default-logo

Inteligența artificială, pericol pentru încrederea în mass-media?

Tehnologiile de inteligență artificială sunt din ce în ce mai prezente în redacții, dar, având în vedere faptul că încrederea în mass-media este în declin, rămân îngrijorările că introducerea inteligenței artificiale ar putea agrava situația.

De la relatarea automată și procesarea datelor până la verificarea informațiilor, prezența inteligenței artificiale în lumea jurnalismului și în alte sectoare este în creștere. Dar dependența industriei media de încredere și adevăr înseamnă un nivel suplimentar de complexitate atunci când vine vorba de utilizarea unei astfel de tehnologii.

Mai multe programe integrează cu succes inteligența artificială în procesul de creare a știrilor, defalcând și standardizând datele despre COVID-19. Cu toate acestea, rămân semnalele de alarmă cu privire la implicațiile etice ale utilizării acestui tip de software într-un sector care se ocupă cu informații sensibile și care are o acoperire societală largă.

În ciuda acestui fapt, mass-media nu sunt incluse ca domeniu de aplicare cu risc ridicat în proiectul de lege al Uniunii Europene care se referă la inteligența artificială și care adoptă o abordare verticală, bazată pe risc, pentru a reglementa aplicarea tehnologiei, identificând sectoarele considerate deosebit de vulnerabile la utilizarea greșită sau la consecințele neintenționate. Pe de altă parte, inteligența artificială în jurnalism are deja un spectru larg de acțiune, atât în ceea ce privește aplicațiile existente, cât și potențiale. În multe cazuri, „munca” se află în culise, automatizează colectarea și procesarea unor volume mari de date, de exemplu, sau folosește analiza textuală pentru a verifica faptele sau a eticheta articole.

Totuși, din ce în ce mai mult se lucrează și la componentele jurnalismului mai orientate spre exterior, inclusiv în formularea articolelor propriu-zise. Diverse redacții au implementat automatizarea pentru a publica actualizări și a reuni articole despre actualitate, evenimente sportive și listări de proprietăți, printre alte subiecte.

Software-ul nu se bazează doar pe text și este aplicat și altor forme de media. Design AI, o companie cu sediul în München, care lucrează cu organizații de știri precum Agenția Europeană Pressphoto și agenția spaniolă de știri EFE, a dezvoltat un system de inteligență artificială pentru adnotarea videoclipurilor, în principal pentru arhivarea imaginilor, dar cu potențiale aplicații într-o gamă largă de practice, atât în interiorul, cât și în exterioul jurnalismului. „Când vine vorba despre etica utilizării inteligenței artificiale în mass-media, trebuie făcută o diferențiere între diferitele niveluri de dezvoltare”, susține Keesiu Wong, CEO și co-fondator al DesignAI.

Instrumentele inteligenței artificiale pot fi de neprețuit pentru jurnaliştii de investigaţie, de exemplu, atunci când vine vorba de colectarea și procesarea unor volume mari de informaţii, a declarat Jonathan Stray, cercetător în domeniul inteligenței artificiale la Universitatea din Berkeley, la Festivalul JournalismAI, de la London School of Economics. Cu toate acestea, a adăugat el, înainte ca orice afirmații sau acuzații să fie făcute publice pe baza acestui fapt, „garantarea acurateții unui proces, garantarea supravegherii umane a calității produsului este una dintre principalele provocări etice relevante pentru inteligența artificială și producția de știri”. (R.I.)

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.