◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Au lăsat Elveția ca să deschidă o cafenea pentru părinți la Cluj

Doi soți stabiliți în Cluj – el din Harghita, ea din Danemarca – s-au întors în România după 8 ani petrecuți în Elveția și urmează să deschidă o cafenea de cartier dedicată părinților, în care vor să îmbine tehnologia și antreprenoriatul social.

Előd Balázs-Engelsen este de origine din Gheorgheni, Harghita. A mers la facultate la Cluj, unde a stat 4 ani, apoi s-a mutat în Elveția, la Geneva, unde a lucrat aproape 8 ani pentru Comitetul Internațional al Crucii Roșii (CICR) pe produse digitale (aplicații web și mobile) și pe branding (design, grafică, animații). S-a întors de curând în România și urmează să deschidă o cafenea pentru părinți, alături de soția sa, Louise, pe care a cunoscut-o în Danemarca.

Am vorbit cu Előd în timp ce aștepta trenul spre București, unde a urmat cursuri de barista, ca să se pregătească înainte de deschiderea cafenelei Tembo café.

Mi-a spus că ideea unei cafenele pentru părinți i-a venit lui și soției atunci când nu găseau locuri care să fie child-friendly, ei având un copil de 2 ani. „Era destul de frustrant, pentru că nu puteam să ne întâlnim cu prieteni cu care țineam legătura, iar atunci când mergeam undeva, ori era prea chic localul pentru a veni cu copilul ori nu era amenajat corespunzător”, mărturiseșe el. „Apoi ne-am gândit cum ar fi să ne deschidem noi o cafenea, care să aibă o latură tehnologică, dar și una umanitară. Amândoi am lucrat în domeniul umanitar și am zis că ar fi fain să fim și o companie cu impact social, să lucrăm ca să dăm ceva înapoi comunității. Așa s-a născut proiectul Tembo café, care vrem să fie o cafenea de cartier.”, adaugă el.

Tembo, o cafenea de cartier pentru părinți

Clientela pe care vor să o atragă la Tembo ar fi părinții cu copii mici, între 0 – 5 ani, în special.

Ideea de bază a fost să deschidem o cafenea de cartier, iar după fiecare produs cumpărat să donăm un mic procent în scopuri sociale.

Au aplicat și pentru fonduri de finanțare, căutând oportunități în țară și în afară, și au reușit să atragă o finanțare de 33.000 de euro nerambursabil din partea UE, prin programul „Antreprenor acasă”, un fond pentru Diaspora care vrea să se întoarcă acasă. De asemenea, au primit o finanțare de 50.000 de euro de la Raiffeisen Bank prin parteneriatul cu Fondul European pentru Investiții și garanțiile oferite de programul COSME.q

Előd spune că în amenajarea cafenelei se axează foarte mult pe ideea de natural.

Designul interior o să fie mai mult din substanțe naturale; folosim lemn, ca să reducem utilizarea plasticului cât mai mult.

Cafeneaua o să aibă jucării, un loc de alăptat pentru mămici, un colț de joacă pentru copii, pe pereți o să avem câteva jucării puse pentru că celor mici le place să exploreze, mesele o să fie făcute în așa fel încât să nu aibă colțuri ascuțite. De asemenea, o să avem o mulțime de plante.”, îmi dezvăluie el câteva aspecte despre cum va arăta localul.

Unul dintre lucrurile pentru care este faimos Clujul în România sunt prețurile mari la chirie, o provocare cu care s-au confruntat și cei doi cofondatori. Și pentru ei a fost greu să găsească locația potrivită și pe care să-și permită să o închirieze, acesta fiind un motiv în plus pentru care vor să utilizeze cât mai bine spațiul pe care îl au. De aceea, s-au gândit să facă o cafenea modulară, în sensul că poți muta jucăriile, dar și mobila, dintr-o parte a cafenelei în alta, aspect care le va servi și pentru alte linii de business pe care vor să le abordeze, despre care vom povesti în continuare.

Ideea de natural se va regăsi nu doar în design și amenajare, dar și în meniul cafenelei. O să aibă o mulțime de fresh-uri proaspete din legume, pentru care o să lucreze cu furnizori locali care au o acreditare că au crescut legumele și fructele cât mai natural. Pentru că nu sunt un bistro, la început o să aibă doar băuturi și gustări care să fie ușor și rapid de consumat. De asemenea, Előd spune că pentru ei este foarte important să aibă mâncare ce conține cât mai puțin zahăr.

Cafeneaua urmează să fie deschisă la sfârșitul lunii iulie, cel târziu în august, acum ei fiind în proces de obținere a avizelor, „care durează mai mult”. Între timp, renovează înăuntru și deja au cumpărat echipamentele pentru cafea. Pentru cei care locuiesc în Cluj sau vor vizita orașul, cafeneaua Tembo se va putea găsi în Mănăștur, pe strada Primăverii.

Linii de business pentru o cafeanea

În mod tradițional, cafenelele au o singură linie de business, dar cei doi cofondatori din Cluj au găsit mai multe soluții prin care pot atrage clientela și care le-ar putea aduce profit. Una dintre acestea ar fi aducă facilitatori care să țină cursuri pe diverse teme de interes pentru părinți și copii, la care aceștia să se poate înscrie. Előd spune că încă nu au o idee conturată complet privind cursurile care vor fi organizate, pentru că nu știu exact ce va atrage interesul părinților, dar urmează ca în primă fază să experimenteze și să se adapteze în funcție de cerere.

El dezvăluie, totuși, că vor avea pe cineva care să facă activități cu lut, de cusut și alte activități meșteșugărești. În plus, ar mai putea fi cursuri de prim ajutor sau cum să porți copiii în marsupiu – pentru că sunt foarte multe feluri – care s-ar putea adresa atât mamelor, cât și taților, Előd mărturisind că el însuși adora să-și poarte copilul așa.

De asemenea, evenimentele private fac parte din modelul lor de business, astfel că părinții vor putea să închirieze o parte din cafenea, acesta fiind și unul dintre motivele pentru care s-au gândit să facă o cafenea modulară, „în sensul că vrem să avem cafeneaua deschisă în timp ce avem aceste cursuri sau evenimente private; nu vrem să închidem pentru public în acele perioade”, declară antreprenorul.

Tot aici s-au gândit și la un model de subscription, adică pentru un abonament lunar, clienții să beneficieze nu doar de un pachet cu băuturi/ mâncare, dar să aibă și acces la câteva cursuri de instruire, iar pentru un pachet premium să poată avea și un eveniment privat inclus lunar.

În aceeași ordine de idei, o altă linie de business va fi o aplicație mobilă dezvoltată pentru iOS și Android. Astfel, utilizatorii pot să cumpere prin aplicație orice se vinde în cafenea, inclusiv cafea și sandvișuri, iar în viitor vor putea și să se înscrie la cursurile, prezentările și programele de instruire organizate în cafenea. De asemenea, prin intermediul aplicației, utilizatorul va putea urmări contribuțiile pe care le-a avut în comunitate. Așa cum menționam la început, fondatorii vor ca o parte din venituri să meargă către cauze sociale. „De exemplu, dacă vei cumpăra 10 produse, 3% din venit vor fi redirecționate către un scop social și vei putea urmări unde au mers banii și care a fost impactul tău.”, explică Előd funcționalitatea care va fi introdusă în versiunile următoare ale aplicației.

În același timp, el vede aplicația ca fiind o metodă bună pentru fidelizare a clienților. „De exemplu, după un anumit număr de produse cumpărate, primești unul gratis sau poți să inviți pe cineva la o cafea ori la o bere, iar tu să plătești prin aplicație și trimiți un fel de voucher către persoana respectivă. Scopul acestei aplicații este ca să devenim cashless.”, adaugă Előd.

Provocări de business pentru antreprenori

Deși Clujul este supranumit un Silicon Valley al Estului, Előd spune că le-a fost destul de greu să găsească o echipă de oameni din IT care să poată să construiască aplicația și să fie și interesați de proiect. În opinia lui, programatorilor le plac provocările și chiar dacă în aplicația lor a fost o provocare să construiască plata pe mobil, mulți dintre ei nu vedeau nevoia unei cafenele pentru familii sau pentru copii. „Poate sună banal, dar și asta a fost o discuție la un moment dat – s-a pus întrebarea dacă am avea aici un market share, o oportunitate de piață suficient de mare.”, mărturisește el.

De asemenea, erau programatori care nu erau interesați de partea socială pe care se axează fondatorii Tembo și nu înțelegeau de ce vor să facă asta. „Pentru noi era important să găsim oameni care se aliniază la ceea ce credem noi, cu ceea ce vrem să facem, așa că am decis ca mai bine să luăm lucrurile încet și să găsim oamenii potriviți care cred în aceleași lucruri ca și noi, pentru că pe termen lung o să fie mult mai benefic.”, îmi spune Előd.

Toată lumea se gândește că trebuie să deschizi un local neapărat în centru și avem mentalitatea axată pe asta – să fii în centru, să mergi în centru, să faci totul în centru. De exemplu, în afară, în Europa de Vest în special, mentalitatea este orientată mai mult spre cartiere.

Pe lângă această problemă, nici cu eliberarea avizelor și procesul birocratic nu a fost totul linear, din câte îmi povestește el. De asemenea, le-a fost greu să găsească o locație, chiar dacă poate sună banal. „Toată lumea se gândește că trebuie să deschizi un local neapărat în centru și avem mentalitatea axată pe asta – să fii în centru, să mergi în centru, să faci totul în centru. De exemplu, în afară, în Europa de Vest în special, mentalitatea este orientată mai mult spre cartiere – se merge și în centru, dar e ok să stai în cartier.”, povestește Előd despre această experiență.

Și chiar dacă s-au orientat spre o zonă de cartier, la fel de greu a fost să găsească o locație, „pentru că ori nu era ofertă, ori prețurile în Cluj sunt foarte mari, fiind unul dintre cele mai scumpe orașe din România, iar bugetul pentru chirie a fost un aspect important pentru noi; am căutat o locație bună, cât mai spațioasă și luminoasă, și să fie în cartier.”, mărturisește el.

O altă problemă a fost negocierea cu furnizori, el constatând că nu e chiar toată lumea foarte serioasă. „Adică ai o întâlnire inițială, totul merge bine, toată lumea e mulțumită, iar când faci un follow-up, nu îți mai răspund la mail sau nu sunt foarte reactivi.”, se arată el dezamăgit.

Românilor le lipsteșe curajul pentru antreprenoriat

În cele din urmă, Előd spune că s-au întors în România pentru că ar vrea să contribuie la spiritul antreprenorial din țară, întrucât în ultimii ani „chiar s-a dezvoltat foarte mult și având în vedere că am lucrat în domeniul umanitar toată cariera mea, pentru mine era important să și dau ceva înapoi, nu doar pentru comunitatea antreprenorială, dar și pentru oamenii care chiar ar avea nevoie de asta.”

Nouă ne e frică. Este o provocare să faci un startup de la 0, dar spiritul acesta de a fi fearless, să nu îți fie frică, este mai prezent în Vest decât în România, unde oamenilor încă le este frică să înceapă o afacere.

Făcând o comparație între mediul antreprenorial de la noi și în Vest, Előd este de părere că piața e mult mai matură în Vest, în sensul că ai mult mai multe acceleratoare, oportunități să găsești cofondatori, mai multe granturi, dar și cultura antreprenorială este alta. „Nouă ne e frică. Este o provocare să faci un startup de la 0, dar spiritul acesta de a fi fearless, să nu îți fie frică, este mai prezent în Vest decât în România, unde oamenilor încă le este frică să înceapă o afacere. Este greu să îți dai demisia de la un job bine plătit, confortabil și să pornești de la 0.”, recunoaște antreprenorul.

start-up.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *