◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Expoziţie personală de fotografie  Virgil Jireghie 

Hoinar prin amintiri

Expoziţia personală de fotografie 

Virgil Jireghie 

(Arad, Sala Clio, 16 – 28 februarie 2021)

                                                                     

Prin actuala expoziție personală de fotografii artistice deschisă de curând în Sala Clio din Arad (16- 28 februarie 2021), Virgil Jireghie, ne demonstrează hotărât că renunțând la tradiționalism găsește resurse suficiente pentru a ne stârni atenția prin alte modalități de expresie. În dctrina exprimată pe simeze, se simt nu doar cunoștințele universitarului umblat prin lume, încărcat de distincții, dar și o bogată experiență în domeniul acestei arte vizuale, cărei îi conferă alte dimensiuni. Inspirat și novator, Virgil Jireghie a trecut definitiv de la reportajul documentar realist, la foto-pictura expresionistă împingând-o spre un suprarealism metaforic. Limbajul original în care sunt folosite tehnici diferite, ne prezintă un artist consacrat care se ridică  protestatar împotriva imaginii clasice, academice. 

O parte din expoziție este consacrată  foto-caricaturii, concept lansat de Virgil Jireghie în 2001 la festivalul umorului Gura Satului din Macea. Genul, prezent în arta figurativă a tuturor popoarelor, realizat de regulă prin mijloace grafice, mai rar picturale, a fost atunci o surpriză, debutând prin seria de portrete trăznite realizate fotografic. Originalul demers, i-a atras autorului un succes meritat și mai multe premii. Aceasta, mai ales că expresia comică  rezultată din exagerarea unor trasături ale înfățișării fizice sau expresiei feței, nu are nimic grotesc, deformarea fiind creată de Virgil Jireghie exclusiv ca șarjă amicală ori amuzament. 

O altă parte din sursa artei sale este inspirată din cotidianul arhitectural de mare bogăție al Aradului, cunoscut prin fațade prelucrate și turnuri majestuoase. Artist de mare vocație, al cărui har este susținut de un imens travaliu și o tenacitate demnă de invidiat, Virgil Jireghie prezintă palatele urbei în alte ipostaze decât cele cunoscute. Folosind ca principale reguli estetice pe cele picturale, artistul face o nouă ordine a construcțiilor, așezând pe prim plan propriile concepții de frumos. Nu prezintă prim planuri și imagini fotografice șocante, luate din unghiuri sau situații neobișnuite. Imaginile clasice, sunt substituite cu altele, ale căror contururi imprecise şi mişcătoare sunt în devenire, stimulând imaginaţia. Asemenea impresioniştilor, Virgil Jireghie, ne face să deosebim lumina pură, de strălucirea reflectată sau descompusă spectral, transfigurând astfel realitatea. Subiectele alese devin picturale, încărcate de nuanţe, cu o legendă interioară şi subtilă vitalitate.  Eliberat de sentimentele arhitectului încorsetat de utilitar și forma adoptată prin relația cu vecinătatea, Virgil Jireghie falsifică proporțiile, ritmul, culoarea, simetria și echilibrul static al clădirii, dând modelului o altă personalitate. El știe că arhitectura nu este o imagine plastică, iar lucrările monumentale presupun o existență independentă. Deaceea, Virgil Jireghie, crează propria armonie de culori și volume. Fără a deforma brutal realitatea, îi conferă o nouă distincție, cu variații de umbră, culoare și lumină. Cu toate acestea, imaginile sale, transpuse pe pânze cu dimensiuni neobișnuit de mari,  constituite pe principii exclusiv estetice, deși par scose dintr-o lume imaginară, șochează prin realism și verosimilitate Ele pot chiar constitui un izvor de adevăr istoric, o cronică contemporană a orașului. Tablourile astfel concepute pot decora cu succes, artistic și utilitar, spațiile largi din instituți, unități de învățământ și sănătate, constituindu-se ca un gen artistic autonom, marcat prin originalitate. 

Virgil Jireghie, stăpânește și conduce cu măestrie posibilitățile oferite de tehnica fotografică contemporană, rupând definitiv bariera care separa fotografia de pictură, dezvăluindu-ne  și prin această expoziție largile posibilități de care dispune în lumea artelor vizuale. În ultimă instanță, prin asocierea unor forme disparate spațial, mijlocirea gradațiilor și contrastelor de culori, se dezvălue lumina ca valoare supremă.

Documentarist (redactor TV), cadru didactic, mentor recunoscut de suficiente generaţii, Virgil Jireghie, nu este doar un om al cetăţii, umblat prin lume, încărcat de funcţii, titluri şi succese meritate, ci mai ales un artist inspirat, harnic şi novator, care ne luminează (încă) prin originalitate.

Felicitări, maestre !!!

 

Horia Truță

                                                                                                   





Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *