◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro23.04.2024

Premieră excepțională la Naționalul ieșean: „Alecsandri’s Garden” – eveniment teatral în proiectul „Alecsandri 200” (21–24 iulie 2021, Iași)

An aniversar la Teatrul Național din Iași:

200 de ani de la nașterea lui Vasile Alecsandri, creator al teatrului românesc, poet, folclorist, om politic, director al Teatrului Național din Iași în perioada 1840–1842, 115 ani de la inaugurarea statuii poetului, monument amplasat în fața Naționalului ieșean, 65 de ani de când Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași poartă numele creatorului teatrului românesc.

În perioada 2124 iulie 2021, amplul proiect „Alecsandri 200”, demarat în acest an de Teatrul Național din Iași, continuă cu seria spectacolelor din opera lui Alecsandri, montate pe scena acestei instituții de teatru. Seria este deschisă cu cea mai nouă producție aniversară, spectacolul Alecsandri’s Garden, pe un scenariu teatral scris de Ovidiu Lazăr după cânticele de Vasile Alecsandri.

Spectacolul creat de Ovidiu Lazăr va avea premiera pe 21 iulie 2021, de la ora 20.30, pe scena în aer liber din parcul Teatrului³.  A doua reprezentație poate fi vizionată pe 22 iulie. Alături de regizor în acest proiect: Tatiana Ionesi, Georgeta Burdujan, Mălina Lazăr, Oana Sandu, Horia Veriveș, Ionuț Cornilă, Dumitru Georgescu, Radu Homiceanu, Diana Roman, Alexandru Horga. Aranjament muzical: Diana Roman. Mișcare scenică: Oana Sandu.

Mărturisiri despre construcția acestui spectacol, scrise între repetiții de regizorul Ovidiu Lazăr:

„Alecsandri este contemporanul nostru…

…măcar pentru că a fost primul dramaturg român care a scris monologuri (așa-numitele cânticele comice) care, structurate pe  o idee de spectacol viabilă, pot naște un teatru modular (cum bine îl definea Matei Vișniec);

…pentru că a creat tipologii umane perfect valabile și astăzi, înscriindu-le într-un românism a  cărui expansiune va duce la Caragiale, la Eugen Ionescu, la Teodor Mazilu…

 …pentru că a  transformat vodevilul în satiră și satira în fapt de viață «fotografiat» la  nivelul unei clipe cu mare putere de semnificație.

Alecsandri e realist și absurd, viu și magic.

Dacă eliberezi  cânticelele comice de  regionalisme și de arhaisme, și dacă le aduci în limba română actuală, vei avea surpriza de a crede că au fost scrise acum – aici – astăzi. (Trebuie să recunoaștem, în context, că sunt dramaturgi «clasici» care nu rezistă actualizării lexicale.)

Comediile sale, mici și / sau mari, abundă de  franțuzisme, de turcisme, de grecisme care, în zilele noastre, nu mai au percutanța ironică de atunci, căci zilele noastre sunt pline de anglisme și de americanisme. De aceea Alecsandri’s  Garden, un barbarism necesar, pios și protocronic, ca titlu de spectacol care nu se referă la locul  tehnic de desfășurare a reprezentației, ci la o grădină imaginară, ca o arcă bântuind prin timp și prin timpuri, unde nu sunt nici plante, nici animale, ci doar vietăți care seamănă cu oamenii… oameni care, într-un mod bizar, ne par teribil de cunoscuți.

«Prin Alecsandri, teatrul românesc s-a născut firesc, s-a născut pe scenă și pentru scenă, s-a născut pentru a fi întrupat de actori și pentru a fi văzut» –  scria în admirabilul și perenul studiu Alecsandri și dublul său prietenul și unicul om de Teatru Mircea Ghițulescu.

Așa se face că, mizând îndârjit pe forța și pe curajul actorilor, am construit un spectacol cu «noduri și semne», percutant și intens, capabil să  transforme reprezentația într-o întâmplare de neuitat.

Construit la două sute de ani de la nașterea lui Alecsandri, acest spectacol nu este nici omagiu, nici serbare, nici restituire, nici demonstrație…

E doar un spectacol născut din harul și din energiile unei echipe care crede în Teatru ca formă de viață și de viețuire. O echipă care m-a ajutat să fiu eu însumi ca om de Teatru și să exprim scenic ce cred despre Alecsandri și despre o parte a lumii în care trăim.

O echipă căreia îi mulțumesc cu tot ce sunt acum – aici – astăzi .”

Seria spectacolelor din opera lui Alecsandri continuă cu: Chirița în provinție, pe 23 iulie, și Acum râde printre lacrimi veselul Alecsandri, pe 24 iulie, ambele jucându-se pe scena Sălii Mari, de la ora 19.00. Din toamnă, în noua stagiune, în cadrul proiectului „Alecsandri 200” vor avea loc noi evenimente (producții teatrale și manifestări conexe). 

www.teatrulnationaliasi.ro

leviathan.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *