default-logo

După Australia, Canada și Noua Zeelandă obligă platformele digitale să încheie acorduri cu editorii, pentru plata știrilor

Legile care obligă platformele digitale să încheie acorduri financiare cu editorii pentru conținutul de știri produs de jurnaliști se extind. După precedentul creat de Australia, conceput de autoritatea de concurență pentru a aborda un dezechilibru perceput pe piață între platforme și editorii australieni, dezbaterile despre starea jurnalismului, rolul Facebook și Google în declinul industriei și dacă și cum ar trebui guvernele să intervină s-a aprins în toată lumea.
Guvernul Canadei a introdus Online News Act, un proiect de lege care, asemănător cu modelul australian, ar obliga marile platforme să negocieze cu editorii cu privire la plata pentru utilizarea conținutului lor.
Nu este prima dată când guvernul Trudeau intră în domeniu. În ultimii trei ani, a adoptat o legislație care permite organizațiilor jurnalistice calificate să primească un credit fiscal de 25% pentru munca editorială, a emis un credit fiscal de 15% la achiziționarea de abonamente digitale și a creat un nou statut de caritate pentru organizațiile jurnalistice. Ca și în Australia, platformele fac lobby agresiv împotriva proiectului de lege. În opoziție au apărut și o serie de academicieni, critici media și chiar jurnaliști, inclusiv o rețea de mici editori. Și Google, în special, a adoptat o poziție agresivă împotriva proiectului de lege.
„De ce îi pasă gigatului Google ce face Canada? Răspunsul constă probabil în modul în care acest proiect de lege evoluează și se bazează pe modelul implementat în Australia și pe faptul că alte țări din întreaga lume urmăresc această evoluție și își dezvoltă propriile legi similare. Codul canadian probabil că nu va avea un impact financiar material asupra acestor platforme, dar țările învață unele de la altele, îmbunătățesc modelul și acesta se răspândește la nivel global”, scrie niemanlab.org.
Codul Canadian este o intervenție semnificativă într-o industrie care trage la răspundere guvernele și platformele. Este clar că marile platforme tehnologice au absorbit cea mai mare sursă de venituri a jurnalismului (publicitatea), că acest lucru a avut un impact negativ asupra stării jurnalismului în Canada și că o industrie a jurnalismului sănătoasă este importantă pentru societățile democratice. Legea Știrilor Online obligă platformele digitale să încheie acorduri financiare cu editorii pentru știri. Posturile de știri – fie individual, fie colectiv – inițiază negocieri. Platformele trebuie să participe la procesul de negociere, deși, dacă consideră că postul de știri nu îndeplinește criteriile pentru a fi supus legii, o pot contesta. Dacă un acord nu poate fi atins de către toate părțile într-o „perioadă pe care Comisia o consideră rezonabilă”, are loc medierea; dacă încă nu se ajunge la un acord, un complet format din trei arbitri selectați de Comisia Canadiană de Televiziune și Comunicații Radio (CRTC) alege o ofertă finală făcută de una dintre părți. Platformele pot fi scutite de a fi desemnate pentru arbitraj numai dacă tranzacțiile pe care le-au încheiat cu editorii îndeplinesc următoarele criterii: oferă o compensație echitabilă pentru companiile de știri pentru conținutul știrilor; se asigură că o parte corespunzătoare a compensației va fi utilizată de companiile de știri pentru a sprijini producția de conținut de știri locale, regionale și naționale; nu lasă influența corporativă să submineze libertatea de exprimare și independența jurnalistică de care se bucură instituțiile de știri; contribuie la sustenabilitatea pieței de știri din Canada; se asigură că o parte semnificativă a companiilor independente de știri locale beneficiază de ele, contribuie la sustenabilitatea acelor afaceri și încurajează modele de afaceri inovatoare pe piața canadiană de știri.
Noua Zeelandă a preluat, la rândul său, modelul australian. Potrivit scoop.co.nz,
Asociația Editorilor de Știri (NPA) a salutat proiectul de decizie a Comisiei de Comerț de a aproba cererea ca editorii de știri independenți din Noua Zeelandă să poată negocia colectiv cu giganții globali Meta și Google pentru plata echitabilă a conținutului folosit pe platformele lor.
Directorul general al NPA, Brook Cameron, a declarat: „Anunțul înseamnă că suntem cu un pas mai aproape de a remedia dezechilibrul de putere care există între editorii independenți de știri din Noua Zeelandă și giganții digitali și de a asigura o plată echitabilă pentru jurnalismul folosit pe platformele lor. Suntem încântați că proiectul de decizie al Comisiei recunoaște dezechilibrul puterii de negociere și că permiterea negocierilor colective pentru o remunerație mai echitabilă ar trebui să permită finanțarea unor resurse jurnalistice mai mari și producerea de conținut de știri mai consistent în Noua Zeelandă – inclusiv pentru jurnalismul local și regional, vital pentru comunitățile noastre. Gianții digitali au construit afaceri de un trilion de dolari pe baza accesului liber și neîngrădit la jurnalismul făcut și plătit de alții, luând în același timp o cotă dominantă din piața de publicitate care a finanțat în mod tradițional acel jurnalism. Capacitatea de a negocia colectiv ne va ajuta să angajăm aceste companii pentru a primi o plată echitabilă”. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*