◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro20.04.2024

Transparență, donații, diversificare, implicare în comunitate. Lecțiile pandemiei pentru jurnalism

Pandemia a „predat” industriei de știri câteva lecții. Una dintre ele a fost că finanțarea jurnalismului de interes public din donații poate ajuta redacțiile să devină sustenabile, să se concentreze asupra comunităților lor și să rămână independente.

În cea mai recentă campanie de strângere de fonduri, care a avut loc în decembrie 2021 în SUA, Institute for Nonprofit News a strâns 12 milioane de dolari pentru a sprijini programul NewsMatch, de care beneficiază organizațiile de știri nonprofit din America de Nord. Aproximativ 300 de redacții independente au cerut finanțarea jurnalismului – fiecare dolar strâns astfel a fost apoi dublat cu ajutorul unui pot național oferit de marii finanțatori.

Potrivit lui Sue Cross, director executiv și CEO al INN, ideea de știri non-profit finanțate de donatori a început să prindă contur ca o modalitate de a păstra puterea și independența jurnalismului de investigație. De pildă, NewsMatch, început de Knight Foundation, a atras mari finanțatori, precum Democracy Fund, Meta Journalism Project sau Wyncote Foundation.

„Vrem să transformăm modul în care comunitățile gândesc despre journalism. Nu este o afacere susținută exclusiv de reclame. Ea aparține comunităților”, argumentează Cross.

Mai departe, donațiile filantropice și implicarea organizațiilor nonprofit au fost completate de creșterea numărului de abonamente. Dar pentru a începe să creeze noi fluxuri de venituri, jurnaliştii trebuiau să înveţe nişte abilităţi solide de afaceri, ceea ce nu era de la sine înţeles. Prin încurajarea redacțiilor să-și construiască rețeaua locală de donații, au apărut comunități profund implicate de cititori, cu adevărat preocupați de supraviețuirea publicațiilor locale.

Donațiile nu sunt singura lor sursă de finanțare – redacțiile non-profit trebuie să aibă trei sau patru fluxuri de venituri. INN le încurajează să monetizeze alte activități, cum ar fi evenimente și formarea jurnaliştilor studenți, precum și să caute oportunități de sponsorizare, scrie journalism.co.uk.

Diversificarea este cheia pentru a rămâne independent. Niciun ziar nu se poate baza pe o finanțare mare de la un donator care ar putea deveni obiect de investigație. În acest sens, Cross spune că o redacție trebuie să fie suficient de rezistentă în fața presiunii unui agent de publicitate mare care se retrage.

O altă lecția a fost reîntoarcerea la transparență și imparțialitate. Sprijinul public se bazează pe încredere și, prin urmare, organizațiile trebuie să fie transparente. Acestea includ informații disponibile public despre cine face parte din consiliu, declarațiile lor fiscale, salariile și dezvăluirile privind conflictele de interese. Acest lucru este și mai important pentru știrile locale, deoarece jurnaliștii sunt încorporați în comunitățile lor și cunosc adesea oamenii despre care relatează și sunt cunoscuți de ei. „Într-un fel, renașterea organizațiilor de știri locale independente a readus acea relație personală dintre cititori și jurnaliști”, subliniază Cross.

A face parte din comunitățile despre care scriu jurnaliştii a crescut, de asemenea, implicarea. Mulți reporteri lucrează de la cafenele sau organizează evenimente pentru a auzi direct ce contează pentru oameni. Jurnaliştii încearcă, de asemenea, să vină cu noi modalităţi de distribuire a conţinutului, de exemplu prin mesaje text.

Dar „local” înseamnă lucruri diferite pentru diferiți oameni – poate fi la fel de larg ca Los Angeles sau la fel de mic ca un cartier. Acestea includ organizațiile care nu relatează pe o zonă geografică, ci pe o anumită temă – de exemplu, sectoarele de sănătate sau educație. Munca lor devine apoi o sursă pentru publicațiile locale.

Experimentul a demonstrat că chiar și cea mai mică dintre comunități își poate susține propriile instituții de știri. De exemplu, micul oraș Patagonia, din Arizona rurală, are 913 rezidenți conform recensământului din 2010. – deține propriul ziar independent, care funcționează cu sprijinul acestei mici comunități.

Poate cea mai semnificativă schimbare alimentată de donații, precum și de adaptarea a noile condiții impuse de pandemie, a fost renașterea jurnalismului de serviciu. Redacțiile locale s-au întors să ofere informații comunității – cum să se obțină o masă gratuită sau unde există centre de vaccinare etc. –  în loc să comenteze o poveste. La rândul lor, cititorii au găsit știrile locale mai valoroase și în aceste condiții sunt mai predispuși să întrețină financiar, cu resurse proprii, redacțiile locale.

Cele 350 de organizații care fac parte din INN astăzi produc aproximativ 1.000 de povești pe zi care nu sunt relatate nicăieri altundeva. Alianța numără acum aproximativ 25.000 de jurnaliști care își împărtășesc datele colegilor membri. Rețeaua organizează conferințe și folosește instrumente de chat virtuale în care jurnaliștii pot solicita informații și pot ajuta cu anumite subiecte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *