◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro23.04.2024

Festivalului Internațional” George Enescu” 2019 Ediția a XXIV-a”Lumea în armonie” 31 august -22 septembrie 2019

                Puține zile ne mai despart de acest sfârșit de lună , când vom auzi din nou acordurile din Simfonia I, anunțând deschiderea celei de a XXIV-a ediții, a Festivalului Internațional” George Enescu”2019, organizatorii alegând, de această dată un mesaj generos ”Lumea în armonie”, muzica fiind acel limbaj, fără granițe menit a crea atmosfera de prietenie, dragoste, înțelegere, speranțe într-o ordine și armonie în lume. George Enescu, nu doar un mare talent creator și interpretativ, susținea că ”Menirea muzicii este să unească sufletele”…și se autodefinea ”In lumea mzicii eu sunt cinci în unul: compozitor, dirijor, violonist, pianist, și profesor”….dotat cu o memorie excepțională, fiind capabil să interpreteze o partitură după o primă citire, ilustru interpret, unanim apreciat de toți elevii săi care i-au rămas recunoscători dar preferința sa era compoziția, Oedip rămânând ”opera magna”

Festivalul George Enescu a debutat în anul 1958, reluat la fiecare trei ani, iar din 2002, cu o frecvență regulată la fiecare doi ani, intercalat cu concursul ” George Enescu ”actuala ediție 2019, a XXIV-a avându-i ca director onorific pe Zubin Mehta un fidel de la primele ediții ,iar director artistic pe tânărul dirijor Vladimir Jurowski, un fervent admirator al lui George Enescu, care a înscris în actuala ediție 32 lucrări ale compozitorului.

                Septembrie a devenit, de ani mulți o lună specială, cea a muzicii culte, a unei efervescențe culturale deosebite, ocazia de a trăi emoții la cote înalte, de a admira măiestria atâtor interpreți români și străini, a unor întâlniri de grație cu mult apreciate formațiuni muzicale dintre cele mai prestigioase pe mapamond, al audierii unor noi partituri, a unui mereu crescând interes pentru muzica nouă a secolului XXI. Ocazia trăirii unor momente de grație este deopotrivă mult apreciată de publicul meloman, din țară dar și din străinătate, care vine cu interes spre acest  colț de lume, mereu  în descoperire și surpriză

                Reluarea festivalului, la o amploare mereu crescândă a făcut ca prin prestigiul evenimentelor organizate concerte simfonice, camerale, opere în concert, simpozioane de critică muzicală, cu participarea unor prestigioase orchestre simfonice, formațiuni camerale, recitaluri, dar și dezbateri în cadrul colocviilor de compoziție să adune creatori de elită și interpreți. Concursul de compoziție se bucură de asemenea de o participare generoasă, fiecare compoziție premiată urmând a fi prezentată publicului spectator. In această ediție festivalul este onorat de compozitorul Krzysztof Penderecki este cel mai mare compozitor polonez în viață, care  va sustine un concert ca dirijor la Sala Radio prezentând două compoziții proprii la Secțiunea Muzica secolului XXI. Oaspetele strain nu este pentru prima dată în Români, cu ani în urmă i s-a interpretat la Atheneu Recviemul polonez cu soprana Mariana Nicolesco.

                Oferta festivalului este extrem de generoasă, concertele marilor orchestre invitate London Symphonic Orchestra , Royal  Concertgebouw  Orchestra Amsterdam, St. Petersburg Symphony Orchestra, Orchestre National de France, urmând a fi susținute la Sala Mare a Palatului, concertele camerale și recitalurile precum și concertele de la miezul nopții la Atheneu și Sala mică a Palatului, iar simpozioanele de critică muzicală și teorie la Muzeul Enescu și conservator.

O serie de orașe în afară de București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Sibiu, Târgu Mureș, Bacău, Bârlad și Târgoviște vor găzdui evenimente ca extensie a festivalului George Enescu. Și pentru că efervescența acestui eveniment nu cuprinde doar interesul melomanilor și a specialiștilor în domeniu, alte instituții culturale, muzeele Bucureștiului, galeriile de artă și-au propus programe adaptate care să atragă publicul vizitator și să permit vizitatorilor străini o recepție mai completă a capitalei, ca un oraș cultural. De ani buni Piața Festivalului găzduiește concerte pentru toate vârstele, recitaluri ale tinerilor muzicieni în formare, orchestre din țară , alte formațiuni, astfel că sărbătoarea se extinde și în afara sălilor de concert, ca o participare a întregii comunități.

                Organizarea festivalului este asigurată din punct de vedere profesional de ARTEXIM sub aspectul programului de concerte, al formațiilor orchestrale invitate, al interpreților, concertele și contractele ferme fiind stabilite conform uzanțelor internaționale și standardelor impuse de autoritățile profesionale. Directorul general ARTEXIM Mihai Constantinescu, prezent mereu la spectacole, ca un adevărat amfitrion, declară că încă din timpul festivalului, începe pregătirea pentru următoarele ediții.

                Festivalul Internațional ”George Enescu” are o amploare cu totul excepțională, iar evaluarea în date statistice este de-a dreptul uluitoare 84 de concerte, 2500 artiști,34 de premiere, concertele fiind repartizate în Sala Mare a Palatului pentru Secțiunea ”Mari orchestre ale lumii”, concertele camerale și recitaluri, precum și Concertele de la Miezul nopții la Atheneul Român, Sala Radio fiind gazda ”Muzica secolului XXI”, iar din această ediție Teatrul Excelsior și Muzeul Național de Artă al României vor găzdui  unele concerte ale formațiunilor de cameră și recitaluri. Datorită acestui festival muzica lui George Enescu este tot mai mult cunoscută și apreciată, el însuși fiind un promotor al noului. Sunt tot mai mulți interpreți care l-au descoperit pe Enescu și revin în alte ediții sau concertele celor două formațiuni simfonice naționale.

Ediția 2019 devine cea mai extinsă și bogată din istoria acestui festival, și prin faptul că cele mai recunoscute orchestre precum și cei mai cunoscuți artiști români și străini vor prezenta auditorului din Florența, Berlin, Dresda , Liege, Toronto și Chișinău compoziții sau concerte dedicate lui George Enescu, iată deci că încă cinci țări Italia, Germania, Belgia, Canada și Republica Moldova se înscriu în extensia festivalului.

Și cum urmăresc festivalul George Enescu de mulți multi ani, nu pot încheia fără să remarc și un alt aspect, legat de voluntarii tineri, implicați în organizare selectați prin concurs din rândul unor licențiați, vorbitori de limbi străine, care vor însoți artiștii, vor facilita îndeplinirea programelor de repetiții, dar și de îndrumare pe perioada sejurului în București și alte orașe. Este o adevărată școală de inițiere, de educație civică de integrare în uzanțele internaționale. Imi face plăcere să urmăresc și aceste aspecte , mai puțin vizibile, fără spectaculos, dar absolut necesare acestui imens mechanism care este organizarea unui festival de asemenea anvergură și care va începe imediat pregătirea pentru ediția următoare.

            Doresc ca publicul să aprecieze efortul organizatorilor, să primească concertele audiate cu deplină satisfacție, pentru ca acest dar care ne este oferit să contribuie așa cum este ales mesajul la o lume în armonie, și fie ca această armonie să nu rămână doar un atribut al muzicii ci să creeze o extensie  de pace și prietenie, de respect, colaborare și progress în lume.

                                          Clementina Timuș / UZPR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *