◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro20.04.2024

Expoziția „Imagocostum”, a Iraidei Florea, o viziune transdisciplinară asupra costumului popular românesc

Muzeul de Artă „Ion Ionescu-Quintus”, din Ploiești, își încântă vizitatorii cu o expoziție inedită de fotografie fashion în dialog cu costumele vestimentare intitulată „Imagocostum”, autor Iraida Florea, realizată sub patronajul Comisiei Naționale a României la UNESCO.
Expoziția este parte a Proiectului de Imagine „HYPERBOREAN FOLKLORE” (FOLCLOR HYPERBOREAN), inițiat de creatoarea de imagine Iraida Florea, în anul 2016 și care are ca obiective: „Transmiterea unei informații de calitate, avizate si verificate referitoare la imaginea costumului etnic românesc si a metamorfozării acestuia peste veacuri. Promovarea valorilor autentice romanești, în speță, a costumului ca obiect cultural, de artă decorativă si de cult, ca icon cultural și simbol identitar primordial (al doilea simbol identitar după limbă) și înțelegerea faptului că haina face pe om dacă este corect interpretată și asumat construită”.
Elementul central al Expoziției „Imagocostum” este costumul etnic românesc, cu cele trei dimensiuni ale sale „prezența, prezentarea si reprezentarea”, privit din perspectivă diacronică și sincronică, inter și transdisciplinară, integrat în context internațional contemporan.
Suportul acestei expoziții l-au constituit interesul autoarei pentru aspectul vestimentar al civilizației umane, dobândit în anii copilăriei în familie, completat cu o bogată cunoaștere a acestuia prin intermediul călătoriilor prin lume și al studiilor și al unui respect profund pentru fondul etnografic autentic românesc, al plăcerii de a se informa, de a informa, de a crea.
Dar haideți mai bine să vedem ce se află în cele trei săli ale Muzeului de Artă din Ploiești rezervate expoziției și cum este organizată aceasta!
Punctul de plecare îl constituie costumul popular autentic românesc prezentat prin intermediul a câtorva exemplare, femeiești, de sărbătoare, din colecția personală a Iraidei Florea. Majoritatea reprezintă zonele Muscel și Romanați și fiecare costum beneficiază de o descriere expusă pe o etichetă. Oricât de insensibil ai fi la frumos și de neinițiat în tainele etnografiei, nu poți să nu remarci diversitatea modelelor, a cromaticii, a firelor folosite într-un spațiu geografic și etnografic restrâns, dragostea pentru frumos, migala și simțul artistic înnăscut cu care au fost lucrate.
Integrarea costumului tradițional românesc în context internațional se face prin intermediul fotografiilor care prezintă chipuri ale unor tinere din diverse țări ale lumii, îmbrăcate în costume populare, imagini autentice, concepute și realizate de Iraida Florea la fața locului, în timpul călătoriilor sale.
Foarte buna cunoaștere a costumului popular a fost pentru Iraida Florea o formă de declanșare și împlinire a creativității sale manifestate în plan imagistic, literar și vestimentar.
Periplul său prin universul costumului popular a fost prezentat și în versuri expuse în muzeu: „În lumea largă am petrecut și am trăit povești necunoscute./Am revenit și am găsit un cifru, într-un descântec…/Femei frumoase, femei cu dor de viață,/Femei al căror zbor nu poate fi oprit în straie de gheață./Umblând sub cer albastru și prin păduri înalte,/Am nimerit lăcașul zeițelor geto-dace.”

Pe lângă descrierile de costume: „Haină frumoasă, haină duioasă,/Tu mă conduci mereu spre casă”, exprimarea de gânduri și sentimente în care, după cum s-a observat deja, pulsează patriotismul întoarcerii la matcă și al aprecierii valorilor naționale, demn de remarcat este și elogiul adus femeii, principala autoare și purtătoare a specificului național românesc, manifestat la nivel vestimentar tradițional: „Frumos împodobită, cu mult, gust aranjată,/Ești picuri de lumină ce curg pe geana blândă./ Tu te deschizi precum cartea și gândurile alungă…/Și ca și roua de pe iarbă/Cuvinte multe se aleargă prin părul tău, pe ia veche,/ Cuvinte fără de pereche”.
Creativitatea autoarei a culminat într-o expoziție proprie, de costume femeiești de sărbătoare, elegante și rafinate, confecționate din mătase, contemporane nouă, dar în care un ochi avizat recunoaște trăsături specifice costumelor populare tradiționale.
Imagini și texte pot fi admirate/lecturate și în albumul, prezent în expoziție, autori fotografii: Ana Druga, Pierre Vauvillier, Iraida Florea, scris și editat de Iraida Florea.
Expoziția Iraidei Florea izvorâtă din muncă, pasiune, talent și originalitate le oferă vizitatorilor o formă de cunoaștere și de încântâre, de stimulare a interesului pentru costumul popular, pentru călătorie, arta fotografică și chiar de stimulare a creativității vestimentare.

Elena Trifan / UZPR Prahova

Foto: Ana Maria Halalai

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *