◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro19.04.2024

Anchetă „The Guardian”. Firmele cu interese în combustibilii fosili, campioane la publicitatea pe Google

Firmele de combustibili fosili se numără printre cei mai mari cheltuitori pe reclame. O anchetă „The Guardian” a relevant faptul că una din cinci reclame a fost difuzată în rezultatele căutării pentru 78 de termeni legați de climă, plasați de firme cu interese în combustibilii fosili, numind acest fenomen „greenwashing endemic”.

Companiile de combustibili fosili și firmele care lucrează îndeaproape cu ele se numără printre cei mai mari cheltuitori pentru reclame concepute pentru a arăta ca rezultatele căutării Google, în ceea ce campanii spun că este un exemplu de „greenwashing endemică”.

Publicația britanică a analizat reclamele difuzate pe rezultatele căutării Google pentru 78 de termeni legați de climă, în colaborare cu InfluenceMap, un thinktank care urmărește eforturile de lobby ale industriilor poluante. Rezultatele au arătat că peste una din cinci reclame văzute în studiu – peste 1.600 în total – au fost plasate de companii cu interese semnificative în combustibilii fosili.

Agenții de publicitate plătesc pentru ca anunțurile lor să apară în motorul de căutare atunci când un utilizator interogează anumiți termeni. Reclamele sunt atrăgătoare pentru companii, deoarece sunt foarte asemănătoare ca aspect cu rezultatele căutării: mai mult de jumătate dintre utilizatori dintr-un sondaj din 2020 au raportat că nu au putut face diferența dintre o înregistrare plătită și un rezultat Google normal.

ExxonMobil, Shell, Aramco, McKinsey și Goldman Sachs s-au numărat printre primii 20 de agenți de publicitate pe termenii de căutare, în timp ce alți producători de combustibili fosili și finanțatorii lor au plasat de asemenea reclame.

Jake Carbone, analist senior de date la InfluenceMap, a declarat: „Google permite grupurilor cu un interes personal în utilizarea în continuare a combustibililor fosili să plătească pentru a influența resursele pe care le primesc oamenii atunci când încearcă să se informeze pe această direcție. Sectorul petrolului și gazelor s-a îndepărtat de la contestarea științei schimbărilor climatice și acum încearcă, în schimb, să influențeze discuțiile publice despre decarbonizare în favoarea sa”.

Reclamele majorului petrolier Shell – 153 numărate în total – au apărut în 86% dintre căutările pentru „net zero”. Doar că strategia „net zero”a Shell se bazează în mare măsură pe captarea și compensarea carbonului, conform unei analize Carbon Brief, care spune: „În ciuda cadrului său foarte ambițios, viziunea Shell privind un rol continuu pentru petrol, gaze și cărbune rămâne în esență aceeași”.

Goldman Sachs, care a facilitat împrumuturi de aproape 19 miliarde de dolari industriei combustibililor fosili în 2020, a avut al treilea cel mai mare număr de reclame. Reclamele băncii au apărut în aproape șase din 10 căutări de „energie regenerabilă”.

Reclamele firmei de consultanță McKinsey au apărut în mai mult de opt din 10 căutări pentru „tranziție energetică” și patru din 10 căutări pentru „pericole climatice”. Reclamele sale spuneau: „McKinsey lucrează cu clienții pe inovație și creștere care promovează sustenabilitatea”. Dar compania primește venituri semnificative de la clienții combustibililor fosili. În ultimii ani, McKinsey a consiliat 43 din cele mai poluante 100 de companii din lume, potrivit „New York Times”.

Un purtător de cuvânt al McKinsey a subliniat un articol de opinie scris de un partener de conducere al companiei, care spune: „Nu există nicio modalitate de a reduce emisiile fără a lucra cu aceste industrii la tranziția rapidă”.

Aramco, compania petrolieră de stat saudită, care este cel mai mare exportator de petrol din lume, a avut 114 anunțuri pe cuvintele cheie „stocare carbon”, „captură de carbon” și „tranziție energetică”. O serie de anunțuri susțineau că compania „a promovat biodiversitatea” și „a protejat planeta”.

Melissa Aronczyk, profesor asociat la Universitatea Rutgers, a declarat: „Cel puțin din anii 1980 în SUA, a existat un efort foarte concertat din partea agenților de relații publice pentru a ajuta companiile poluante să dezvolte strategii pentru a „deveni verde”, menținând în același timp afacerile ca de obicei.

„Multe dintre inițiativele pe care companiile le iau sunt foarte fragmentare și nu vor reprezenta nici un fel de schimbare pe termen lung sau sistemică.”

Johnny White, avocat la organizația de caritate pentru mediu ClientEarth, a cerut o reglementare mai strictă a reclamelor plasate de industriile poluante. „Companiile de combustibili fosili cheltuiesc milioane pentru campanii publicitare incredibil de sofisticate, așa că sortarea faptelor din ficțiune poate fi foarte dificilă pentru public.

„Spălarea ecologică dăunătoare a devenit endemică – pentru a o elimina, trebuie să legiferăm interzicerea tuturor reclamelor pentru combustibili fosili, la fel cum s-a întâmplat cu tutunul”.

Analiza a analizat, de asemenea, „fragmente”, care nu sunt plătite, dar sunt alese de algoritmul Google ca rezultat cel mai relevant. The Guardian a găsit fragmentul ales pentru „fracking” legat de site-ul web al unui grup de lobby pentru petrol și gaze, Independent Petroleum Association of America.

Fragment Google pentru „fracking”

Fragment Google pentru „fracking” Fotografie: Google

Ca răspuns la întrebarea: „Este fracking-ul o amenințare pentru sănătatea publică?”, pagina IPAA precizează: „Nu. De fapt, există dovezi ample că utilizarea crescută a gazelor naturale… a îmbunătățit sănătatea publică prin îmbunătățirea dramatică a calității aerului în ultimii ani.”

O cercetare de ani de zile a Agenției SUA pentru Protecția Mediului a concluzionat în 2016 că, în unele cazuri, fracking-ul a afectat rezervele de apă potabilă.

Spre deosebire de Facebook, Google nu are o bibliotecă de anunțuri accesibilă publicului, ceea ce înseamnă că este dificil să analizezi publicitatea pe platformă. În UE și Regatul Unit, Google furnizează date cuprinzătoare numai despre anunțurile care menționează direct politicieni sau un partid politic sau cele care prezintă o întrebare la referendum.

Un purtător de cuvânt al Google a declarat: „Am lansat recent o nouă politică care va interzice în mod explicit reclamele care promovează negarea schimbărilor climatice. Această politică se aplică tuturor agenților de publicitate, inclusiv companiilor energetice și instituțiilor financiare, și vom bloca sau elimina orice anunțuri care conțin conținut care încalcă.

„Când apar anunțuri afișate în Rețeaua de căutare, ele au cuvântul „Anunț” etichetat clar cu text aldine și negru în designul actual. Ne bazăm pe testarea extensivă a utilizatorilor, atât pe dispozitive mobile, cât și pe computer, pentru a ne asigura că etichetele publicitare îndeplinesc standardele noastre înalte pentru a fi vizibile și distincte de rezultatele neplătite.”

Un purtător de cuvânt al ExxonMobil a declarat: „ExxonMobil a contribuit la dezvoltarea științei climatice de zeci de ani și și-a făcut munca disponibilă publicului. Și pe măsură ce comunitatea științifică înțelegerea schimbărilor climatice s-a dezvoltat, ExxonMobil a răspuns în consecință.”

Aramco și Goldman Sachs nu au răspuns solicitărilor de comentarii.

 Acest articol a fost modificat la 6 ianuarie 2022 pentru a adăuga un răspuns de la Google referitor la anunțurile afișate în Rețeaua de căutare care a fost primit după publicare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *