◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Tot mai multe state europene plafonează prețul carburanților

Consumatorii europeni se confruntă de mai multă vreme cu creșterea prețurilor la energie, pe fondul restrângerii aprovizionării, din ultimele luni. Cum prețurile benzinei în Ungaria au atins recorduri, urcând cu aproximativ o treime de la începutul acestui an, iar inflația anuală a crescut, de asemenea, în mod constant, în ciuda unei serii de creșteri ale raţei dobânzii la băncile centrale, ajungând la 6,5% în octombrie, Ungaria a plafonat prețurile benzinei și motorinei, țara încercând astfel să controleze creșterea inflației, anunță șeful de cabinet al premierului Viktor Orban. „Am luat o decizie: prețul benzinei și motorinei nu poate depăși 480 de forinți (1,30 euro)”, a scris și premierul maghiar, pe pagina sa de Facebook. Limitele la benzină și motorină vor dura trei luni. „Combustibilul reprezintă o parte importantă a mixului inflaționist, iar această mișcare rapidă înseamnă că prețurile mai scăzute vor apărea deja în datele inflației din noiembrie, care poate rămâne sub 7% anual în acest fel. Apoi, din decembrie încolo, poate ajuta la menținerea unui nivel constant al inflației, ceea ce ajută și la politica monetară”, afirmă David Nemeth, economist la K&H Bank, din Ungaria.
Viktor Orban, care a impus adesea măsuri dure întreprinderilor internaționale și a contestat unele dintre politicile UE, a aplicat de mult timp limite de prețuri la energie. Gospodăriile plătesc o sumă limitată pentru gaze naturale și electricitate, iar Orban a spus adesea că va „opri creșterile de preț la graniță”. Potrivit Agenției Europene de Mediu, maghiarii plătesc al doilea cel mai mic nivel al accizei la benzină și al cincilea cel mai mic pentru motorină din UE. Cetățenii statului vecin au plătit, de asemenea, mai puțin decât media UE la pompă: aproximativ 1,40 euro pe litru, față de o medie UE de 1,66 euro, arată Eurostat. Limita care tocmai a intrat în vigoare ar aduce prețurile la pompele din Ungaria la al doilea cel mai scăzut nivel din UE, după cel din Bulgaria.
La rândul său, Croația a introdus recent un plafon pentru prețul combustibilului, limitând prețul de vânzare cu amănuntul al benzinei și motorinei la aproximativ 1,50 euro pe litru, scrie Euractiv. Prim-ministrul țării, Andrej Plenković, a anunțat că înghețarea prețurilor la motorină este parte a unui efort de a controla creșterea prețurilor. „Luând în considerare circumstanțele economice și imprevizibilitatea prețurilor petrolului și în scopul menținerii redresării economice, am decis să stabilizăm prețurile la benzină și motorină”, a anunțat oficialul croat. „Vom plafona prețurile la 11,10 kuna (1,48 euro) pentru 1 litru de benzină și 1,46 euro pentru motorină”, a spus Plenković. Guvernul croat va monitoriza îndeaproape situația și tendințele de pe piețele globale și va lua măsuri suplimentare, dacă va fi necesar. Ministrul Economiei și Dezvoltării Durabile, Tomislav Ćorić, a adăugat că există indicii că prețurile carburanților vor continua să crească, „de aceea am decis să ne folosim posibilitatea legală de a limita prețul de vânzare cu amănuntul”. Prețurile carburanților au crescut considerabil în Croația, în ultima perioadă atingând cel mai mare nivel din istorie. Uniunea Sindicatelor Autonome din Croația ceruse anterior Guvernului să plafoneze prețurile la benzină și motorină, declarând că aceste creșteri vor împovăra în plus sectorul de afaceri și vor afecta nivelul de trai al cetățenilor. Guvernul s-a întâlnit apoi cu liderii sindicali și cu reprezentanții Patronatului, unde s-a discutat despre prețuri.
Și Guvernul Portugaliei a limitat marjele în comercializarea carburanților. Legea recent adoptată modifică mai multe decrete care stabilesc principiile generale legate de organizare și funcționare a Sistemului Național Petrolier. Anterior, într-o conferință de presă, ministrul Mediului, João Pedro Matos Fernandes, a declarat că legea urmărește „să ofere Guvernului un instrument, astfel încât, atunci când marjele la vânzarea combustibilului și gazului sunt neobișnuit de mari și fără justificare, aceasta să poată, prin decret, să limiteze acele marje”.
La fel ca toate țările, Franța a fost lovită de o creștere a prețurilor petrolului și gazelor, cauzată de o creștere a cererii globale și de penuria în aprovizionare. După ce prețul mediu al motorinei a atins un record istoric, în timp ce al benzinei s-a apropiat de cel mai mare din ultimii zece ani, Guvernul francez a reacționat. În fața furiei populare generate de prețurile record ale combustibililor, s-a anunțat un plafon, până la sfârșitul anului 2022, precum și ajutoare pentru gospodăriile sărace afectate de facturile crescute la energie. „În mod evident, vrem să protejăm francezii, mai ales acei oameni care muncesc din greu și își asumă toată forța acestor creșteri de preț”, a anunțat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Gabriel Attal. (R.I.)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *