◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro24.04.2024

Informarea imparțială în era transformării digitale

Odată cu transformarea digitală din ultimele decenii, multe ziare locale – o parte semnificativă a jurnalismului local – s-au luptat să rămână viabile din punct de vedere economic. Peste 2.000 de ziare locale s-au închis de la începutul anilor 2000. În timp ce mass-media de radiodifuziune și digitală au umplut parțial golul, scăderea generală a știrilor locale și a jurnalismului de interes public în special îi preocupă pe mulți factori de decizie. Jurnalismul de interes public acoperă probleme cheie de importanță publică poate ajuta la menținerea cetățenilor implicați și la tragerea la răspundere a oficialilor guvernamentali.

Transformarea digitală din ultimele decenii a schimbat peisajul economic pentru mass-media de știri – mai ales prin reducerea circulației și a veniturilor multor ziare locale. Această perturbare a pieței este atribuită mai multor factori, potrivit cercetărilor din cadrul atelierului de lucru al Oficiului de Responsabilitate Guvernamentală (GAO) din SUA privind viabilitatea jurnalismului local, la care s-au reunit 40 de participanți – cadre universitare, jurnaliști, independenți și afiliați, editori și reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale și companiilor de tehnologie.

Consumatorii preferă din ce în ce mai mult să acceseze știrile în format digital decât în format tipărit, iar internetul le-a oferit consumatorilor acces la multe mai multe surse de știri și informații, adesea gratuit. În plus, piețele bazate pe web au înlocuit publicitatea clasificată care a fost în mod tradițional o sursă cheie de venituri din ziare. Multe companii folosesc acum publicitatea digitală, care poate fi mai ieftină și mai bine direcționată decât publicitatea tipărită. Ca urmare a acestor factori, ziarele nu mai sunt neapărat sursa primară de știri și informații pentru comunitățile locale și nici canalul principal de publicitate a întreprinderilor.

 

Strategii de adaptare în beneficiul informării publicului

Media locale de știri folosesc strategii și aranjamente organizaționale diferite pentru a se adapta la transformarea digitală. De exemplu, organizațiile locale de știri caută să-și diversifice sursele de venit, cum ar fi oferind calitatea de membru sau primind donații. De asemenea, unele organizații de știri trec de la firme private la cooperative sau organizații comunitare sau la organizații nonprofit, pentru a profita de stimulentele fiscale existente. Potrivit părților interesate, modelul nonprofit, finanțat printr-o combinație de finanțare federală și filantropie, ar putea fi o strategie viabilă pentru a viza comunitățile cu venituri mici care consideră că accesul plătit la știri este restrictiv. În plus, instituțiile media se angajează în parteneriate strategice pentru a facilita creșterea sau pentru a partaja resurse.

Unii participanți la atelier au declarat că politicile publice ar trebui să se concentreze pe abordarea potențialului eșec al pieței în furnizarea de jurnalism de interes public și a inechităților existente în furnizarea acestuia. Este posibil ca transformarea digitală să fi crescut riscul eșecului pieței, deoarece acest tip de știri este acum mai rar combinat cu conținut generator de venituri ridicate într-un ziar tipărit – o abordare care a permis subvenționarea încrucișată. Potrivit literaturii de specialitate și participanților, finanțarea guvernamentală directă și stimulentele fiscale care sprijină organizațiile de știri nonprofit pot fi utile în abordarea eșecului pieței cu suficiente garanții pentru a asigura independența editorială. Pe de altă parte, finanțarea guvernamentală indirectă, cum ar fi creditele fiscale și publicitatea guvernamentală, pot oferi sprijin, dar au o sferă mai largă și nu vizează în mod specific jurnalismul de interes public.

Potrivit gao.gov, factorii politici din SUA și din alte țări au încercat, de asemenea, să atenueze impactul negativ al perturbărilor pieței cauzate de internet prin politici care fac anumite platforme mari de internet să plătească editorii de știri pentru utilizarea conținutului lor. Cu toate acestea, literatura de specialitate, părțile interesate și experții și-au exprimat îngrijorarea că politicile se pot baza pe afirmații insuficient susținute și, dacă nu sunt concepute corespunzător, ar putea avea consecințe nedorite pentru editorii mai mici. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *