ANUNȚ IMPORTANT!

Serviciul cu publicul, cu membrii Uniunii la sediul central al UZPR, se va relua luni, 6 mai, la ora 10,00

„Capital Gazette” a primit Premiul Pulitzer pentru relatarea propriei tragedii
Publicația locală americană „Capital Gazette” a primit prestigiosul Premiu Pulitzer pentru relatarea tragediei care s-a întâmplat în propria redacție: cinci ziariști erau uciși, în iunie 2018, de către un om înarmat, care a intrat în birourile publicației și a făcut prăpăd. În mod remarcabil, în ziua masacrului, ziarul a ieșit din tipar la timp, ca de obicei.
Decernarea Premiului Pulitzer nu a fost un moment de sărbătoare pentru cei rămași în viață. Ziariștii de la „Capital Gazette” s-au îmbrățișat cu lacrimi în ochi și și-au amintit de cei cinci colegi care și-au pierdut viața pentru că un dezaxat nu a fost de acord cu decizia instanței într-un proces pe care îl avea cu publicația. A pus mâna pe armă și a intrat în redacția ziarului, iar ce a urmat a fost încă o tragedie căreia îi cad victime ziariștii pentru că-și fac meseria. Și nu numai ei. Reportajele despre atacuri armate petrecute în SUA au adus Premiul Pulitzer altor două publicații locale – „The Pittsburgh Post-Gazette” pentru seria de relatări despre atacul asupra Sinagogii din Pennsylvania și „South Florida Sun Sentinel”, pentru felul în care a publicat despre tragedia de la Liceul „Marjory Stoneman Douglas”.
Premiile Pulitzer 2019 s-au îndreptat, de asemenea, și spre alți profesioniști ai mass-media și alte publicații care și-au făcut datoria de a dezvălui publicului pe care îl slujesc acte ce nu au legătură cu regulile societății democratice. Astfel, „New York Times” și „Wall Street Journal” au fost distinse pentru investigațiile asupra finanțelor președintelui SUA, Donald Trump, bănuit de evaziune fiscală, iar o echipă de reporteri din Myanmar – dintre care doi întemnițați, Wa Lone și Kyaw Soe Oo – au primit premiul pentru relatările despre un masacru căruia i-au căzut victime musulmanii, demers jurnalistic pentru care ar fi încălcat prevederile legii secretelor oficiale. Agenția Reuters, care a beneficiat de reportajele acestor jurnaliști eroi, a anunțat că nu va celebra primirea Premiului Pulitzer până când cei doi nu vor fi eliberați.
De asemenea, „The Washington Post” a câștigat două Premii Pulitzer pentru fotoreportajele din Yemen.
Parlamentul European, acuzat de cenzurarea presei
Mai mulți oficiali din Serbia acuză Parlamentul European că dă dovadă de cenzură și atac la libertatea de exprimare prin faptul că a împiedicat distribuirea unui tabloid sârb.
Membri ai Guvernului de la Belgrad au condamnat public Parlamentul European, acuzându-l de cenzură și împiedicarea libertății de exprimare, după ce a fost împiedicată răspândirea cotidianului tabloid „Kurir”, la insistențele europarlamentarului croat Ruza Tomasic, membru al Grupului Conservatorilor și Reformiștilor din executivul european, notează BalkanInsight. Însuși ministrul de Externe al Serbiei, Ivica Dacic, s-a declarat „revoltat” de decizia parlamentarilor europeni de a boicota publicația sârbă la Strasbourg. Interdicția a fost pusă în aplicare după ce europarlamentarul croat s-a plâns că ziarul din Serbia „insultă Croația și pe fostul președinte Franjo Tudjman”, iar apoi a detaliat public, la un post de televiziune, demersurile insistente care au dus la interzicerea difuzării cotidianului din Serbia. Ca urmare, valul de critici din partea sârbă i-a inclus și pe ministrul de Interne al Serbiei, Nebojsa Stefanovic, precum și pe ministrul Apărării, Aleksandar Vulin.
La rândul său, Asociația Media din Sud-Estul Europei s-a pronunțat în această chestiune, considerând „inacceptabilă folosirea influenței publice a unei persoane pentru a determina ca Parlamentul European să nu beneficieze de o publicație”.
Un jurnalist albanez luptă în instanță cu premierul țării
După ce primul ministru al Albaniei, Edi Rama, a făcut o acuzație de defăimare la adresa jurnalistului Ylli Rakipi, despre care a afirmat că i-a generat daune reputației, profesionistul mass-media a lansat un contraatac în justiție, acuzând oficialul de rang înalt de presiuni politice.
Jurnalistul albanez a fost dat în judecată de primul ministru, care a cerut daune de 8.000 de euro pentru că ar fi fost defăimat în presă. „Pârâtul” este Ylli Rakipi, jurnalist binecunoscut în Albania, fost patron de presă care în prezent este gazda unui show tv foarte popular, intitulat „The Unexposed Ones” („Cei neexpuși”). În cadrul acestei emisiuni, în octombrie 2018, jurnalistul ar fi afirmat despre premier că are „o inteligență sub medie”. Acuzarea pretinde că emisiunea de opinie a fost jignitoare și că „pârâtul folosește un limbaj ofensator”. Demn de remarcat este faptul că jurnalistul s-a referit în emisiunea incriminată la… preocupările artistice ale premierului Rama, care pictează în timpul liber.
În replică, Rakipi a lansat un contraatac în instanță, solicitând daune de 16.000 de euro. „Ținta acestui atac este închiderea emisiunii pe care o realizez. Acesta este un proces politic împotriva unui post tv care dezvăluie combinațiile guvernamentale”, susține jurnalistul. Într-adevăr, în decembrie 2018, televiziunea pentru care lucrează Rakipi a difuzat un reportaj despre o companie-fantomă care a câștigat o licitație de 18 milioane de euro din bani publici folosind documente false.
 
 Grupaj realizat de Roxana Istudor

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.