◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro20.04.2024

Proprietatea asupra informației „face” miliarde

Magnații presei internaționale au strâns averi colosale, demonstrând că proprietatea asupra informației conferă nu doar putere și influență, ci și foarte mulți bani. Entitățile media de top ale lumii valorează sume impresionante, care desfid orice calcule legate de declinul sau chiar prăbușirea presei.

Time Inc., divizie a Time Warner, este companie de sine-stătătoare din anul 2014. Deține publicații de top, ca Sports Illustrated, Time Magazine sau InStyle, cu cea dintâi generând peste jumătate din venituri. Cu toată scăderea veniturilor din publicitate, Time Inc. produce, totuși, aproape trei miliarde de dolari pe an. Și grupul media japonez Yomiuru Shimbun Holdings se apropie de această sumă, fanion fiind cotidianul The Yomiuri Shimbun, care are un tiraj amețitor, de nouă milioane de exemplare, cel mai citit ziar din lume. Conglomeratul deține și acțiuni la Nippon TV, ca și echipa de baseball profesionistă Yomiuri Giants.
Între primele 30 de companii media gigant se situează și germanii de la ProSiebenSat.1, și în cazul lor cifra de afaceri apropiindu-se de trei miliarde de dolari. Colosul informațiilor deține 15 stații tv în toată Germania, plus altele în Elveția și intră în 42 de milioane de case. La rândul lor, cei de la Gannet au în portofoliu 93 de cotidiane din SUA, inclusiv USA Today, și a achiziționat în ultimii ani Romanes Media Group, Texas-New Mexico Newspapers Partnership și Journal Media Group. Plus 150 de proprietăți în Marea Britanie…

Coloșii media, în toate casele oamenilor
Urcând în clasamentul titanilor media, dăm de Hubert Burda Meda, cu venituri de peste trei miliarde de dolari, deținător al 93 de publicații în Germania și 320 de titluri internaționale (edițiile germane ale Playboy, Elle, Harper’s Bazaar, Burda Style), iar de 3,5 miliarde de dolari venituri se apropie Fuji Media Holdings, care operează în Japonia Fuji Television și rețeaua de radio Nippon Broadcasting System. În Europa, Mediaset, cel mai mare broadcaster comercial italian, înființat în anii 1970 de fostul premier Silvio Berlusconi, are venituri de peste trei miliarde de dolari din Canale 5, Italia 1, Rete 4, Boing sau Cartoonito, precum și din acțiunile majoritare deținute la cea mai mare rețea tv din… Spania, MEC.
Demn de remarcat este faptul că informația de calitate, de business sau politică, analizele externe și conținutul social sunt în continuare la mare preț în lumea mass-media. O demonstrează cifrele de afaceri ale unor companii care dețin publicații quality. Astfel, News Corp se apropie de șapte miliarde de dolari venituri din activitatea unor branduri ca The Wall Street Journal sau The New York Post în SUA și The Times și The Sun în Marea Britanie. Gigantul susține și faimoasa editură HarperCollins. De zece miliarde de dolari este aproape renumitul brand CBS Corporation, care deține CW Network, AMC Networks, Horror Channel sau CBS Drama în Marea Britanie, Irlanda, Orientul Mijlociu și Africa, alături de 117 posturi de radio pe teritoriul SUA.
În fruntea topului coloșilor media stau entități care se situează în jurul uluitoarei sume de 20 miliarde de dolari ca venituri. De pildă, 21st Century Fox, cu peste 18 miliarde de dolari, are în portofoliu uriași ca Fox Broadcasting sau Fox Sports, plus STAR India și un pachet consistent de acțiuni la compania media britanică Sky. La rândul său, Comcast operează NBC Universal, alte 15 rețele de televiziune în SUA, printre care marii USA Network, Syfy, CNBC, precum și nouă canale tv internaționale.
Din acest clasament nu lipsesc giganții internetului, Google sau Facebook, care doar „cochetează” cu domeniul informării publice, dar o fac la scară mare, prin publicitatea care le varsă în conturi zeci de miliarde de dolari anual.

Mogulii puterii și influenței
Cum presa este o mare putere în orice stat democratic în care informația valorează enorm, mogulii media sunt persoane de mare influență, unele binecunoscute, altele mai discrete. Un top al acestor vizionari și oameni de afaceri la scară mare îi include pe celebrul Rupert Murdoch, boss-ul celei mai mari rețele media din lume, News Corporation, pe Ted Turner, care a revoluționat informația televizată atunci când a înființat CNN, un etalon al presei de pretutindeni, cunoscut și pentru susținerea… Națiunilor Unite, Michael Bloomberg (foto), unul dintre cei mai bogați oameni ai planetei, deținător al Bloomberg L.P., care nu stă deoparte de prim-planul lumii politice sau Oprah Winfrey, supranumită „regina media”, care a generat, la rândul său, un alt tip de revoluție în televiziune, cu recordurile înregistrate de emisiunile sale. Înapoi în timp, toți acești coloși au avut ce învăța de la William Randolph Hearst, cel care a moștenit un ziar de la tatăl său în 1887 și, în doar o generație, a edificat un conglomerate de 28 de publicații în tot teritoriul SUA și cea mai mare rețea de informare publică prin intermediul presei din lume.
La capitolul influență a mogulului media stă mărturie și cariera Lordului Lord Beaverbrook, ministru al Informațiilor în timpul Primului Război Mondial și care a făcut din Daily Express unul dintre cele mai larg răspândite ziare din lume și implicit o armă care s-a dovedit letală pentru multe cariere publice.

Roxana Istudor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *