◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro20.04.2024

Epoca trecerii de la presa tipărită la cea digitală     

De-a lungul istoriei transmiterea informației s-a făcut, începând de la metode empirice, scrierile semnelor  pe stâncile grotelor,  focuri, cântece ale menestrelilor, scrierea de mână, scrierea de tipar, după descoperirea tiparului cu litere de lemn de către Gutenberg, până la tipografiile moderne care, încet și sigur, azi vor fi înlocuite de către presa digitală.

Azi trăim o schimbare epocală și fenomenul acesta a început în urmă cu 30 de ani de când englezul Tim Berners-Lee a inventat ceea ce britanicii numesc World Wide Wwb, începând din anul revoluției române, adică, în traducere, totalitatea site-urilor / documentelor și informațiilor de tip hipertext unite între ele, care se pot accesa prin rețeaua mondială a internetului.

Datorită acestui fenomen presa scrisă și tipărită, tip rotativa de la Casa Presei Libere ce ocupă două etaje, a început să dispară. Cotidianele de pe tarabele difuzorilor de presă au început să se rărească. Diversificarea prin modernizarea dispozitivelor inteligente, creșterea lor în rândul maselor de cititori, combinată cu utilizarea din ce în ce mai mult a canalelor de social media, tip facebook, au determinat ca schimbările să fie de neînlocuit.

Astfel, în lumea presei de la noi, datorită acestui fenomen, au dispărut o mulțime de ziare, reviste tipărite, luându-le locul cele online, printre careAdevărul Holding – Acest trust deține multe produse media de print precum Adevărul Auto, Adevărul de Seară (publicații pentru marile orașe ale țării), Adevărul Expert Imobiliar, Adevărul Sănătate, Click, Click! Pentru femei, Dilema Veche, Dilemateca, Historia, OK! România și multe altele, în total numărând 61 de ziare și reviste: –Antena 3 – Acest trust are 8 publicații, și anume, Scânteia, Jurnalul Național – ghid TV, Jurnalul Național – Ediție de Colecție, Jurnalul de Week-end, Jurnalul de Sănătate, Jurnalul de Bucătărie, Jurnalul Casei și Jurnalul: Burda România – Trustul acesta are 35 de publicații, printre care Auto Motor și Sport, Beau Monde, Casa Lux, Draga mea pentru copii, Esquire, Femeia, Marie Claire, Men’s Health, Ioana, National Geographic, Practic – Idei pentru casă, grădină și apartament, Story, Vila Design și multe altele: Ringier România – Acest trust deține 31 produse media de print printre care se numără Autobild, Elle, Glamour, Libertatea, Lumea Femeilor, Libertatea pentru Femei, Popcorn, TV Satelit, Super Bravo Girl, Unica și multe altele: –Trustul de presă Dunărea de Jos – Acest trust are o singură publicație, Viața Liberă, inclusiv Napoca News din Cluj-Napoca. Exemplele sunt mult mai multe…

O altă tendință s-a impus, nu numai la noi în țară, autopublicarea de către autor sau self publishing , așa cum sunt paginile de pe facebook sau revista internațională “Confluențe literare “, fără să mai fie implicat un redactor sau editor. Aici intervine autocenzura autorului. Astfel a apărut o democratizare prin care autorul, scriitorul, ziaristul se transformă în același timp în propriul antreprenor în procesul de editare și publicare.

Acest fenomen contribuie din plin la implementarea  procesului de globalizării, iar viitorul jurnalistului, într-o societate interconectată, ajunge să citească informații de pe site-uri și să le transmită mai departe pe canalele proprii.

 

                       Al.Florin Țene /  UZPR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *