◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro19.04.2024

„Speranța din spatele gratiilor” – un proiect unic în România, în Săptămâna Patimilor (13–17 aprilie 2020)

În Săptămâna Patimilor, începând cu Lunea Mare (13 aprilie 2020) și terminând cu Vinerea Mare (17 aprilie 2020), actorii Teatrului Național din Iași oferă celor de acasă o emoționantă întâlnire cu poezia închisorilor comuniste, în recitalul Speranța din spatele gratiilor.

Recitalul va putea fi vizionat pe pagina de Facebook www.facebook.com/TNIASI/ și va cuprinde versuri ale poeților deținuți, printre care: Vasile Voiculescu, Corneliu Coposu, Tudor Arghezi, Nechifor Crainic, Radu Gyr, Ionel Zeană, Andrei Ciurunga, Gabriel Țepelea, Virgil Maxim, Ion Omescu, Eugenia Indreica, Corneliu Deneșan.

Poezia închisorilor comuniste românești este un fenomen unic în lume. Între zidurile temnițelor, poezia a însemnat speranță, hrană spirituală, puterea de a supraviețui într-un loc al torturii, unde a scrie însemna condamnare la moarte. Ca urmare, valoarea poeziilor concentraționare stă mai ales în faptul că acestea au prins formă doar în mintea poeților întemnițați, au fost memorate, ele neputând fi scrise în interiorul celulelor.

Condeiul cu care au fost scrise versurile a fost gândul, și foaia pe care acestea s-au transcris a fost memoria. O idee, un sentiment, o emoție, o amintire, o trăire profundă se înveșmântau în cuvinte, în gând. Se organizau în vers tot în gând și apoi versul se imprima, prin repetare, în memorie. Acesta odată însușit, un alt vers se alcătuia în același fel în gând și se alătura celuilalt prin repetare în memorie. Astfel se alcătuia strofa, se închega integral în plan mental. De aceea, multe poezii concepute în temniță au rămas în forma lor frustă, fără îndelungă și sofisticată elaborare. Poezia terminată era mărturisită colegilor de celulă, fiind imediat însușită prin memorare și apoi, prin mijloace ingenioase și pline de curaj, versurile își luau zborul spre alți confrați, frați și surori de suferință.” – Aspazia Oțel Petrescu, prefață, Poeții după gratii.

Recitalul este cel de-al treilea proiect al Teatrului Național din Iași demarat în această perioadă, cu scopul de a continua, fără întrerupere, relația extraordinară pe care instituția teatrală ieșeană o are cu publicul, de 180 de ani. Celelalte proiecte, colecția virtuală a spectacolelor din arhivă (în derulare) și  montajul realizat cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, au fost primite cu bucurie. Cât de curând, Naționalul ieșean va oferi celor de acasă noi surprize.

leviathan.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *