default-logo

EXCLUSIV! Vraişte fenomenală în administraţia publică din judeţul Dâmboviţa

BEZNA TRANSPARENŢEI ÎN ZECI DE PRIMĂRII

*Paginile de internet ale multor primării din județul Dâmbovița sunt administrate în dispreţul prevederilor legale, fiind încă o probă clară că, de multă vreme, se desfăşoară ilegal majoritatea şedinţelor de consilii locale. Fără frică de lege!

*Cotidianul JURNAL DE DÂMBOVIŢA vă oferă astăzi, în exclusivitate, oglinda fidelă a dispreţului afişat cu ostentaţie faţă de prevederile Codului Administrativ (OUG 57/2019) şi a lipsei de transparenţă în administraţia locală din judeţul Dâmboviţa.

*Jurisprudenţa în domeniu avertizează că există şi în Dâmboviţa riscul anulării în instanţele judecătoreşti a foarte multor hotărâri de Consiliu Local, a multor acte şi proceduri administrative care au fost adoptate cu încălcarea prevederilor legale, inclusiv cu încălcarea Constituţiei României.

*Cine doreşte să atace în instanţele judecătoreşti are toate temeiurile să o facă şi să ceară anularea hotărârilor de Consiliu local adoptate cu încălcarea OUG 57/2019 privind publicitatea şi transparenţa decizională. În județul vecin, Argeș, s-a întâmplat deja, cu succes pentru cetățean!

ALINA MAVRODIN VASILIU

Monitorizarea amplă pe care am realizat-o asupra tuturor UAT-urilor cu privire la existenţa şi la administrarea paginilor de internet ale acestora demonstrează că judeţul Dâmboviţa este precum o stână fără stăpân în care majoritatea primarilor şi secretarilor de UAT fac cu legile ce vor muşchii lor.

Concret, din 89 de primării, 62 NU respectă în mod flagrant OUG 57/2019 în privinţa obligaţiilor legale din art.135 alin.4 „Ordinea de zi”, nepublicând-o pe pagina lor de internet. În presa locală, nici atât! Oricum nu în presa scrisă, într-un cotidian local aflat în difuzare, cum ar fi normal. Dar flaşneta răspunsurilor standard a fost şi este de câţiva ani aceeași: „nu publicăm în presă, publicăm doar pe site-ul propriu”. Minciuni sfruntate! Iată că noi, cei de la JURNAL DE DÂMBOVIŢA, am avut curiozitatea gazetărească să verificăm aceste „site-uri” ale celor 89 de primării. Nu ne-a fost uşor! Jale, beznă, mister, abuz, incompetenţă în trei sferturi dintre ele. Să mai precizăm şi faptul că în 62 de primării, am constatat că unele nici NU au pagină de internet, în anul 2021. Desigur că este lungă lista acestor zeci de UAT-uri care îşi bat joc (fără frică de lege!) de obligaţia legală de a-şi publica pe site-ul propriu „Ordinea de zi” a şedinţelor de Consiliu Local. Dacă tot au site! Vom transmite şi Instituţiei Prefectului recenta monitorizare realizată de JURNAL DE DÂMBOVIŢA. Oricum am mai trimis o astfel de monitorizare şi în anul 2015. Este îngrijorător să constatăm că după 6 ani, dispreţul faţă de lege şi faţă de presă a rămas în funcţie, ca un testament politic. Şi, mai mult decât atât, dispreţul faţă de drepturile cetăţenilor de a fi corect informaţi. Nu fiindcă zicem noi, ci pentru că aşa prevede Constituţia României, pe care aleșii și numiții locali au jurat, cu mâna pe Biblie, să o respecte, cu formularea de final: „Așa să-mi ajute Dumnezeu!”. Iartă-i, Doamne, că nu știu ce fac!

Transparenţă decizională în primării? Aiurea!

Am luat în ordinea alfabetică primăriile din Dâmboviţa, în primul rând pe acelea care nu şi-au publicat, pe site-urile proprii, în primele luni ale anului 2021, dispoziţia privind „Ordinea de zi” a şedinţelor de Consiliu Local. Ne-am propus să ne referim explicit doar la primele luni din 2021, fiindcă dacă ar fi să intrăm în măruntaiele acestor site-uri, găsim ceva foarte puturos! Ceva de noaptea minţii! Adică, în ultimii 2-3-4-5 ani, unele primării nu şi-au publicat niciodată pe site-ul propriu „Ordinea de zi”, altele le-au publicat pe „sărite”, altele doar 1-2 anunţuri pe an, majoritatea site-urile lor sunt neactualizate de multe luni şi de mulţi ani. Este o vraişte fenomenală, încât nici nu poate fi vorba despre transparenţă decizională, de rigoare, de o regulă… Apropo, un anume jr.Ghiţă Ion, fost secretar al UAT Bucşani, care de 2 luni a ajuns „mare specialist” la Instituţia Prefectului de Dâmboviţa, ne transmitea oficial zilele trecute cum că obligativitatea şi prioritatea UAT-urilor este să publice „Ordinea de zi” pentru şedinţele Consiliului Local, anunţuri, hotărâri etc., etc., pe site-ul propriu! Şi zicea acest Ghiţă că pentru asta TOATE paginile de internet ale primăriilor au Monitorul Oficial Local şi că, vezi Doamne, acolo pot găsi cetăţenii toate anunţurile. Altă minciună sfruntată! Nici la Primăria din Bucşani, unde a fost secretar, n-a pus în practică teoriile pe care ni le-a trimis oficial la redacţie. Dar în privinţa lui Ghiţă Ion sper să auzim în curând numai de bine din partea Instituţiei Prefectului de Dâmboviţa. Că doar am solicitat să-l demită (şi) pentru mistificarea unor articole de Lege din OUG 57/2019

INSTANŢELE JUDECĂTOREŞTI POT ANULA ORICÂND HCL-urile DIN ZECI DE PRIMĂRII DÂMBOVIŢENE

Avem în România şi Jurisprudenţa în acest domeniu. Ea a apărut ca urmare a faptului că nişte cetăţeni români, împreună cu nişte avocaţi deştepţi, au cerut în instanţe judecătoreşti anularea unor hotărâri de Consiliu Local, invocând lipsa de  publicitate în presă şi a lipsei transparenţei decizionale în organizarea respectivelor şedinţe de Consiliu Local. Perfect legal! Demersul lor legitim şi normal într-un stat de drept a avut şi succes, important de precizat, fiindcă dosarele au fost soluţionate definitiv şi irevocabil de judecători competenți care s-au îngrijit ca în motivări să invoce nu doar litera, ci şi spiritul legilor și al Constituției României. Iată 2-3 paragrafe dintr-o sentință din judeţul vecin, Argeș:

(box pe raster) ————–

Curtea de Apel PITEŞTI

Acţiune în anularea Hotărârii Consiliului Local. Închiriere bunuri aparţinând domeniului privat al localităţii-fără anunț în presa locală.

Calitate procesuală activă. 606/R-CONT 29.05.2009

NU TREBUIE NEGLIJAT ÎNSĂ CĂ ORDINEA DE ZI SE STABILEŞTE PENTRU A FI POSIBILĂ PUBLICITATEA EI ŞI ACEASTĂ PUBLICITATE SE FACE PENTRU ÎNCUNOŞTINŢAREA CETĂŢENILOR, CĂRORA LE ESTE RECUNOSCUT DREPTUL DE A PARTICIPA LA ŞEDINŢELE CONSILIULUI LOCAL, IAR UN ASTFEL DE DREPT, GOLIT DE CONŢINUTUL POSIBILITĂŢII DE A CUNOAŞTE PROBLEMELE CE URMEAZĂ SĂ SE DISCUTE, AR FI TOTAL LIPSIT DE RAŢIUNE(….) 

Orice cetăţean poate să pretindă că îi este încălcat dreptul recunoscut de lege de a cunoaşte ordinea de zi, de a asista la şedinţele autorităţii sau de a-şi exprima voinţa de a participa la licitaţia publică, obligatorie potrivit art.123 din Legea nr.215/2001, în caz contrar nefiind respectate dispoziţiile Legii nr.52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică(…)

ATÂTA TIMP CÂT LEGEA IMPUNE CONDIŢII DE PUBLICITATE A CONVOCATORULUI, A ORDINII DE ZI, A ŞEDINŢEI, IAR ACESTEA NU AR FI ÎNDEPLINITE, ORICE CETĂŢEAN POATE SĂ PRETINDĂ CĂ-I ESTE VĂTĂMAT DREPTUL RECUNOSCUT DE LEGE DE A CUNOAŞTE ORDINEA DE ZI, DE A PARTICIPA LA ŞEDINŢEIE AUTORITĂŢII (…).

(încheie box pe raster) ————–

INSTITUŢIA PREFECTULUI DE DÂMBOVIȚA VA DECLARA LEGALE ŞEDINŢELE ILEGALE DE CONSILII LOCALE?

V-am spus, dar  poate că nu ne-aţi crezut la început, că este fenomenal de grav ce se întâmplă în primăriile dâmboviţene. Ca urmare a sesizărilor  şi a anchetelor noastre de presă, Instituţia Prefectului de Dâmboviţa a trimis nu una, ci două adrese, oficiale, către TOATE UAT-urile, către toți primarii, către toți secretarii generali de UAT, solicitându-le să respecte ÎNTOCMAI OUG 57/2019 pecum şi multe alte prevederi legale pe care, desigur, cei mai mulţi nu le respectă! Este deja clar și demonstrat! Nu ştim dacă le vor respecta de acum încolo… Cert este că marea majoritate a primarilor și a secretarilor de UAT-uri din Dâmboviţa nu le-au respectat până acum. De ce? Mă gândesc că şi-au zis, împreună cu cei care le bagă în cap prostii „Las-o, bă, că merge-aşa”. O concluzie din cele multe pe care le puteţi trage şi dvs din anchetele şi semnalele noastre, este că NU SE POATE CONTA PE „SITE-URILE” PRIMĂRIILOR (şi în nici un caz nu se poate conta NUMAI pe ele!) pentru a pretinde cineva, cu frică și respect de lege, că a fost respectat şi servit interesul public al cetăţenilor şi dreptul lor de a fi corect informaţi. Asta-i bezna transparenţei decizionale în administraţia publică din Dâmboviţa!

Desigur că şi din acest motiv, dar şi din multe altele pe care nu le pot înţelege unii din administraţia locală, legiuitorul a introdus cu prioritate în articolele de lege 135, 314, 335 din OUG 57/2019 ca anunţurile să fie publicate în primul rând în presă, abia apoi pe SITE-ul unei primării/ instituţii publice. Şi, numai dacă instituţia NU ARE SITE, s-ar putea vorbi de publicarea anunţurile „prin alte medii”. Legiuitorul a introdus în text prin SAU/ORI, ca fiind alternativa la pagina de internet a unei UAT/instituţii publice, dar în niciun caz aceasta nu înseamnă că poate fi ocolită presa locală şi, mai ales, nu poate fi ocolit un cotidian local aflat în difuzare publică în acel judeţ.

 

Nota bene:

Ilegale sunt și ședințele de CL ale acelor UAT-uri, puține la număr, care au publicat „Ordinea de zi” DOAR pe site-ul propriu, nu și în MASS MEDIA! În art 135 alin 4 din OUG 57/ 2019 este prioritară obligația de publicare a anunțului în MASS MEDIA ! Întrebare din partea unor prieteni: „Cotidianul Jurnal de Dâmbovița nu face parte din mass media? Sau este anume discriminat de mulți ani pentru a fi suprimat?“. Noi cunoaștem răspunsul, dar ar fi corect ca autoritățile locale să îl dea și pentru opinia publică !

Despre autor

Lasă un răspuns

*