◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

„Fascinația dialogului”

Acesta este titlul cărții de interviuri semnată de Camelia Pantazi Tudor și editată de Editura Astralis din București, 2022.
Doamna Camelia Pantazi Tudor uimește cu fiecare nouă carte, în primul rând prin originalitate, apoi prin profesionalism, prin multiplicitatea căutărilor și prin răspunsurile de ordin înalt fără echivoc.
Iat-o acum pe renumita enciclopedistă, istoric și analist literar, poet remarcabil și romancier, aflată în postura de reporter. Sunt introduși în spațiul cultural public 22 de oameni de cultură, pe cuprinsul a 288 pagini, așezați în ordine alfabetică. Și tot pentru a înțelege delicatețea autoarei, jumătate sunt femei și jumătate bărbați! Aproape toți scriu și publică literatură. Românul e născut poet, a statuat acum aproape două secole Vasile Alecsandri. Șapte – opt sunt și critici literari, scriu cronici literare mai mult decât ocazional. Același număr se declară ziariști, au profesat ani de zile, au lucrat la mai multe ziare și reviste. Întâlnim în carte doi actori, doi pictori, doi muzicieni. Și alții.
O carte de acest fel este menită să îi prezinte cititorilor pe oamenii respectivi, dar ea degajă totodată personalitatea celui care ia interviul. Dialogurile inițiate de Camelia Pantazi Tudor au în mod clar menirea de a-i pune într-o lumină cât mai favorabilă pe cei intervievaţi. Ea este nu numai un om de cultură cu o mie de fațete, ci are și un suflet bun. Din felul în care orientează dialogul este lesne de concluzionat că elimină detaliile sensibile din viața fiecăruia, fiindcă nu este interesată să atragă atenția, să obțină succes la public încălcând pista civilizației. Ea vede frumusețea lumii și îi ridică pe toți cei intervievați în lumina diafană a grației divine.
Autoarea dovedește competență. Ea este familiarizată cât mai mult posibil cu opera (și desigur, cu cea mai recentă), cu datele biografice ale vieții tuturor interlocutorilor Ne întrebăm când are timp să se pregătească, să reflecteze asupra personalității fiecăruia și să gândească întrebările în așa fel încât să pună în evidență, să transforme dialogul – cum elegant îl numește încă din titlu, în trambulină către cerul albastru, alăturând fiecăruia o aură de sanctitate. Trebuie spus că absolut toate convorbirile sunt foarte bine structurate. Oamenii sunt prezentați în esență, întrebările importante sunt puse la început, pentru a oferi fiecăruia spațiu și timp să se pună în valoare. De câte ori este nevoie, ea revine, evidențiind valoarea.
Dialogurile descriu bine persoanele respective și conțin ceva care ține de darul scriitoricesc al autoarei, ele întregesc o atmosferă anume, care farmecă și transformă cartea în literatură. Iată deci 22 de povești, personaje ficționale, întâmplări de viață care se citesc cu interes, cu voluptate chiar, pentru că impresionează viața și opera unor semeni de-ai noștri și emană emoție, simțăminte, învățăminte etice.
Forma preferată de Camelia Pantazi Tudor este acea a interviului clasic – transcrierea întrebărilor și a răspunsurilor, ea fiind nu un simplu reporter, ci cum reliefam mai sus, un dirijor, este vrăjitor, prestidigitatorul care scoate din mânecă ce este mai bun și parcă spune: Iată cine ești tu! Prin întrebări, interlocutorii sunt ajutați să se destăinuie, să dezvăluie componente de interes, experiența individuală, să se regăsească pe ei înșiși. În felul acesta superior, oamenii sunt recomandați publicului sunt ajutați să-și crească credibilitatea, capacitatea de autocunoaștere, nivelul de onestitate, le insuflă încredere in sine pentru a spune adevărul. Iar cei câștigați pe deplin sunt cititorii.
La sfârșitul cărții este introdusă printr-o Notă biobibliografică personalitatea de excepție a autoarei. Se desprinde o viață bogată, creativă. Recomandăm ca la o viitoare ediție a cărții această Notă (care apare oarecum didactică și strică unitatea volumului) să fie transformată într-un, să zicem, Dialog cu mine însămi. Și aceasta, deoarece autoarea este una dintre personalitățile culturale dotată de Dumnezeu cu acele elemente definitorii care reunesc omul inteligent și cult: omenia, hărnicia, creativitatea, curiozitatea, originalitatea, abstractizarea, vizualizarea și așa mai departe.

 

Constantin Lupeanu

Valea Brazilor, Mai 2022

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *