default-logo

Relatarea la nivel local sau ce vrea publicul cu adevărat să afle…

Mass-media de știri locale și regionale sunt supuse unei presiuni financiare imense, deoarece atenția publicului și bugetele de publicitate se îndreaptă din ce în ce mai mult către platformele mari și alți concurenți. Ziarele locale, în special, au fost puternic afectate de perturbarea comportamentului consumatorilor și a modelelor de afaceri, iar pandemia nu a făcut decât să crească această presiune. În întreaga lume s-au înregistrat reduceri și concedieri în redacții, precum și închiderea unor branduri media de lungă durată. Acest lucru este îngrijorător, deoarece mass-media locale și regionale pot juca un rol esențial în informarea cetățenilor și în susținerea proceselor democratice.

Diferență majoră între interesul abstract și implicarea practică
Dar de ce informații despre zona în care locuiesc contează major pentru oameni din perspectiva presei de a trage politicul la răspundere? Paradoxal, un sondaj recent, citat de reutersinstitute.politics.ox.ac.uk , derulat în peste 30 de țări, a pus în evidență faptul că doar 32% dintre cei chestionați au mărturisit că accesează știri despre politica locală. Sondajul Digital News Report din 2021 a relevat că oamenii afirmă doar în general că știrile locale sunt importante pentru ei, dar când sunt întrebați despre ce tipuri de informații au accesat de fapt, cifrele sunt mult mai mici – diferența dintre interesul abstract și implicarea practică este izbitoare.
Lucrurile arată puțin mai bine pentru presa de știri locale din unele țări. Printre piețele în care au rezultat rate de acces auto-raportate relativ ridicate pe toate subiectele se numără unele dintre țările nordice, precum și unele din Europa de Est, cum ar fi România și Croația. Multe dintre țările din America Latină se află undeva la mijloc, la fel ca SUA. Țările care tind să acceseze mai puțin știri locale includ Marea Britanie și Japonia, dar și Danemarca, unde între 21% și 24% au spus că nu au accesat niciunul dintre subiectele de știri locale.
Dar atașamentul față de știrile locale este doar o parte a poveștii. Mass-media tradiționale locale și regionale au cunoscut o concurență tot mai mare în ultimul deceniu din partea companiilor mari, cu platforme, a site-urilor web și a aplicațiilor specializate care se concentrează pe furnizarea unui anumit serviciu, cum ar fi prognozarea vremii sau găsirea unui loc de muncă. Mai recent, fluxurile și grupurile de social media au permis comunităților să se formeze în jurul unor subiecte și domenii specifice. Autoritățile locale, întreprinderile și politicienii oferă acum știri proprii despre probleme locale, folosind propriile site-uri web și paginile de socializare.

Știri convenabile, de pe rețelele sociale
În acest tablou general, mass-media tradiționale – inclusiv ziare, televiziune și radio local – sunt apreciate cel mai mult pentru subiecte dificile, cum ar fi politica locală, criminalitatea, economia sau pandemia, precum și sportul local, cu aproximativ 50% și 60% în eșantion chestionat pentru studiul Reuters. Dar pentru alte subiecte, sursele alternative tind să fie preferate. Și din nou un paradox care atestă distanța dintre declarația despre consumul de știri și realitatea efectivă: în cazul știrilor despre Coronavirus, deși mass-media de știri locale și regionale sunt considerate cele mai bune de majoritatea, aproximativ jumătate au afirmat în același timp că preferă să obțină știrile despre pandemie de pe… rețelele sociale și alte site-uri sau aplicații de internet, care adesea prezintă date care sunt convenabile, nu neapărat foarte exacte, scrie Anne Schulz în lucrarea Local news unbundled: where audience value still lies.
În unele dintre țările studiate, ziarul local continuă să domine pe o mare varietate de subiecte. Acest lucru este vizibil în special în Norvegia și arată similar în Suedia și Finlanda – în unele cazuri, editorii locali dețin unele dintre platformele necesare pentru a găsi locuri de muncă sau imobiliare. Dar chiar și aici, separarea este în curs de desfășurare, consumatorii preferând adesea să găsească cele mai de interes informații pe site-uri web alternative sau rețele sociale.

Editorii se reinventează
În SUA, modelul ușor diferit, parțial datorită puterii televiziunii locale, care este văzută ca fiind cea mai bună sursă atât pentru politica locală, cât și pentru informații de interes major. Dar concurența puternică din partea acestor posturi tv gratuite este și unul dintre motivele pentru care ziarele locale din SUA au intrat într-un declin teribil. Iar în Marea Britanie și Chile, alternativele la mass-media locale tradiționale sunt adesea considerate cele mai bune surse pentru subiecte pentru mai mult de jumătate dintre respondenții la sondaj.
Presa locală de știri încă rămâne în top când vine vorba despre informații despre politica locală. Dar, în același timp, doar o treime dintre persoanele chestionate au afirmat că accesează astfel de informații. Deci, mass-media locale au, pe de o parte, puncte forte clare, dar într-un mediu media foarte competitiv, cererea efectivă rămâne limitată.
Totuși, adaptarea se petrece sub ochii publicului. Editorii locali de lungă durată avansează în fața acestor provocări, ziarele locale din întreaga lume lucrând pentru a dezvolta noi produse editoriale și pentru a distinge jurnalismul cu valoare adăugată de informațiile abundente disponibile online.

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.