◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro19.04.2024

O PIESĂ ROMÂNEASCĂ SE JOACĂ ÎN STRĂINĂTATE – „CERAMICĂ ȘI IUBIRE”

În cartea „Toți oamenii sunt frați”, ediție chineză la Editura Zhongyi, Beijing, în anul 2018 și română la Editura Rawex Coms, București, 2019, cu o a doua ediție în Februarie 2022, o carte deopotrivă despre civilizațiile Chinei și României, Constantin Lupeanu a introdus o piesă de teatru, purtând un titlu la fel de sugestiv ca acela al cărții: „ Iubire fără frontiere”.
Ce este Cucuteni? Un sat presărat pe coasta unui deal și un simbol al lumii noastre străvechi. Pe același palier al vieții se situează în China Yangshao. Nu cumva, în urmă cu milenii, în România de astăzi ființa un trib mare cât un imperiu, iar noi, românii și chinezii suntem deopotrivă urmașii? Tribul s-a scindat, oamenii au migrat și spre apus și spre răsărit. Cei care au luat-o spre vest au populat Europa. Cei plecați spre est au format colonii în drumul lor și s-au oprit poate în China, în localitățile numite astăzi Yangshao, Qijia, Majiayao, mărturie stă ceramica tip Cucuteni multiplicată în China. Mai mult, îmbrăcămintea unor minorități din sudul Chinei, și în primul rând minoritatea Miao, minoritatea Zhuang, minoritatea Yi, aduce izbitor cu cea a românilor din zonele noastre de munte.
Piesa „ Iubire fără frontiere” oferă o explicație la asemănările până la suprapunere între cele două culturi, dar și stil de viață, organizarea localităților, a locuințelor, a obiectelor de cult, industria timpului și mai ales ceramica – identică prin forme, culori, design, concepție artistică. Experții din zilele noastre au demonstrat că erau posibile contacte între oamenii care au creat cultura Cucuteni și cei din Yangshao, inclusiv comerț, schimb de cereale și altele. Această piesă de teatru demonstrează prin ținută artistică identitatea spirituală a acelor oameni aflați la mare depărtare. Acțiunea se petrece în România și în China, prin povestea de iubire dintre Dora Laiu din Cucuteni, istoric și artist plastic, și Li Shanshi, profesor universitar din Shanghai, istoric și arheolog. Ei s-au iubit și cu mii de ani în urmă, și sunt reîncarnări ale cucutenienilor Diurpa și Piatră.
Pusă în scenă într-un oraș mare, Xiamen, provincia Fujian, orașul cu patru milioane trei sute de mii de locuitori, cu titlul „Ceramică și iubire”, premiera a avut loc sâmbătă, 30 aprilie 2022.
Regizor: Doamna prof. univ. dr. Lv Shaofeng. Spectacolul a fost un mare succes. Piesa va fi jucată în Xiamen și deja sunt solicitări pentru un turneu cuprinzător în marile orașe ale Chinei – Shanghai, Hangzhou, Beijing etc.
La realizarea spectacolului au colaborat nume de primă mărime în domeniul artei teatrale: muzica – Zeng Jianxiong, absolvent al Conservatorului de Muzică și compozitor celebru; designer de costume – Wang Yiqiong, cu studii la Academia Centrală de Arte Frumoase; coregrafia – Lin Naizhen, dansator de la Xiamen Little Egret Folk Dance Troupe; interpret la flaut – Feng Wei, absolvent al Conservatorului de Muzică, a participat la spectacolul lui Zhang Yimou „The Big Red Lanterns Hanging High” și alții.
Extraordinar este că, pentru probitate științifică, s-a apelat la profesorul universitar Li Xinwei, doctor în arheologie, cercetător al Institutului de Arheologie, profesor vizitator la Harvard și la alte universități din lume, în calitate de coordonator. Profesorul Li ne este bine cunoscut. După organizarea, în anul 2017, la ICR Beijing a expoziției “Cultura Cucuteni, cultura Yangshao, întâmplare sau destin comun?”, profesorul Li Xinwei a vizitat de două ori România, Cucuteni, a doua oară cu o echipă de arheologi chinezi, făcând excavații pe fonduri proprii.
Sufletul spectacolului este regizorul spectacolului, Doamna Lv Shaofeng, cu studii în domeniul muzicii, cunoscută prin cercetările și lucrările sale, precum și practică de regie.
Urăm viață lungă și succes de public piesei scrise de un scriitor român și care se joacă în prezent în China. Avem convingerea că artiștii chinezi vor fi invitați la festivaluri teatrale și că destul de curând îi vom aplauda pe scenele românești și totodată ei vor avea posibilitatea de a alege piese ale altor dramaturgi din România.

Adrian Daniel Lupeanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *