◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro19.04.2024

Remember Mădălina Manole

Iată că Sala Palatului, cu cele mai bine de 4000 de locuri ale sale, se poate umple la un concert de muzică ușoară românească! Revelația (și bucuria) am avut-o la spectacolul ”Fată dragă – remember Mădălina Manole”, organizat absolut fără cusur de marele prieten al artiștilor, impresarul Stoian Anghel. Tot el a fost, cu ani în urmă, la originea altui spectacol monumental ce-l comemora pe Dan Spătaru, în lumina celor declarate presei: ”Am făcut sute de turnee, mii de spectacole cu acești artiști uriași, mi se pare firesc ca acum să fac măcar atît, cinstindu-le memoria…”. În ce o privește pe ”fata cu părul de foc”, cu o săptămînă înainte de spectacol o parte din cel implicați (Aurelian Temișan, Nico, Silvia Chifiriuc, Aurel Moga, Daniel Gheorghe, regizorul Cosmin Man) a făcut un pelerinaj la Ploiești, la mormîntul artistei, cu care ocazie Stoian ”Tati” Anghel a adus o superbă coroană ”din partea tuturor artiștilor români, compozitori și interpreți”. Mădălina Manole ne-a părăsit în iulie 2010, chiar de ziua ei, la 6 ani după ce se despărțise de compozitorul Șerban Georgescu, care i-a scris toate marile sale șlagăre, bună parte din ele evocate în acest concert. În acest răstimp Mădălina, care debutase înainte de 1989 în ”Serbările Scînteii Tineretului” (prezentate de poetul Lucian Avramescu), ca membră a duetului folk ”Alfa și Beta”, a încercat să-și mențină cariera la un nivel înalt, cu compoziții proprii (cînta bine la chitară), unele de factură mai rock. Dovadă stă reușitul album ”O 9 Mădălina”, în care ne propunea o altă orientare muzicală și pe care figurează succesul ”Marea dragoste”. Nimeni nu va ști vreodată ce a împins-o la fatidicul gest, mai ales că își împlinise visul, devenind mama unui băiețel…
Concerul de la Palat a fost realizat cu pasiune, eforturi și investiții majore, cu o scenă impresionantă, dominată de cinci ecrane (videoled-uri), pe care au fost proiectate permanent scene din cariera artistei, fotografii cu ea, întîlniri cu colegii, familia, prietenii, slujba de pomenire, totul străjuit de aripile de înger care ne dădeau credința că, de Acolo de Sus, Mădălina se bucură de această solidaritate de breaslă. Un mare merit are regizorul Cosmin Man. Pentru că au fost mai bine de 20 de artiști care au ținut s-o omagieze, cei mai mulți deplasîndu-se în săptămînile pregătitoare la Ploiești pentru a repeta cu excelenta orchestră ”Majestic”, dirijată de compozitorul Viorel Gavrilă. Aceasta, cu instrumentiști excelenți și cu două studente remarcabile în backing-ul vocal, a deschis concertul cu un reușit colaj din piesele Mădălinei, după care, timp de 5 ore (!), în care nimeni n-a părăsit sala, s-au perindat la microfon colegii care i-au fost alături pe parcursul carierei. Începutul l-a făcut mezina, Maria Crăciun, venită special de la Galați: ea ne-a reamintit compoziția lui Șerban Georgescu (de altfel toate piesele evocate i-au aparținut), ”Stai lîngă mine, mamă!” (iar mama Mădălinei s-a dus după ea în Ceruri în urmă cu un an…), de pe albumul ”Cîntă cu mine”, din 1998, precum și celebra piesă ”Somewhere Over The Rainbow”. Pentru că Mădălina chiar se află undeva, dincolo de curcubeu…Mai toți interpreții au căutat să vină cu ceva special legat de specificul evenimentului. Silvia Chifiriuc, care a petrecut toate verile alături de Mădălina în turneele de pe litoral, a gîndit o interesantă alternanță între piesele ei (de pe albumul ”E voia ta”, cu compoziții ale basarabeanului Yan Raiburg) și ale acesteia, avînd alături grupul de copii ”Milo Dans” din Gura Vadului, jud. Prahova, instruit de prof. Cristian Sîncrăian, neocolind nici hit-ul personal ”U-la-la”, semnat tot de o creatoare din Rep. Moldova, Maria Stoinanov. Nu știm dacă a fost întîmplător, dar cum Mădălina (Magdalena era prenumele ei la debutul folk) era din Ploiești, județul Prahova a fost extrem de prezent pe afiș. Alina și Romeo Negoiasă (Alesis) sînt din Cîmpina și au optat pentru piesa lor de mare succes ”Mi-e dor de Bucureștiul de altădată” și pentru un colaj de refrene nemuritoare, dominat de creațiile lui Ion Vasilescu. Proaspăt Cetățean de onoare al Capitalei, marele actor Alexandru Arșinel e legat și el de Prahova prin casa de vacanță de la Sinaia! Evident că a smuls hohote de rîs cu cîteva glume, dar mai ales a cîntat, cu frumoasa sa voce baritonală, oferind cîteva melodii de pe proaspătul album ce-i fusese editat de casa de discuri Eurostar. Vorbim de prahoveni prin adopție? Unul ar fi Viorel Gavrilă, dirijor la teatrul din Ploiești, celălalt Gabriel Dorobanțu, stabilit la Cornu. Cum ei colaborează fructuos de ani de zile, prima piesă alături de orchestră i-a aparținut chiar dirijorului, fiind ”Iubire fără leac”, după care a fost evocat regretatul Dumitru Lupu, prin ”Să nu vii iar să mă cauți” și inevitabilul ”Hai vino iar în gara noastră mică”. Flori, multe flori pentru Gabi, ca și pentru frumoasa Anastasia Lazariuc, chiar dacă n-au fost…de liliac, cum se intitulează una din piesele alese, toate trei aparținînd unor creatori din Republica Moldova (Ion Aldea Teodorovici, Anatol Dumitraș, Ady Carp, Grigore Vieru) și incluse pe albumul dublu ”Mi-e dor”, editat recent de casa de discuri Eurostar. Mădălina Manole, se știe, cînta excelent și muzică populară, fiind legată printr-o strînsă prietenie de Maria Dragomiroiu; aceasta, ca și Alesis de altfel, a venit direct de la aeroport, dintr-un turneu întreprins în SUA și Canada, neadmițînd să lipsească din acest concert omagial. Annes (Ana Constantin) s-a intersectat adesea cu Mădălina la festivalul de la Mamaia, în turneele de pe litoral și în toate spectacolele organizate de Stoian Anghel, drept care s-a oprit, pe lîngă hit-ul propriu ”Ea și el”, la ”Vreau să te uit”. Un alt șlagăr scris de Șerban Georgescu și orchestrat în 1988 de Virgil Popescu (de pe primul album al Mădălinei, ”Fată dragă”), ”Puterea de-a iubi”, a fost ales de Oana Sîrbu în deschiderea microrecitalului său. Evident nu putea lipsi cunoscuta creație a lui Virgil Popescu, ”Te iubeam”, și nici o trimitere la pasiunile sale constante, șansoneta și muzica latino, prin ”Amor de mis amores” (”La foule”, cîntată de Edith Piaf). Dar n-am avut doar limbă spaniolă în acest show, pentru că italianul Ciro de Luca ne-a teleportat în atmosfera fierbinte a cîntecului napolitan, optînd pentru ”Senza giaca e cravata” și ”Come facete mammetta”.
Din trecerea noastră în revistă se poate constata că, dincolo de emoționanta, tulburătoare adesea omagiere a Mădălinei, concertul a fost și o convingătoare pledoarie prin care muzica ușoară românească și-a dovedit forța și perenitatea. Anca Țurcașiu ne-a oferit un remarcabil potpuriu de 9 minute cu cele mai îndrăgite refrene ale Mădălinei, în timp ce Carmen Rădulescu s-a oprit la ”Muzica te cheamă” și ”Vreau iubirea ta”, ambele de Șerban Georgescu(cea de-a doua din repertoriul Mădălinei), dar și la o creație recentă a lui Cristian Faur, ”Chiar dacă tu”. Introdus ca o surpriză (Mirabela Dauer și Jean Paler au absentat din motive medicale), pentru că nu a figurat pe afișul tipărit, fiind atunci în turneu în Canada, Aurel Moga a înregistrat un mare succes, cu două remix-uri incendiare, ”Fata morgana” de Elefterie Voiculescu (piesa titulară a albumului său Eurostar din 2017) și ”Trandafirul”, din repertoriul aromân, la care grupuri de tineri dansau cu foc în sală. Romică Țociu și Cornel Palade, se înțelege, au fost responsabili cu descrețirea frunților, dar recitalul lor umoristic a fost în bună parte muzical (Palade compune și chiar cîntă!). Laureat la Mamaia în 1987, în aceeași perioadă cu Mădălina, Daniel Iordăchioae s-a dezlănțuit mai întâi, pentru încălzire, cu hit-ul ”I Feel Good” al lui James Brown, după care nu putea refuza publicului, în această desfășurare de șlagăre, neuitatul ”Mă-ntorc la tine, mare albastră!” al lui Dumitru Lupu. Pentru secvența Mădălina, cu ”Și vei pleca”, a chemat lîngă el 25 de copii din București, Călărași, Tîrgoviște, elevi al școlii pe care o conduce, ”Academia de arte frumoase”. Să sperăm că dintre ei cîțiva vor duce mai departe ștafeta respectului și a cultivării patrimoniului de aur al muzicii ușoare românești. Iordăchioae a fost la un moment dat solist la teatrul din Ploiești, unde Nico este vedetă autentică, așa încît ea s-a simțit în largul ei alături de orchestra din care face parte soțul său, chitaristul și compozitorul Laurențiu Matei. Evident, a cîntat succese proprii, ”Vocea inimii” sau ”Dacă viața mea” (Viorel Gavrilă), dar a făcut o reverență și în fața hit-urilor Mădălinei, prin melodia ”Cîntă cu mine”. Așa cum ne așteptam, Mihai Constantinescu a făcut apel la trei dintre cele mai fredonate cîntece ale sale, în versiuni ritmate, remixate: ”Sus în deal e-o casă”, ” ”O lume minunată”, ”Un zîmbet și-o floare”. Finalul, mult după miezul nopții, a fost incendiar, cu toți artiștii la rampă, orchestra, spectatorii în picioare intonînd, ca pe adevărate imnuri ale iubirii, ”Fată dragă” și ”Cîntă cu mine”. Din sală, cineva a strigat: ”Nu plecați, vă mulțumim!”. Așa încît, fată dragă, nu fii tristă…
După cum se poate observa, mulți dintre participanți au ținut să ne reamintească cîntece ale Mădălinei Manole, gest frumos și foarte onorant. Dar cu siguranță pe cea mai înaltă culme a spectacolului s-a situat acest campion al popularității (inclusiv în urma emisiunilor TV și a pieselor de teatru) care este chipeșul Aurelian Temișan. Și nu ne referim doar la cîntecele din propriul repertoriu, cum ar fi ”Cînd nu ești a mea” sau mai ales ”bomba” lui Mihai Alexandru, care ridică publicul în picioare în întreaga lume, ”Of, ce doare!”, ci mai ales la ”Tu n-ai avut curaj”. Ei bine, pe acest cîntec al lui Șerban Georgescu, Temișan, printr-o fonotecare perfectă, la secundă, a realizat un DUET cu Mădălina Manole, în maniera Natalie Cole cu părintele ei Nat King Cole sau Ștefan Bănică jr. cu tatăl său. Mădălina era pe ecran și cînta cu Aurelian sau, cum este cunoscut de apropiați, Cornel! Momentul a fost aplaudat minute în șir, dovadă că spectatorii, în ciuda opiniilor unor elitiști, au gust, pricepere, fler, simt excelența. Unul dintre aceștia, meloman cu mare experiență, ing. Doru Ștefan Chiriacescu, ne-a trimis o scrisoare entuziastă la redacție, din care spicuim, interesați să aflăm și părrea ”consumatorilor”: ”Nu numai că am rezistat 5 ore, dar mi-a părut rău că s-a terminat! Mi-a plăcut foarte mult, minunat spectacol! Le-am admirat sincer pe cele două studente din backing-ul vocal (una este la UNMB – N. Red.), cu voci excepționale și evidențiind o muncă uriașă prin învățarea atîtor melodii. Viorel Gavrilă și trupa: nota 10 cu felicitări! Mare lucru să nu asiști la playback în ziua de azi. Am aplaudat aici adevăratele valori ale muzicii ușoare românești, pentru că am avut privilegiul să asist la un eveniment important, care ar putea schimba, în sfîrșit, ceva în bine în ce privește difuzarea muzicii românești și respectul față de ea”.
Tulburătoare au fost minutele dedicate familiei, cu proiecții de arhivă, pentru că în lojă se aflau tatăl, Ion Manole, și fratele, Marian Manole, care la final i-au felicitat pe organizatori și pe participanți în culise. Multe din fotografii și din filme au fost puse la dispoziție de cel mai apropiat admirator și apoi prieten al Mădălinei, directorul festivalului ”Dan Spătaru”, Daniel Gheorghe. Cei doi s-au cunoscut exact acum trei decenii, la Mamaia 1988, cînd artista a lansat ”Un om sentimental”. La toate edițiile din ultimii ani ale festivalului pe care l-a păstorit a existat cel puțin un moment legat de buna sa prietenă dispărută, iar anul trecut a inițiat un ”flashmob” la Aeroportul Otopeni, unde Mădălina a lucrat înainte de a deveni star. Așa că vom încheia această relatare cu cîteva dintre gîndurile exprimate de el pe o rețea de socializare cu ocazia acestui eveniment: ”Mulțumesc cu toată recunoștința Mădălinei Manole! Vă mulțumesc dumneavoastră tuturor, celor care vă bucurați de această minunată poveste dedicată ei. Să aveți parte de o imensă bucurie, lăsîndu-mi doar mie neliniștile și incertitudinile…Vocea Mădălinei îmi inundă sufletul și vibrează mereu. Am realizat dimensiunea și complexitatea artei sunetelor și interesul artei interpretative, bazat în principal pe talentul, dăruirea și iubirea transmise de Artistă. Vă rog să nu încetați s-o iubiți pe Mădălina!”.

Octavian URSULESCU / membru UZPR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *