FAC TOTUL CU BUNĂ CREDINȚĂ, ÎN SPIRITUL ȘI LITERA LEGII

 (dialog cu ing. Adrian Florin BOZDOG – inspector șef al Inspectoratului Teritorial de Muncă Hunedoara)

– Este grea activitatea de inspector şef ?

– Şi da şi nu! Dacă faci ceea ce îţi place nici nu simţi greutăţile întâmpinate în activitatea curentă. Până la urmă şi aceste greutăţi îşi au farmecul lor şi te ajută să nu te plafonezi din punct de vedere profesional deoarece acestea reprezintă căile de dezvoltare personală şi profesională. Oricum nu este o activitate simplă având în vedere complexitatea rolului unui inspectorat teritorial de muncă în urmărirea respectării legislaţiei muncii. Vorbim aici despre activităţi specifice Inspectoratului Teritorial de Muncă Hunedoara, cât şi activităţi de management organizaţional: coordonarea personalului, alocarea resurselor financiare, umane şi tehnice în mod judicios, managmentul timpului şi al organizaţiei.

– Punctaţi-ne pe scurt cele mai importante obiective ale activităţii inspectoratului!

– Activitatea inspectoratului se desfăşoară pe două planuri majore: relaţiile de muncă şi sănătatea şi securitatea în muncă.

Din punctul de vedere al relaţiilor de muncă, unul din obiectivele majore urmărite de inspectorii de muncă este acela de a încerca reducerea incidenţei cazurilor de muncă fără forme legale. În acest sens, desfăşurăm campanii pe problematica muncii nedeclarate şi facem controale la toţi angajatorii de pe raza judeţului Hunedoara.

Din prisma sănătăţii şi securităţii în muncă, încercăm să ţinem sub control şi la un nivel cât mai scăzut accidentele de muncă, în special cele cu urmări grave, adică accidentele colective, cele soldate cu invaliditate sau cele soldate cu deces.

– Privind neîmplinirile, ne puteţi zice ceva?

– În general  „neîmplinirile” sunt legate de anumite constrângeri, idei şi cutume ale unor elemente ale societăţii sau de lipsa înţelegerii din parte unor angajatori şi angajaţi a necesităţilor respectării normelor de sănătate şi securitate în muncă precum şi a cadrului legal privind relaţiile de muncă. Încă mai descoperim angajaţi care acceptă să muncească „la negru” sau angajatori care utilizează forţă de muncă fără forme legale. În toate aceste cazuri aplicăm sancţiunile prevăzute de legislaţia specifică.

Rolul ITM este de a preveni astfel de situaţii şi, urmare acestui lucru, majoritatea acţiunilor sunt cu caracter preventiv încercând să preîntâmpinăm astfel de cazuri.

Din punct de vedere al siguranţei la locul de muncă, cel mai mult mă întristează cazurile de evenimente soldate cu victime umane. Este situaţia cea mai neplăcută şi mai nedorită pentru oricare din angajaţii inspectoratului. Din această cauză avem acţiuni gen: „Ziua internaţională a securităţii şi sănătăţii în muncă” pe care o aniversam în fiecare an în luna aprilie sau „Săptămâna europeană a securităţii şi sănătăţii în muncă” din luna octombrie a fiecărui an.

Am organizat două acţiuni în cadrul „Zilei internaţionale a securităţii şi sănătăţii în muncă”, una la Deva şi alta la Petroşani în memoria victimelor accidentelor de muncă, acţiune la care vă invităm să luaţi şi dumneavoastră parte.

– Cum simţiţi bucuria reuşitelor şi în ce măsură se revarsă asupra relaţiei cu subalternii?

– Reuşitele sunt diverse, cel mai mult mă bucură atunci când la sfârşitul unui an, odată cu bilanţul activităţii, realizăm că numărul accidentelor de muncă şi/sau al victimelor acestora s-a redus semnificativ. Tot aşa ne bucură, de exemplu, faptul că descoperim de la an la an tot mai puţine cazuri de muncă nedeclarată şi că numărul sesizărilor a scăzut semnificativ. Scăderea numărului petiţiilor reliefează până la urmă că patronii înţeleg că respectarea legii în cadrul relaţiilor de muncă le aduce de fapt mai multe beneficii decât constrângeri. Rolul unui conducător e acela de a şti să-şi coordoneze echipa judicios. Înţelegând problemele subalternilor (şi cele personale, dar şi cele de serviciu) şi situaţiile ce le generează poţi să fii mult mai ancorat în realitate şi să iei deciziile cele mai bune la un moment dat. Nu trebuie să uităm că într-o organizaţie dinamică şi bine organizată lucrurile încep să meargă de la sine deoarece subalternii devin conştienţi asupra locului şi rolului lor în cadrul acesteia. Dacă subalternii sunt fericiţi la locul de muncă, atunci şi eu sunt fericit, iar climatul organizaţional este şi devine unul propice performanţei.

– Aveţi şi calităţi care vă deranjează?

– Nu ştiu, poate îi deranjează pe alţii! Poate că uneori tratez anumite situaţii cu mult prea mult bun simţ, cu prea multă indulgenţă. Cel mai bine ar fi să-i întrebaţi pe subalternii mei dacă-i deranjează anumite aspecte în activitatea de fiecare zi legate de persoana mea. Ceea ce ştiu despre mine e că fac totul cu bună-credinţă în spiritul şi litera legii, din plăcere şi mă implic total.

– Care vă sunt soluţiile, „supapele” în eliminarea unor carenţe pe care le întâlniţi în urma controalelor pe teren?

– Soluţiile la care faceţi referire sunt, aşa cum am arătat şi mai înainte, efectuarea controalelor preventive, a participării la campanii de informare şi conştientizare a lucrătorilor şi angajatorilor. Nimic nu e simplu, dar totul se face organizat şi sincronizat. Întâlnim uneori şi reticenţe din partea anumitor angajaţi sau angajatori, pe care încercăm să le înlăturăm prin o mai bună informare a acestora.

Ioan Vlad, Georgeta-Ileana Cizmaș/ UZPR

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.