default-logo

Emisiunile de comedie politică, un nou tip de… jurnalism?

„The Daily Show”, „Last Week Tonight”, „The Patriot Act”, „The Tonight Show” și multe altele sunt emisiuni care aparțin unui gen ce îmbină în mod unic elemente de jurnalism cu cele de comedie, pentru a oferi știrile cu o întorsătură umoristică. În timp ce satira politică poate fi găsită în diferite forme de comedie, aceste programe de televiziune sunt cele care se suprapun cel mai strâns cu aria difuzării tradiționale de știri în conținut, format și stil. Drept urmare, scriitorii și gazdele lor s-au trezit cu fișe de post undeva între „comedian” și „reporter”.
Susțin interviuri cu personalități de profil, dezvăluie corupția în marile corporații și țin publicul la curent cu cele mai recente știri politice. Și, în același timp, reușesc să amuze. Sunt comedianți? Sunt reporter? Sunt… ambele.
În trecut, oamenii implicați în crearea unor astfel de emisiuni de comedie-știri au respins ideea că aceasta este chiar o întrebare. Dar cel mai remarcabil, Jon Stewart, fosta gazdă a „The Daily Show”, era cunoscut mai degrabă ca un comedian decât ca un jurnalist. Însă studiile sugerează că rolul său a fost mult mai complex. Un studiu realizat de Pew Research Center a constatat că „aproximativ unul din 10 americani – 12% – primește în mod regulat știri de la programe de comedie, la egalitate cu radioul public și ziarele naționale”. Alte cercetări au descoperit că membrii publicului privesc aceste emisiuni cu intenția expresă de a… afla știrile și că „Raportul Colbert” a avut, de fapt, mai mult succes în a-și educa telespectatorii despre comitetele politice înainte de alegerile prezidențiale decât multe alte tipuri de mass-media de știri.
Jeff Maurer, fost redactor la „Last Week Tonight”, a luat în considerare aceste responsabilități hibride în timpul celor șase ani în care a lucrat la serial: „Aceasta este întotdeauna întrebarea, nu? Comedie sau program de știri? Iată răspunsul meu: suntem la televizor. Este mass-media. Este comedie sau este buletin de știri? Nu știu. Dar pentru că este la televizor și pentru că oamenii urmăresc și pentru că oamenii sunt influențați de program, am simțit întotdeauna că este important să fiu sincer”.
S-ar putea ca redactorii și gazdele acestor emisiuni să nu fie în totalitate reporteri sau complet comedianți, dar singurul lucru pe care ei sunt siguri este influența. Prin urmare, în ecuație intră responsabilitatea și obiectivitatea.
Jon Rineman, profesor la Emerson College și fost redactor pentru „The Tonight Show Starring Jimmy Fallon”, subliniază că pune publicul pe primul loc: „În timp ce acest lucru înseamnă să le oferiți spectatorilor cea mai precisă versiune a evenimentelor zilei, înseamnă și să le oferiți divertismentul pentru care vin la spectacolul vostru”.
Potrivit berkeleybeacon.com, comedia oferă oportunitatea unică de a lăsa emisiunile pline de știri negative să ridice moralul publicului într-un mod în care programele de știri de masă nu o fac. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*