◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro28.03.2024

„Vatra Veche”, nr. 4/2019. Cu luciditate despre identitatea națională

Numărul 4 din acest an al revistei „Vatra Veche” debutează în forță cu reexplorarea identității naționale. Această temă deschide un sumar editorial extrem de consistent, care face cinste unui colectiv redacțional ce a demonstrat, de-a lungul timpului, vitalitate, verticalitate și mai ales un simț al măsurii care a putut să anuleze orice forme de exces. Plină de eleganță și stil, publicația pune accente riguroase în interviuri, face apel la valorile fundamentale ale societății românești în articolele de fond, exprimă patimă acolo unde ea este necesară și recurge la atitudine acolo unde aceasta se cere.

Revista „Vatra Veche” nu este ușor de parcurs. Din cauza fluxului masiv de idei consistente și convergente cu interiorul fiecărui român care simte și gândește românește, lectura devine ca o magmă fierbinte, atotstăpânitoare, cerând cu autoritate concentrare, liniște, implicare. În aceste condiții, publicația este aproape ca un volum din care conștiința fiecăruia poate da examen. „În Franța, țară purtătoare de drapel al drepturilor și libertăților umane, se acceptă că naționalismul este mai mult este mai mult decât o expresie politică, este o disciplină, o metodă rațională care ne apropie de ceea ce este cu adevăat etern”, spune Gheorghe Moldoveanu, în articolul „Teama de cuvinte”. Este un început fast al unui conținut încărcat de simbolistică perenă.

Pagină cu pagină, semnătură cu semnătură, de la lirism la încărcătura cromatică a picturii și de la figura unui A.E. Baconsky la „Universul lui Bergson” sau critic și analiză literară, revista „Vatra Veche” pare într-o competiție cu ea însăși, pe care o câștigă mereu, dar și cu timpurile dezlânate, care au întors scara firească a valorilor unei națiuni în poziții fără logică și în care un astfel de demers publicistic are greutatea unui pilon de rezistență. „Taifunul deindustrializării care a bântuit în SUA s-a abătut, pentru cauze oarecum diferite, și asupra României, având de asemenea efecte catastrofale”, punctează Silvia Urdea în „Stafia social-democrației neliniștește elitele americane”.

De neabătut în demersul său publicistic, „Vatra veche” captivează până la a crea un prizonierat voit al cititorului care „se închide” cu revista în sine, reevaluându-se și repunându-se în acord cu propriile valori. Doldora de amprente spirituale, publicația de la Târgu Mureș, condusă de Nicolae Băciuț cu atâta siguranță a lucrului bine făcut și a adevărului statornicit, este neclintită și vastă ca un fluviu.

Roxana I. Istudor

Un comentariu pentru “„Vatra Veche”, nr. 4/2019. Cu luciditate despre identitatea națională

  1. Citesc de câțiva ani revista Vatra Veche si, cu fiecare număr, sunt tot mai impresionată de volumul, consistenta informațiilor, bogăția tematică, competența opiniilor si calitatea intelectuală superioară a colaboratorilor revistei. Echipa de redacție reunește spiritul managerial cu profundul interes pentru literatură si cultură.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *