default-logo

Jurnalismul soluțiilor reface și consolidează încrederea publicului în mass-media

Jurnalismul soluțiilor este în fond un reportaj riguros și convingător despre răspunsurile la problemele sociale. Acesta cercetează și explică, într-un mod clar, oameni și situații care activează pentru rezolvări și soluții, concentrându-se nu doar asupra a ceea ce poate funcționa, ci și asupra modului în care funcționează sau, alternativ, de ce s-ar putea împiedica. Folosind cele mai bune dovezi disponibile, jurnalismul soluțiilor studiază în profunzime metodele de rezolvare a problemelor, structurând poveștile ca puzzle-uri.
Jurnalismul de soluții este relativ nou în peisajul media. Concentrându-se pe modul în care comunitățile, companiile și indivizii răspund provocărilor cu propriile soluții, acesta nu ar trebui să fie confundat cu doar relatarea de „știri bune”; abordarea urmărește să acopere modalitățile în care soluțiile sunt durabile, capabile și eficiente, scrie International Center for Journalists.
Pentru jurnaliştii începători în domeniu, există câteva repere care pot fi luate în considerare:
• Despre ce relatați? Prin identificarea clară a problemei în cauză, jurnaliștii pot determina dacă există deja o intervenție a guvernului sau a ONG-urilor care abordează problema.
• Dacă nu este evidentă nicio intervenție externă, a doua sarcină este de a vedea dacă există oameni în comunitate care răspund la problemă – afaceri, lideri comunitari sau organizații nonprofit locale investite în identificarea de soluții.
• Odată identificată o soluție, este important ca jurnaliștii „nu doar să facă PR”, ci să efectueze raportări cantitative și calitative pentru a vedea dacă soluția face într-adevăr o diferență.
• Cât de scalabilă sau durabilă este o soluție.?Are soluția un efect pe termen lung, sau pur și simplu creează o schimbare temporară care dispare după câteva luni? Există modalități prin care această soluție ar putea fi adoptată de alte comunități pentru a rezolva probleme similare sau condițiile din jurul soluției o fac unică doar pentru acea singură comunitate?
Având în vedere acești piloni, este la fel de important ca jurnaliștii de soluții să știe de ce relatează.
Universitățile de Jurnalism au început să construiască module despre jurnalismul de soluții, iar rezultatul va fi o nouă generație de profesioniști care încorporează eficient o abordare de soluții în reportajele lor, stabilind-o ca un nou standard în domeniu.
Când sunt făcute bine, relatările de presă oferă informații valoroase despre modul în care comunitățile pot aborda mai eficient problemele grave. Prima cercetare a audienței de acest fel, realizată de firma media SmithGeiger, lansată de Solutions Journalism Network, demonstrează că acest tip de jurnalism oferă beneficii cheie pentru consumatorii de știri, deopotrivă pe platforme și pe categorii demografice. Studiul citat de thewholestory.solutionsjournalism.org a evidențiat, printre altele, că 79% din persoanele chestionate au considerat că știrile locale sunt fie esențiale, fie importante pentru „identificarea problemelor specifice cu care se confruntă zona locală, relatarea despre soluțiile pe care membrii comunității le-au găsit pentru a rezolva aceste probleme”. De asemenea, în condițiile declinului mondial al încrederii în mass-media, cercetarea a mai relevat un aspect important: 83% dintre respondenți au afirmat că au încredere în relatările jurnalismului de soluții.

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.