◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

OPERA MAGICĂ de Costin Popa

UN JURNALIST NEOBOSIT ÎN LUMEA OPEREI,

ÎN TOATĂ COMPLEXITATEA EI

Mai este cineva din lumea operei româneşti (profesionist sau iubitor de gen) care să nu cunoască numele lui Costin Popa?…

De-a lungul multor ani, el s-a impus, poate, precum cel mai prolific şi constant cronicar liric din România. Mărturie stau nu numai miile de materiale publicate on line, ci şi cele opt volume de critică şi estetică muzicală, editate între anii 2002-2016, având acelaşi cuvânt ca numitor comun: Opera Live, Opera Viva, Opera în direct, Opera Eterna, Opera Divina, Opera în portrete, Opera Măiastra, Opera Celestă. Nu uit monografia Ludovic Spiess, dedicată marelui tenor

Această nouă apariţie editorială, Opera Magică (evenimente cuprinse în intervalul iulie 2016 şi iulie 2018), respectă întocmai modelul celorlalte, cu capitole esenţiale, axate pe: evenimente bucureştene (printre altele, „Fidelio” în regia lui Graham Vick, „Bărbierul din Sevilla” – Matteo Mazzoni, „Văduva veselă” şi „Don Giovanni” – Andrei Şerban, „Don Carlos” – Mario De Carlo) şi în ţară („Puritanii” la Cluj-Napoca, sub bagheta tenorului Giuseppe Sabbatini), interviuri (cel cu Carolin Wielpütz, directorul artistic al Teatrului din Bonn, despre regiile de operă, voci şi educaţie scenică, mi s-a părut de referinţă), spectacole europene la St. Margarethen („Elixirul dragostei” între… stânci, cu românul Ioan Hotea în rolul Nemorino), Macerata („Otello”, „Trubadurul” şi „Norma”) sau Pesaro („Ciro in Babilonia” şi „Turcul în Italia”), noutăţi editoriale (cărţi de Grigore Constantinescu, Octavian Lazăr Cosma şi Cristina Radu), impresii din festivaluri şi concursuri, cursuri de măiestrie (Vasile Moldoveanu), sărbătoriri (Leontina Văduva-50, Horia Andreescu-70), gale, concerte, recitaluri, debuturi şi oaspeţi, toate sub formă de: cronici, consemnări, note, comentarii.

Costin Popa ne invită – într-o „şarjă la foc continuu” – să călătorim împreună cu el în lumea operei ca gen muzical, spectacol vizual, instituţie, competiţie şi fenomen interpretativ. Multe pagini sunt dedicate ediţiei din anul 2017 a Festivalului Internaţional George Enescu. Şi ele sunt axate mai mult pe opere în concert sau interpretări vocale.

Dacă m-aţi întreba, ca prim cititor atent al volumului Opera Magică, la ce v-aş recomanda să vă opriţi mai întâi, v-aş răspunde fără ezitare, la totul!… Orice articol prezintă interes şi are substanţă. Dar, în cronici, Costin Popa este plenar. Parcurgeţi numai însemnările despre premierele lui Andrei Şerban şi veţi înţelege că, mai mult nu se poate. Găsiţi informaţii despre creatori şi istoricul lucrării, comparaţii cu alte premiere ale partiturii respective şi multe consideraţii despre interpretarea muzicală.

Albumul foto din finalul cărţii impresionează prin valoarea sa documentară, imaginile cu Ambrogio Maestri, Vladimir Galouzine, Giuseppe Sabbatini, Roberto Alagna, Lucia Stănescu, Mariana Nicolesco, Maria Slătinaru Nistor sau Leontina Văduva (pe lângă toate celelalte), fiind un prilej de mândrie pentru orice jurnalist cultural.

Şi în Opera Magică se vede dedicaţia şi ritmul susţinut cu care cunoscutul cronicar surprinde tot ce este nou, oriunde. Vigilenţa cu care remarcă detaliile şi meticulozitatea cu care își adună impresiile spre a ni le dărui nouă, cititorilor, sub formă de volume, (scripta manent!), demonstrează de asemenea, pasiunea şi seriozitatea cu care îşi exercită meseria de condeier muzical. Costin Popa nu are odihnă. Este peste tot, chiar şi vacanţele şi le programează în funcţie de evenimente estivale importante.

Scrisul este alert, viu, lucid, clar, echilibrat, sobru, analizele sunt concrete, la obiect, uneori mai sintetice, alteori extinse (în funcţie de vibraţia cu care autorul a trăit emoţia momentului artistic), cu imagini literare plastice, epitete definitorii, metafore inspirate şi mulţi termeni din limbajul cântului (de exemplu, Ana Maria Donose a avut în aria Viljei un atac în forte, urmat de un diminuendo lung, pe acelaşi arc de respiraţie, pân[ la fir de voce; corul, în „Nabucco”, a avut un sotto-voce catifelat, iar Ambrogio Maestri infiltrări aluziv-şirete, prin mezzevoci de subtil impact, în duetul din „Otello”).

Costin Popa comunică, descrie, explică, mustră cu blândeţe, dar, ceea ce este mai rar la un cronicar, convinge. Scrisul său vine dintr-un suflet cultivat de mic pentru muzică, artă pe care a aprofundat-o până în adâncuri, transformând o pasiune, într-o nouă profesie, căreia îi dedică întreaga sa viaţă spirituală.

Aşa cum afirmam încă de la început, Costin Popa, membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor, Uniunii Ziariştilor Profesionişti, Asociaţiei Presse Musicale Internationale din Paris, Membru fondator al Uniunii Criticilor Muzicali Mihail Jora şi Redactor Şef al Revistei Melos, este o personalitate a jurnalismului muzical românesc, cu un stil propriu, recognoscibil, în lumea infinită şi magică a inefabilului sonor.

După această a noua carte de cronici, îi urez lui Costin Popa, bunul nostru prieten, sănătate şi energie pentru al zecelea volum. Îl aşteptăm! Cu siguranţă, vom găsi în el tot ce se va petrece notabil în ţară, dar şi cronici despre spectacolele la care va asista în această vară: „Carmen” (cu Carmen Topciu), „Aida” (cu Judith Kutasi) şi „Verdi Opera Nights” la Arena din Verona, „Traviata” (cu Ştefan Pop) la Teatrul La Fenice din Veneţia. Costin Popa rămâne un călător neobosit, mereu pe urmele românilor internaţionali.

                           Luminița CONSTANTINESCU

COSTIN POPA este critic muzical şi publicist în Bucureşti, membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (Secţia de Muzicologie), Uniunii Ziariștilor Profesioniști, Asociației „Presse Musicale Internationale” Paris, membru fondator al Uniunii Criticilor Muzicali „Mihail Jora” şi redactor-şef al revistei MELOS.

Este autorul volumelor OPERA LIVE (cronici, interviuri, reportaje), Artprint București, 2002, OPERA VIVA (cronici, convorbiri, recenzii), Arvin Press București, 2004, OPERA ÎN DIRECT (cronici, convorbiri, recenzii), Arvin Press București, 2008,  OPERA ETERNA (cronici și interviuri), Pegasus Press București, 2010, OPERA DIVINA (cronici, interviuri, recenzii), Pegasus Press București, 2012, OPERA IN PORTRETE (consemnări, cronici, convorbiri), Pegasus Press București, 2013, OPERA MĂIASTRA (cronici şi interviuri), Arvin Press București, 2014, OPERA CELESTĂ (cronici, interviuri, recenzii), Arvin Press București, 2016 şi al monografiei LUDOVIC SPIESS, Curtea Veche Publishing, București 2009.

Autor a numeroase articole de critică muzicală, interviuri cu personalități din lumea operei, recenzii de carte şi audio-video publicate în revistele CULTURA, MELOS, Actualitatea muzicală, România literară, Ecart, Teatrul azi, Spectacolul muzicii, Opera Story Magazine, Agendele (1991), Foaia Zilnică (2001) și Jurnalul (din 2003) Festivalului Internațional „George Enescu”, Jurnalul Festivalului Artelor, Maria Callas Magazine – Olanda etc. şi pe website-urile specializate http://cronici.cimec.ro (România),  www.concertonet.com (Franța).

Este blogger la Adevărul.ro.

A obţinut Premiul pentru Publicistică „Mircea Bunea” acordat în 2012 de Forumul Muzical Român, Premiul VIP pentru Critică Muzicală în 2010, Premiul „Cartea Anului 2009”, oferit de revista Actualitatea muzicală pentru volumul „Ludovic Spiess”, Premiul „Ludovic Spiess” acordat de Forumul Muzical Român în 2009, Premiul revistei Actualitatea muzicală, 2002, pentru volumul „Opera Live” și articolele critice, Premiul Forumului Muzical Român, 2002, Premiul Uniunii Criticilor Muzicali, 2000 etc.

A fost decorat în 2004 cu Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler şi distins în 2007 cu Ordinul Ziariștilor – Clasa I (aur) conferit de Uniunea Ziariștilor Profesioniști.

Membru al juriilor multor Concursuri Internaţionale de Canto în România („Vox Artis” – Sibiu, „Traian Grozăvescu” – Lugoj, „Magda Ianculescu”, „Arta Florescu”, „Petre Ştefănescu-Goangă”, „Valentin Teodorian”, „Ion Dacian” – Bucureşti), membru al juriului pentru decernarea Premiilor Operelor Naţionale (Iaşi, București), al juriului de Critică Muzicală al Concursului Naţional de Critică şi Interpretare Muzicală „Mihail Jora” şi titular al master-class de jurnalism muzical – presă scrisă din cadrul Festivalului Studențesc de Operă „Viva Vox”, Cluj-Napoca.

A prezentat comunicări la Simpozionul de Muzicologie organizat la Concursul Internațional de Canto „Hariclea Darclée” (Brăila – 2001) și la Simpozionul „Traviata – 150” organizat de Universitatea Națională de Muzică (București – 2003)

A moderat Sesiunile Internaționale „Școala românească de canto” (Constanța 2008, 2009), Simpozionul „Opera Viva” (Cluj-Napoca – 2009), workshop-urile „Opera și societatea contemporană globalizată” (Cluj-Napoca – 2012) şi „Aspecte actuale ale managementului teatrului liric contemporan” (Cluj-Napoca – 2014)

A prezentat recitaluri la Opera Națională București.

Este colaborator al postului Radio România Muzical, de la înființare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *