unui accident, am realizat că niciodată nu oi mai putea realiza dans, performanță în poante a baletului clasic. În aceste condiții am fost obligată ca în anul 1990 să mă retrag și să dau examen la secția nou înființată de coregrafi a Institutului de Teatru și Film, ATF-ul pe vremea aceea, și după un an de creație coregrafică m-am transferat la regie-film, gândindu-mă că toată viața mă voi concentra pe realizarea spectacolelor de balet sau de operă. Mărturisesc că niciodată nu m-am gândit că mă voi apuca de regie de teatru, nici nu știam cum se face acest lucru și nici nu mi-am propus.
  • Ce este Teatrul pentru dumneavoastră? Dar Opera?
  • Teatrul a fost în acel moment, greu pentru mine, un mod de a mă exprima și un mod de a trăi din nou pe scenă, chiar dacă eram în spatele ei ca regizor. Opera a fost pentru mine, de fapt, casa dansului până în anul 1990 pentru că opera a reprezentat locul în care m- am format ca artist, iar dansul a însemnat enorm pentru mine,m-a educat și m-a disciplinat atât de bine pentru lumea teatrului și tot ceea ce am învățat în operă, de fapt în dans, am aplicat în teatru.
  • Ați primit premiul Femei de succes. Ce este, de fapt, o Femeie de succes în opinia dumneavoastră?
  • O Femeie de succes este o femeie care se raportează foarte firesc și foarte normal la ceea ce are de făcut, la epoca și perioada pe care le trăiește în viața ei și în societate. Nu mi se pare ceva deosebit că ești femeie sau bărbat, cel puțin eu niciodată nu am suferit de complexul că sunt femeie și nu mi s-ar întâmpla lucrurile așa cum eu mi le doresc.
  • Ați fost decorată de președintele României cu Premiul Alexandru Ioan Cuza în anul 1998. Ce sentiment ați trăit în acel moment?
  • A fost o mare onoare pentru că am fost alături de nume mari ale culturii și științei românești din acea perioadă. Îmi amintesc cu drag că am primit distincția alături de Zoe-Dumitrescu Bușulenga, una dintre personalitățile premiate cu acea ocazie, fapt care m-a bucurat enorm. Era evident, pentru un artist la început de drum, cum eram eu, a fost o recunoaștere a ceea ce se intuia că voi deveni în timp.
  • Un om important în cariera dumneavoastră?
  • Toți oamenii au fost și sunt importanți pentru mine. Ca interpret, evident, că am avut idoli la care m-am raportat, artiști pe care am încercat să-i urmez. Toate întâlnirile cu aceștia au fost extrem de importante, de la Claudiu Bleonț, cu care am început să lucrez în teatru, la Mihaela Atanasiu care a fost o mare coregrafă și mi-a acordat unul dintre cele mai frumoase roluri ale carierei mele, Mamma Peer Gynt. Am realizat acest personaj complex la vârsta de numai 24 de ani, când nimeni nu ar fi crezut că-l voi putea realiza așa cum mi l-a încredințat Maestra. Nu pot să nu menționez marea mea întâlnire (și) cu Andrei Șerban care a însemnat foarte mult pentru mine în teatru și operă.
  • Claudiu Bleonț este un actor remarcabil, dar se spune că ați fost și sunteți încă zâna bună pentru el. Cum, și după divorț, relația este nealterată?
  • Claudiu a fost un mare artist și un mare actor al țării și înainte de anul 1985, când ne-am căsătorit, și tot astfel a rămas și după ce ne-am despărțit. Admirația mea pentru el, ca artist, a fost și înainte de a ne căsători, iar acea relație extraordinară, profesională, pe care am avut-o atâția ani lucrând spectacole și în mod special pentru el, a fost de natură să creeze o echipă, în care am crescut actori tineri împreună. Este normal ca relația dintre noi să fie și acum foarte frumoasă fiindcă, iată, vremea nu a distrus-o!
  • Este cunoscut public că între dumneavoastră și Liza Panait există o strânsă legătură de prietenie și de colaborare laborioasă. Ce vă place cel mai mult la această creatoare? Ce ne puteți spune despre spectacolele dumneavoastră de modă realizate împreună cu ea?
  • Liza este, după părerea mea, un creator deosebit, este unic prin conceptul lui față de ceea ce înseamnă creație vestimentară. Am realizat împreună mai multe spectacole extraordinare, care au împletit showul de teatru, muzica și dansul, mișcarea scenică și actoria cu costumele îmbrăcate de interpreți. „Sangre ardente” a fost un mare succes la care efectiv s-au spart ușile la Teatrul Național, a avut vreo cinci reluări, iar apoi a fost preluat de televiziune. Am realizat împreună o serie de prezentări de modă fabuloase și m-am bucurat că alături de mine Liza și-a făcut debutul în teatru, lucrând împreună Tragedia Antică la Festivalul Internațional de Teatru de la Zsambek, Ungaria.
  • Ce reprezintă spectacolul Brâncuși, dragostea mea!” pentru dumneavoastră?
  • Un spectacol la care țin și pe care-l iubesc enorm și de a-l cărui text m-am îndrăgostit imediat. Îl iubesc pe Brâncuși, de când mă știu, îi iubesc personalitatea impresionantă și am vizitat la Paris tot ceea ce se putea vedea despre marele nostrum sculptor. Totodată, mi-am dorit să regizez acest spectacol datorită textului scris senzațional de Claudia Motea. M-au cucerit atât de tare și actrița și textul, Claudia Motea ca interpret și textul scris de ea, ca dramaturg, încât a fost pentru prima dată când am montat un spectacol cu un singur personaj, un one woman show. Până acum, niciodată n-am mai lucrat o piesă cu un singur interpret.
  • Un mesaj pentru cititori…
  • Să dea Bunul Dumnezeu să trecem cu bine peste toate încercările pe care le întâmpinăm în viața noastră și să rămânem la fel de optimiști și iubitori de viață și de tot ceea ce ni se întâmplă frumos în aceste vremuri.

Interviu de Claudia Motea

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*