default-logo

Australia a obligat giganții tech să plătească pentru știri. Cine urmează?

Companiile media din Australia au contribuit la convingerea Parlamentului australian să adopte o lege care obligă Facebook și Google să plătească sume substanțiale – uneori de zeci de milioane de dolari – organizațiilor de știri ale căror titluri apar frecvent pe paginile platformelor.
Legislația, cunoscută sub numele de News Media Bargaining Code, a permis organizațiilor de știri australiene să extragă aproape 150 de milioane de dolari SUA în anul de când a intrat în vigoare. Soluția australiană a fost următoarea: în loc să încerce să impoziteze companiile de tehnologie sau să impună o taxă bazată pe încălcarea drepturilor de autor, autoritățile de reglementare au decis să lase companiile media să se negocieze cu Google și Facebook – dar dacă Facebook sau Google refuză să negocieze, acestea ar putea întâmpina sancțiuni severe.
Urmare a implementării legii, Australian Broadcasting Corporation poate plasa cel puțin 50 de noi jurnaliști în zonele defavorizate ale țării, în timp ce McPherson Media Group, care editează Yarrawonga Chronicle sau Deniliquin Pastoral Times, se așteaptă ca banii din tehnologie să finanțeze până la 30% din salarii.
Acum, Facebook și Google (ale căror companii-mamă sunt Meta Platforms Inc. și, respectiv, Alphabet Inc.) sunt în defensivă, deoarece mai multe țări iau în considerare propriile versiuni ale abordării Australiei. Canada și Regatul Unit țintesc măsuri similare, în timp ce oficialii din Indonezia și Africa de Sud și-au exprimat planurile de a face același lucru. În SUA, Congresul caută modalități de a face ca Google și Facebook să plătească pentru conținut, deși legislația pentru sprijinirea jurnalismului local este blocată în Congres. Canada urmează să introducă o legislație similară „cât mai curând posibil”, potrivit ministrului Patrimoniului, Pablo Rodriguez. Se așteaptă ca cadrul să semene îndeaproape cu codul Australiei, dar Rodriguez promite că va fi „mai transparent”. Paul Deegan, directorul executiv al News Media Canada, care reprezintă aproape 600 de editori de știri tipărite și digitale, spune că există „unanimitate în rândul membrilor noștri în ceea ce privește necesitatea unei legislații modelate pe ceea ce s-a făcut în Australia”. În Marea Britanie, autoritățile dezvoltă un cod care ar reglementa relația dintre platforme precum Google și Facebook și terți, inclusiv editorii de știri.
Uniunea Europeană a extins protecția drepturilor de autor pentru editorii de știri, solicitând platformelor tehnologice să plătească pentru afișarea a ceva dincolo de o adresă URL de bază. Legea a fost testată pentru prima dată în Franța, unde Google face recurs la o amendă de 500 de milioane de euro pentru că nu a negociat cu bună-credință un acord cu editorii.
Un purtător de cuvânt al Google, citat de cjr.org, afirmă că „în general, soluția identificată în Australia este una care funcționează pentru noi”.

Despre autor

Articole asemănătoare

Posted On 10 aug. 2022
, By

Lasă un răspuns

*